ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۹ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی گم شد

عزت الله یوسفیان ملا، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که سرنوشت فقط ۲,۵ میلیارد دلار ارز دولتی به شرکت‌ها مشخص است.

عزت الله یوسفیان ملا، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اعلام کرده که از ۱۱ میلیارد دلاری که دولت با قیمت ۴۲۰۰ تومان به واردات کالاهای ضروری اختصاص داده، فقط ۲,۵ میلیارد دلار آن مشخص است که صرف خرید چه کالاهایی شده. از سرنوشت ۹ میلیارد دلار دیگر اطلاعی در دست نیست. به یک معنا: ۹ میلیارد دلار ارز دولتی گم شده است.

وزارت صنعت، معدن و تجارت در تهران (عکس: آرشیو)

عزت الله یوسفیان ملا، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی پنجشنبه ۱۸ مرداد در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم خواهان نظارت بر نحوه تخصیص ارز دولتی به شرکت‌ها برای واردات کالاهای اساسی مانند گندم و دارو شد:

«اولین گامی که باید در این زمینه برداشته شود شفافیت است. هیچ دلیلی ندارد کسی ارزی را برای واردات گندم یا کالاهای ضروری مانند دارو گرفته باشد و محرمانه باشد.»

با خروج آمریکا از برجام، بازار ارز و سکه در ایران متلاطم شد. دولت روحانی برای مقابله با سقوط ارزش ریال در برابر دلار آمریکا، خرید و فروش ارز را ممنوع اعلام کرد و از واردکنندگان خواست برای واردات ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی دریافت کنند. نام شرکت‌های دریافت‌کننده ارز دولتی اما اعلام نشده بود. محمد شریعتمداری، وزیر و صنعت و معدن، از انتشار این فهرست خودداری کرده و گفته بود که انتشار فهرست شرکت‌ها به معنای اعلان «جنگ با بخش خصوصی» است، تا اینکه سرانجام، بانک مرکزی ایران ۱۰ تیر، زیر فشار رسانه‌ها و به دستور رئیس جمهوری اسلامی فهرست این شرکت‌ها را منتشر کرد. معلوم شد برخی شرکت‌‌ها مانند «پترویاس» که در حوزه نفتی فعالیت می‌کنند، خوراک دام وارد کرده‌‌‌اند. شرکت «رهروان خودرو» با ارز دولتی چای وارد کرده، و شرکت «رایانه همراه کیان» که در زمینه گوشی‌های همراه فعالیت می‌کند با ارز دولتی سماور و قهوه‌‌ساز وارد کرده است. اما رانت‌خواری و کلاهبرداری فقط به اینگونه تخلفات محدود نمی‌شود.

عزت الله یوسفیان ملا، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی به خبرگزاری تسنیم گفته است که ۹ میلیارد دلار از ۱۱ میلیارد دلاری که دولت با قیمت ۴۲۰۰ تومان به شرکت‌ها برای واردات کالاهای اساسی اختصاص داده گم شده است.

یوسفیان ملا در این گفت‌وگو به این موضوع اشاره کرده که با تک نرخی شدن ارز، دولت نمی‌تواند دارو، گندم و سایر کالاهای اساسی را در اختیار مردم قرار دهد:

«اگر تاکنون موفق نشدیم تا ارز را تک نرخی کنیم، به خاطر کالاهای ضروری بوده است. تک نرخی کردن ارز یعنی رها کردن ارز در بازار تا با گردش مالی و اقتصادی در کشور قیمت خودش را بیابد. در حال حاضر ارز به ۸ الی ۹ هزار تومان رسیده. با این ارز نمی‌توان برنج و گندم از خارج از کشور خریداری کرد و امکان زندگی برای مردم نیست و دولت ناگزیر است برای دارو یا کالای اساسی، ارز را با قیمت پایین‌تری ارائه دهد.»

۱۵ مرداد، همزمان با اعمال دور اول تحریم‌های آمریکا علیه ایران، عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی ایران در گفت‌وگو با شبکه دو سیمای جمهوری اسلامی، بسته جدید ارزی مبتنی بر عملیات «بازار باز» را معرفی کرد. بر اساس این سیاست تازه، فقط به دارو و سایر کالاهای اساسی ارز ۴۲۰۰ تومانی تعلق می‌‌گیرد. به دستور  حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی تا فروردین ۹۸ نرخ ارز دولتی نیز تغییر نخواهد کرد. همزمان، با تزریق درآمدهای ارزی ایران از صادرات پتروشیمی در بازار ثانوی ارز، بانک مرکزی امید دارد که قیمت دلار به ثبات برسد. به رغم این تمهیدات، قیمت دلار فقط بعد از یک روز مجدداً به کانال ۱۰ هزار تومان بازگشت.

پیش از معرفی بسته جدید ارزی بانک مرکزی ایران، غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه از بازداشت ۴۵ فعال اقتصادی در زمینه معاملات ارزی از جمله احمد عراقچی، معاون ارزی بانک مرکزی و برادرزاده عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه خبر داد. اتهام بازداشت‌شدگان فساد اقتصادی است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ابوذر

    هیچ پولی گم نشده، همه آن پولها خرج هزینه کردهای جمهوری اسلامی برای بقاء شده است. پولی که به خارج از کشور رفته و برنگشته، صرف رشوه به سران کشورهای دیگر، خرید آدم برای لابی‌گری، تهیه امکانات برای ترور مخالفان، تشکیل حلقه های جاسوسی برای جاسوسی از ایرانیان خارج کشور، و تجهیز کردن گروههای تروریستی در کشورهای مختلف. کسانی که این پولها را به خارج برده‌اند باید توسط مردم و سازمانهای امنیتی کشورها شناسایی شوند تا روزی که ج.ا سرنگون شد به دادگاه سپرده شوند و حساب پس دهند. چون این افراد برای نظام حتی بیشتر از سران سپاه ارزشمند هستند. آنها هستند که دوام و بقاء ج.ا را با خیانتشان تضمین می‌کنند.

  • Faryad

    ارقام تکان‌دهنده‌ی تخلف که در باز نگرداندن درآمد نفتی، دریافت حقوق‌های نجومی و به جیب زدن دلارهای دولتی صورت گرفته و در گزارش توسط دیوان محاسبات کل کشور آمده تنها بخشی از فساد و رانت گسترده جمهوری اسلامی در حوزه اقتصادی است. عادل آذر در جلسه مجلس و هنگام ارائه این گزارش گفته است که «تعدادی از مصوبات سرّی شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا در تهیه گزارش تفریغ بودجه ۹۷ تأثیرگذار بوده است بنابراین گزارش تفریغ بودجه صندوق توسعه ملی و نفت به صورت سرّی، تهیه و تحویل رئیس مجلس شده است و در صحن مجلس قرائت نمی‌شود!!?.» نگاهی کوتاه به این گزارش که همه‌ی ابعاد فساد و حیف و میل به سود خانواده‌ها و وابستگان مافیایی جمهوری اسلامی را نشان نمی‌دهد، مشخص می‌کند ارقامی که با فساد و رانت از منابع مالی مردم و خزانه‌ی کشور خالی می‌شود و به جیب «خودی‌ها» و «خواص» می‌رود تا چه اندازه می‌توانست به بهبود وضعیت معیشتی کشور، توسعه زیرساخت‌ها و جبران خسارت‌های ناشی از حوادث طبیعی چون سیل و زلزله و یا ویروس کُرونا موثر باشد!

  • Faryad

    - شوی مسخره رئیسی و سرکردگان بنیادهای غارتگر برای لاپوشانی چپاولهای نجومی و روانه کردن مردم به قربانگاه کرونا- «سردار سلامی در جلسه مشترکی که با حضور وزیر صنعت معدن و تجارت، رئیس بنیاد مستضعفان، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام، رئیس کمیته امداد امام خمینی و رئیس سازمان بسیج مستضعفین برگزار شد گفت مقرر شد قرارگاهی به‌نام مبارک امام حسن مجتبی با ترکیبی از نهادهای حمایتی و وزارت صمت اقدامات مربوط به سیاست‌گذاری برنامه‌ریزی سازماندهی و اجرای طرح‌ها و برنامه‌های کمک به نیازمندان و فقرا !در جامعه را عهده‌دار شود!».

  • روزبه

    گم نشده جانم جای دوری نیست خرج حقوق و مخارج مستشاری «نظام» مقدس شده در دمشق و بیروت و ..... جنگ خرج و مخارج داره. شما در کجای بودجه مملکت این خرج و مخارج نشون داده شده و میشه؟ هیچ جا. خوب این یک بخشی ازهمونه دیگه که لو رفته.

  • بابک

    تا حالا کسی فکر کرده چرا اروپا بخاطر چهار تا تروریست سپاه و یک آخوند جانی که امروز رنگ عوض کرده این همه مایه می‌گذارد؟ تنها یک دلیل پشت همه این ساپورتهاست. دلارهای کثیف نفتی! چه عاملی باعث شده که این جنگ زرگری اروپا و آمریکا تبدیل به یک حمایت نسبتاً محکم از حکومت خامنه‌ای شود؟ تنها و تنها دلیل آن دادن نفت مجانی به این کشورها و دلارهای گم شده در کشور ماست! در تمام دنیا گفته می‌شود که عربستان پول خرج می‌کند، ولی ایران ندارد که خرج کند! آخوند اگر نداشته باشد از مردم می‌دزدد و خرج ثبات خود می‌کند!

  • بابکان

    رحیمی رئیس وقت دیوان محاسبات که بعد معاون احمدی نژاد شد به مجلس گزارش داد که نیمی از درامدهای نفتی سالهای 86 و 87 به خزانه واریز نشده ! بعد گفته شد 100 میلیادر دلار ارز در خزانه (!) گم شده ! مدتی گذشت صدا بلند شد که یک تریلی ارز و طلا بمبلغ 18/5 میلیارد دلار را مرزبانان ترکیه گرفتند. احمدی نژاد گفت این حرف دروغ است !دولت ترکیه از دولت نظام مقدس پرسید. ولی از طرف نظام مقدس گفتند مال ما نیست (مصلحت نظام باعث شد چنین پاسخی بدهند) ! خبرنگاران از اردوغان پرسیدند پاسخ داد که خدا رسانده ! این است ماهیت این حکومت ! بهمین سادگی آن همه ثروت و دارایی بر باد رفت ! رئیس جمهور هم جرئت نمی کند در این باره حرفی بزند ! معلوم است که این غارت کار چه کسی بود ! تازگی بهمنی رئیس پیشین بانک مرکزی گفت که درامدهای ارزی دو سال به کشور برنگشته ! از این گم شدنها فراوان است . 9 میلیارد دلار که چیزی نیست ! گویا جنوب لبنان انبار طلا و دلارهای ایران باشد !

  • در سیاه‌چاله جمهوری اسلامی همه چیز ما گم شده است.

  • کارگر

    بازگشت نوسانات شدید به بازار ارز ▪️اردوی کار: سیاست جدید ارزی که اعلام شد بنیادگرایان حامی بازار یکی پس از دیگری به ستایش از تصمیم ارزی جدید بانک مرکزی رو آوردند و پیش بینی کردند که با آزاد شدن دلار، صعود قیمت متوقف می شود؛ خبر ساختند که چون در بازار «عرضه بیش از تقاضا » شده قیمت ها سقوط کرده و مدعی شدند که این سقوط برای سکه و دلار ادامه خواهد داشت. ▪️واقعیت ها اما منتظر خشک شدن قلم های مداحان «بازار» نماند. عمر سیاست ارزی جدید هنوز به یک هفته نرسیده سقوط دوباره شروع شده است. امروز شاهد نوسانات شدید قیمت سکه بوده ایم و در دومین روز آغاز به کار دوباره صرافی‌ها، قیمت یک دلار در بازار ارز تهران به ۱۰۶٠٠ تومان رسید. همه آنچه در باره تثبیت نرخ ارز می گفتند دروغ بود. حقیقت این است که «آزادی دلار» معنای دیگر جز «ازادی بی قید و شرط توطئه کلان نقدینه داران علیه قدرت خرید کارگران و زحمتکشان کشور ندارد.

  • کارگر

    9میلیارد دلار ارز دولتی گم شد ▪️اردوی کار: خبرگزاری تسنیم نزدیک به سپاه پاسداران از قول یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه از گم شدن 9 میلیارد دلار خبر داد . این عضو کمیسیون گفته: سرنوشت 9 میلیارد دلاری که با ارز دولتی داده شده معلوم نیست. شفاف سازی اولین گام برای جلوگیری از رانت با ارز 4200 تومانی است. واکنش ها به گم شدن 9 میلیارد دلار ارز دولتی ▪️شکیب نوشته: آمار تک تومنی ته جیب‌مان را هم دارند. مرگ در راه اخذ وام که هیچ، بعد از سال‌ها بیگاری دریافت بیمه‌ی بیکاری برابر با انگشت‌نگاری ماهیانه و‌ ۸۵درصد کف حقوقه. ۹میلیارد دلار ارز گم شدنی نیست اما در جیب‌های یک اقلیت تُخس که خواهد شد. عدالت قائم به سوژه‌ست، در نسبت آگاهی طبقاتی ما. @shakibpour ▪️الاهه نوشته: 9 میلیارد دلار گم شده، اصلاح طلب‌ها دارن قربون صدقه وزیرجوان میرن که با تیشرت و جین رفته سر کار. @ElaheElh ▪️زمان #احمدی‌نژاد دکل نفت گم میشد، زمان #روحانی ۹ میلیارد دلار. احتمالا دیدن آب کردن دکل سخته، گفتن پول رو مستقیم بدزدیم @AminSabeti ▪️روزبه بوالهری: ۹ میلیارد دلار گم شده را بر اساس ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان بازار آزاد امروز حساب کنیم. نتیجه می شود: ۹۵/۴۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان. آیا دولت پاسخگوی این حجم عظیم پول خواهد بود؟ برادران گمنام امام زمان و سپاه و ناجا کجایند؟