ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تفکیک جنسی در یک مدرسه روستایی در دماوند

در روستای مشا از روستاهای دماوند، قرار است یک مدرسه‌ ابتدایی که ۴۰ سال است دختران و پسران در آن به شکل مختلط درس می‌خوانند تفکیک جنسیتی شود. بر اساس تصمیم آموزش و پرورش دماوند، از این پس پسر‌ها باید برای تحصیل به روستای اوره بروند و دختر‌های از اوره به روستای مشا بیایند.

در روستای مشا از روستاهای دماوند، قرار است یک مدرسه‌ ابتدایی که ۴۰ سال است دختران و پسران در آن به شکل مختلط درس می‌خوانند تفکیک جنسیتی شود. بر اساس تصمیم آموزش و پرورش دماوند، از این پس پسر‌ها باید برای تحصیل به روستای اوره بروند و دختر‌های از اوره به روستای مشا بیایند.

مشا تا اوره حدودا ۲۰ دقیقه با ماشین فاصله دارد و در زمستان و یخبندان رفت و آمد در این مسیر دشوار است. این موضوع عملا امکان تحصیل را از دانش آموزان این مناطق می‌گیرد. اهالی این روستاها می‌گویند برای رفت و آمد باید برای بچه‌ها سرویس گرفت که دست کم ۲۵۰ هزار تومان هزینه دارد.

خانواده‌های این دانش‌آموزان کوشیده‌اند به روشی این مساله را حل کنند اما پیشنهادهای آنها مورد قبول واقع نشده است. به گفته آنها مدرسه مشا چند طبقه است و مسوولان می‌توانستند جوری کلاس‌های دختر‌ها و پسر‌ها را برگزار کنند اما این راه را نپذیرفته‌اند. شیفتی کردن مدرسه هم به دلیل نداشتن نیرو مورد قبول قرار نگرفته است.

یکی از اعضای انجمن اولیا و مربیان مدرسه مشا گفته: «۴۰، ۵۰ سال است که این مدرسه اینجاست و ۱۱ سال است که بازسازی شده. از قدیم مختلط بود تا امسال که گفتند باید تفکیک شود. این مدرسه یکی از مجهزترین و بهترین مدرسه‌های دماوند است و اکثر دانش‌آموزان آن اتباع افغان هستند. خانواده‌های محرومی اینجا هستند که در خوراک روزانه‌شان مانده‌اند؛ چطور پول سرویس بدهند؟ خیلی از خانواده‌ها بیکارند، مشکل مالی دارند و در مقابل تعداد بچه‌هایشان هم زیاد است.»

به گفته این عضو انجمن اولیا و مربیان، فعلا بنا شده بچه‌های اول تا سوم در کلاس‌های مختلط شرکت کنند و بعد از آن تفکیک شوند. او همچنین گفته که مدرسه‌ای که در اوره است خراب است و عقلانی نیست با این مسیر دشوار، دانش آموزان ۲۰ دقیقه راه سخت را برای رفتن به مدرسه انتخاب کنند.

با اینکه رفتن به شهر دماوند برای اهالی این منطقه خیلی راحت‌تر است، اما رئیس آموزش‌وپرورش به مدارس دماوند گفته که بچه‌های مشا را ثبت‌نام نکنند تا مدرسه اوره تعطیل نشود.

چنین تکفکیک‌هایی در درجه اول باعث محرومیت دختران از تحصیل می‌شود. بسیاری از خانواده‌های روستایی ترجیح می‌دهند در صورت هزینه‌بردار بودن تحصیل فرزندانشان پسران را به مدرسه بفرستند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.