ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سپاه در مانور اخیر در تنگه هرمز موشک ضدکشتی آزمایش کرد

آزمایش موشکی در مانورهای سالانه سپاه پاسداران ایران غیرعادی نیست، اما واشنگتن مانور اخیر را به خاطر اجرای آن در آستانه آغاز تحریم‌ها «پیامی برای آمریکا» می‌داند.

به گفته رسانه‌های آمریکایی، سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در آخرین مانور خود هفته گذشته در تنگه هرمز به آزمایش یک موشک کوتاه‌برد دست زده است. چنین آزمایش‌هایی در مانورهای نظامی سالانه ایران در خلیج فارس غیرمعمول نیستند. اما زمان‌بندی این مانور در آستانه آغاز تحریم‌ها باعث شده مقام‌های آمریکایی آن را پاسخ ایران به ایالات متحده تعبیر کنند.

موشک فاتح، یک موشک بالستیک کوتاه‌برد ساخت ایران که گفته شده در مانور اخیر به طور آزمایشی بر فراز تنگه هرمز پرتاب شد

خبرگزاری «رویترز» جمعه ۱۰ اوت / ۱۹ مرداد به نقل از یک مقام آمریکایی از آزمایش یک موشک کوتاه‌برد ضدکشتی در مانور اخیر سپاه خبر داد. بنا بر این گزارش، این موشک تنها بر فراز قلمروی آبی ایران در تنگه هرمز به پرواز درآمده و تهدیدی امنیتی ایجاد نکرده است. موشک ضدکشتی یک موشک هدایت‌شونده برای هدف قراردادن شناورهای بزرگ است.

شبکه خبری محافظه‌کار «فاکس‌نیوز» نیز به نقل از سه مقام آمریکایی مدعی شد ایران موشک بالستیک کوتاه‌برد زمین‌به‌زمین فاتح ـ ۱۱۰ را آزمایش کرده است. اگر ایران موشک بالستیک کوتاه‌برد آزمایش کرده باشد، به نخستین آزمایش موشکی از این نوع در سال جدید دست زده است. برنامه موشکی ایران یکی از مسائل محل اختلاف بین تهران و قدرت‌های غربی، به ویژه ایالات متحده است.

به گفته این مقام‌های آمریکایی، آزمایش موشکی ایران «ساحل به ساحل» بود. موشک از پایگاه سپاه پاسداران در بندر جاسک استان هرمزگان شلیک شد و بیش از ۱۰۰ مایل (۱۶۰ کیلومتر) بر فراز تنگه هرمز پرواز کرد و در یک صحرای ایران فرود آمد.

گفته می‌شود ماهواره‌های جاسوسی ایالات متحده این آزمایش موشکی را ثبت کرده‌اند. سپاه هنوز درباره آن اطلاع‌رسانی نکرده و خبرگزاری‌های وابسته به این نهاد نظامی خبر آن را با ارجاع به گزارش فاکس‌نیوز مخابره کرده‌اند.

وزارت دفاع آمریکا از اظهارنظر رسمی درباره صحت ادعای آزمایش موشکی ایران سر باز زده است.

ایران مارس گذشته نیز موشک‌های مشابهی علیه کشتی‌های دشمن فرضی در خلیج فارس آزمایش کرده بود.

توان موشکی مورد ادعای ایران - برای بزرگتر شدن تصویر روی آن کلیک کنید

پیامی برای آمریکا

مقام‌ها و رسانه‌های آمریکایی دو هفته پیش نسبت به آماده‌سازی سپاه برای انجام مانور در سکوت رسانه‌های ایران اطلاع‌رسانی کردند. آنها این مانور را که آخر هفته گذشته در خلیج فارس برگزار شد، در ادامه تهدیدهای ایران برای بستن تنگه هرمز در صورت افزایش فشار تحریم‌های نفتی ایالات متحده توصیف کرده بودند.

سخنگوی سپاه یکشنبه ۱۴ مرداد این خبر را تأیید کرد. رمضان شریف اعلام کرد که این مانور «با هدف کنترل و مراقبت از امنیت آبراه بین‌المللی و در چارچوب برنامه رزمایش‌های تقویمی سالانه سپاه برگزار شد.»

اما یک جوزف وتل، رئیس فرمادهی مرکزی ارتش آمریکا این هفته گفت که زمان‌بندی این مانور برای رساندن پیام خاصی به ایالات متحده بوده:

«کاملاً برایمان واضح است که [ایرانی‌ها] تلاش داشتند با این تمرین‌های نظامی، همزمان با نزدیک‌شدن به دور جدید تحریم‌ها، پیامی برای ما بفرستند: اینکه آنها از توانایی‌هایی برخوردارند. ایران می‌تواند تنگه هرمز را مین‌گذاری کرده و اقدام به استقرار رادار و سامانه‌های موشکی کند.»

ایالات متحده گفته که قصد دارد صادرات نفت ایران را تا حد ممکن کاهش دهد و به صفر نزدیک کند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا ماه مه از برجام خارج شد و دستور بازگشت تحریم‌ها را داد. دور اول تحریم‌ها از سه‌شنبه پیشین آغاز شد و تحریم‌های نفتی ایران از چهار نوامبر / ۱۳ آبان اجرایی می‌شوند.

مقام‌های ارشد حکومتی و نظامی ایران، از جمله علی خامنه‌ای، رهبری و حسن روحانی، رئیس‌جمهوری تهدید کرده‌اند که تهران در صورت ناتوانی از صادرات نفت می‌تواند با بستن تنگه هرمز صادرات کل نفت منطقه را با مشکل مواجه کند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • روزبه

    طبق اخبار واصله این موشک سپاه به انبار داروهای احتکار شده که با دلار جهانگیری خریداری شده بود گشته و تعدادی از برادران قاچاقچی خودی را مجروج کرده است. با این عملیات عظیم !!! حباب دلار فرو ریخت و قیمت ارزاق عمومی به سطح پیش از تحریمها بازگشت. والا مقام رهبر معظم و منظم و معطر انقلاب اعلام فرمودند با موفقیت بی نظیر این عملیات مردم گرسنه دیگر لازم نیست اطفال نوزاد خود را از درد فقر در کیسه زباله در گوشه خیابان رها کنند.