ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مذاکره طالبان افغانستان با ازبکستان ــ نبرد غزنی ادامه دارد

سه روز از نبرد غزنی می‌گذرد. گزارش‌های تأییدنشده از تحویل ۱۰۰ جسد به سردخانه‌های شهر خبر می‌دهند. همزمان طالبان از تأسیس دفتر سیاسی در تاشکند و مذاکره صلح در آنجا خبر داده‌است.

گروه طالبان اعلام کرد که فرستادگان آن هفته گذشته با مقام‌های ازبکستان بر سر مواردی از جمله صلح افغانستان به مذاکره پرداختند.

درگیری‌های طالبان و نیروهای دولتی در غزنی، جمعه ۱۰ اوت

هیأت اعزامی طالبان پنج روز بین ششم تا ۱۰ اوت در ازبکستان به رایزنی پرداخت. محمد سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان شنبه ۱۱ اوت / ۲۰ مرداد از دیدار نمایندگان این گروه با عبدالعزیز کامیلف، وزیر خارجه ازبکستان و عصمت‌الله ایرگاشف، نماینده ویژه افغانستان خبر داد.

به گفته او، این رایزنی‌ها درباره «پروژه‌های ملی کنونی و آتی همچون امنیت مسیرهای ریلی و خطوط برق» بود و مسئله «صلح در افغانستان و عقب‌نشینی نیروهای خارجی از آنجا» را نیز دربرگرفت.

خطوط راه‌آهن و برق از ازبکستان برای حفظ عرضه برق در افغانستان و تجارت دو کشور اهمیت حیاتی دارد. افغانستان همین‌حالا با خاموشی‌های گسترده دست و پنجه نرم می‌کند و برق صادراتی ایران به هرات نیز قطع شده است.

طالبان که به دنبال سقوط دولت مرکزی در کابل است، عموماً از خرابکاری در زیرساخت‌های حیاتی پرهیز می‌کند. این گروه تلاش کرده است که کشورهای همسایه افغانستان را نیز نگران تهدیدهای امنیتی از سوی خود نکند.

یک مقام ارشد طالبان گفته است که این گروه یک دفتر سیاسی نیز در تاشکند، پایتخت ازبکستان تأسیس کرده اند تا روابط بهتری با دولت این کشور برقرار کنند. طالبان می‌خواهد به ازبکستان اطمینان دهد که از هیچ گروه شورشی در این کشور حمایت نمی‌کند.

نمایندگان طالبان پیش از این دیدار نیز با مقام‌های آمریکایی درباره چارچوب مذاکرات صلح در قطر دیدار کرده بودند.

نبرد سنگین در غزنی ادامه دارد

اطلاعیه طالبان درباره مذاکره با مقام‌های ازبک بر سر صلح در افغانستان همزمان است با نبرد سنگین این گروه با نیروهای دولت مرکزی در شهر غزنی.

پس از آتش‌بس سه‌روزه ناگهانی و بی‌سابقه به مناسبت عید فطر بین طالبان و دولت مرکزی، و آغاز گفتگوهای واشنگتن با این گروه جهادی تندرو، امیدها به احیای مذاکرات صلح زنده شد. اما ادامه حملات سنگین طالبان علیه نیروهای دولتی همزمان با مذاکره با آمریکا و ازبکستان این دورنما را تیره‌تر کرده است.

نیروهای طالبان ساعت ۲ بامداد جمعه ۱۰ اوت / ۱۹ مرداد از چهار سو به مراکز دولتی و امنیتی شهر غزنی در مرکز افغانستان حملات گسترده‌ای ترتیب دادند. در این حملات دست‌کم ۳۹ نفر از افراد طالبان و ۱۴ سرباز افغانستان کشته شدند.

طالبان مدتی پس از حمله به غزنی اعلام کردند که بخش بزرگی از این شهر را به تصرف خود درآورده‌اند اما نیروهای دولتی با پشتیبانی هوایی آمریکا موفق به عقب‌راندن آنها شدند. درگیری در غزنی هنوز ادامه دارد.

محمد شریف یفتلی، رئیس ستاد ارتش افغانستان یکشنبه در نشستی خبری در کابل گفت که «نقاط استراتژیک غزنی در دست نیروهای دولتی است» و «طالبان در داخل شهر در خانه‌ها و دکان‌های مردم پناه گرفته‌اند.»

این در حالی است که خبرگزاری «طلوع‌نیوز» به نقل از گزارش‌های تأییدنشده از انتقال دست‌کم ۱۰۰ جسد به سردخانه‌های این شهر خبر می‌دهد.

کنترل بر غزنی کنترل بر شاهراه غزنی، یک بزرگراه پر اهمیت بین کابل و جنوب افغانستان را میسر می‌کند. بر اثر جنگ سه روزه در این شهر شاهراه غزنی بسته شده و شبکه‌های مخابراتی نیز کار نمی‌کنند.

طالبان یکشنبه یک دفتر کمیسیون انتخابات در غزنی را نیز به آتش کشیدند. حملات طالبان نگرانی‌ها از امنیت انتخابات افغانستان در اکتبر را افزایش داده است.

حمله سنگین طالبان به غزنی یکی از مهم‌ترین موفقیت‌های این گروه پس از اشغال موقت شهر فراه در استان هم‌جوار ایران در ماه مه / اردیبهشت امسال است. فراه ۲۵ اردیبهشت برای ۲۴ ساعت به دست طالبان سقوط کرد.

طالبان پیش از این نیز در غزنی با نیروهای دولتی درگیر بودند. مقام‌های ولایت غزنی اردیبهشت‌ماه نیز هشدار داده بودند که در صورت ادامه پیروزی‌های طالبان، امکان بروز فاجعه انسانی وجود دارد.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.