ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

لیر ترکیه با شیب تندتری در حال سقوط است

بانک مرکزی ترکیه اعلام کرده با تزریق نقدینگی به بازارها لیر را تثبیت کند. انتصاب داماد اردوغان به عنوان وزیر دارایی ترکیه در سقوط لیر بی‌تأثیر نیست.

بانک مرکزی ترکیه دوشنبه ۱۳ اوت/ ۲۲ مرداد اعلام کرد که با سقوط ارزش لیر در برابر دلار آمریکا اقدامات لازم برای حمایت از شرکت‌های ترکیه برای رسیدن به ثبات اقتصادی را انجام خواهد داد و پول لازم را در اختیار بانک‌های ترکیه قرار خواهد داد.

برات البیرک، وزیر دارایی ترکیه و داماد اردوغان. این گمان پدیدار شده که اردوغان از طریق دامادش بر بانک مرکزی ترکیه اعمال نفوذ می‌کند. این امر به سقوط لیر شتاب بیشتری داده.

ارزش لیر ترکیه در برابر دلار یک بار دیگر کاهش یافت. صبح دوشنبه در بازارهای حوزه آسیا پاسیفیک به ازای هر دلار آمریکا به قیمت ۷,۲۴ لیر معامله شد. لیر تنها در سال جاری ۴۵ درصد و از جمعه گذشته تاکنون ۱۵ درصد ارزش خود را از دست داده است.

دخالت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در اقتصاد این کشور و مخالفت او با افزایش نرخ بهره و همچنین تنش‌های سیاسی اخیر بین آمریکا و ترکیه باعث سقوط ارزش لیر در برابر دلار آمریکا شده است. بانک مرکزی ترکیه دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است:

«بانک مرکزی معاملات در بازارها و قیمت کالاها را رصد می‌کند و اگر ضرورت داشته باشد، اقدامات لازم برای ثبات مالی بازارها را انجام خواهد داد.»

برات البیرک، وزیر دارایی ترکیه روز گذشته در گفت‌وگو با حریت از سقوط ارزش لیر در برابر دلار آمریکا به عنوان «حمله به اقتصاد ترکیه» یاد کرده است.

البیرک در این گفت‌وگو اعلام کرده که دولت ترکیه برای حمایت از شرکت‌هایی که در اثر نوسانات بازار ارز متضرر شده‌اند و در آستانه ورشکستگی قرار گرفته‌اند، برنامه‌هایی در نظر گرفته است:

«ما هرچه سریع‌تر اقدامات لازم برای حمایت از شرکت‌ها را در هماهنگی با بانک مرکزی[ ترکیه] انجام خواهیم داد.»

وزیر دارایی ترکیه اعلام کرد که دولت به هیچ‌وجه قصد ندارد از ذخایر ارزی این کشور برای اجرای برنامه‌های حمایتی‌اش استفاده کند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اعلام کرده که با افزایش نرخ بهره به عنوان «ابزاری برای بهره‌کشی» مخالف است. اردوغان از بانک‌های ترکیه خواسته است برای کمک به رشد اقتصادی وام‌هایی با بهره اندک عرضه کنند. مخالفت اردوغان با افزایش بهره بانکی و انتصاب دامادش به سمت وزارت دارایی ترکیه، بازارها را متزلزل کرده است. این گمان پدیدار شده که بانک مرکزی ترکیه از طریق وزیر دارایی این کشور زیر نفوذ اردوغان قرار گرفته و قادر به اتخاذ سیاست‌های مالی مستقل نیست. اردوغان اما ادعا می‌کند که سقوط ارزش لیر در برابر دلار آمریکا دسیسه «دشمنان» و به دلیل مقاومت ترکیه در برابر درخواست‌های ایالات متحده آمریکاست:

« دلیل این هیاهو و جنجال چیست؟ دلیل آن به هیچوجه اقتصادی نیست. دسیسه‌‌چینی علیه ترکیه است.»

در مه سال جاری بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره بانکی را افزایش داد. اما این ترفند هم مانع از سقوط بیشتر ارزش لیر نشد. اردوغان از همه شهروندان ترکیه‌ای خواسته است برای تقویت پول ملی، پس‌اندازهایشان به دلار و طلا را به بانک‌ها بسپرند.

اختلاف ترکیه با آمریکا بر سر محاکمه یک کشیش پروتستان آمریکایی به اتهام جاسوسی و همچنین خرید سامانه دفاعی اس ۴۰۰، سبب شد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا تعرفه گمرگی واردات آلومنیوم و فولاد از ترکیه را افزایش دهد. این تصمیم هم بر شیب سقوط لیر در برابر دلار آمریکا افزود.

شامگاه گذشته اروغان اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا تا چهارشنبه هفته جاری به ترکیه فرصت داده، اندرو برانسون، کشیش اهل کارولینای شمالی را به آمریکا بازگرداند، در غیر این‌صورت وزارت خزانه‌داری آمریکا، ترکیه را تحریم خواهد کرد.

اردوغان ۱۹ مرداد در سخنانی گفته بود: اگر آنها دلار دارند، ما خدا را داریم.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.