ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نرخ اجاره‌نشینی طی یک دوره ۲۰ ساله دو برابر شده است

یک کارشناس مسکن در تهران سیاست‌های دولت برای کاهش نرخ اجاره‌بهاء را «نمایشی» و «بدون نتیجه» خوانده. به گفته او رویدادها در بخش مسکن حتی فراتر از دولت است.

جمعیت اجاره‌نشین در ایران طی یک دوره پنج ساله چهار درصد بیشتر شده است. این رقم برای یک دوره ۲۰ ساله دو برابر شده است.

اجاره‌نشینی در ایران طی یک دوره پنج ساله چهار درصد بیشتر شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، جمعیت اجاره‌نشینان ایران در سال ۱۳۷۵ معادل ۱۵,۴ درصد کل جمعیت بوده و در این دوره ۷۳,۴ درصد جمعیت در خانه‌های ملکی زندگی می‌کردند. ۱۵ سال بعد، یعنی در سال ۱۳۹۵، حدود ۱۱ درصد به جمعیت اجاره‌نشین افزوده شده و به همین میزان از ساکنان خانه‌های ملکی کاسته شده است. در این سال ۶۲,۷ درصد جمعیت در خانه ملکی سکونت داشتند و ۲۶,۶ درصد مستاجر بودند.

طی سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ حدود چهار درصد به جمعیت اجاره‌نشین افزوده شده و ۲ درصد نیز از جمعیت دارندگان خانه‌های ملکی کاسته شده است. ۳۰,۷ درصد جمعیت در سال ۱۳۹۵ اجاره‌نشین و ۶۰,۵ درصد هم ساکن خانه ملکی بوده است.

افزایش نرخ اجاره‌نشینی طی سال‌های گذشته موجب افزایش تقاضا برای واحدهای اجاره‌ای و به تبع آن افزایش نرخ اجاره‌بهاء شده است.

بانک مرکزی در تازه‌ترین گزارش، از افزایش ۱۳,۶ درصدی نرخ اجاره بهاء در تهران خبر داده است. برپایه این گزارش نرخ اجاره در برخی از مناطق تهران تا ۵۰ درصد نیز افزایش یافته است. همچنین میانگین قیمت یک متر مربع واحد مسکونی نیز در تیر امسال ۵۴,۲ درصد بیشتر شده است.

این وضعیت سبب شده مستاجران کم‌درآمد به مناطق شهری که از امکانات کمتری برخوردار و هزینه اجاره در آن ارزان‌تر است، کوچ کنند و ساکنان این مناطق نیز به ناچار به مناطق حاشیه‌نشین و یا پیرامون شهر مهاجرت کنند. مسئله‌ای که هشدار نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران را هم به دنبال داشته است. حسام‌الدین عقبایی گفته است که خارج شدن مستاجران از تهران مشکلات اجتماعی و حمل و نقل را به دنبال خواهد داشت.

از آغاز سال جاری، به دنبال افزایش نرخ برابری دلار و رکود اقتصادی در ایران، نرخ اجاره‌بهاء افزایش چند برابری داشته است. وزارت راه و شهرسازی برای آنچه که «حمایت از مستاجران» عنوان می‌شود، یک لایحه تدوین کرده اما هنوز به مجلس ارائه نکرده است.

این لایحه برای مالکانی که واحدهای مسکونی را با قراردادهای دو ساله اجاره دهند، معافیت مالیاتی  قائل می‌شود. همچنین افزایش بیش از ۱۰ درصد نرخ اجاره‌بهاء را ممنوع می‌کند.

سلمان خادم المله کارشناس اقتصاد مسکن، اقدامات وزارت راه وشهرسازی را نمایشی خوانده و گفته است: «چرا این اقدامات زودتر انجام نشد.»

علاوه بر این بانک مسکن نیز سقف تسهیلات خرید مسکن را ۲۰ میلیون تومان دیگر افزایش داده است. وام مسکن در حال حاضر حدود یک چهارم قیمت یک واحد ۶۰ متر مربعی در تهران را پوشش می‌دهد.

خادم المله گفته که «این‌گونه برنامه ها خروجی خاصی نخواهد داشت» واتفاقاتی که در بخش مسکن  رخ داده «از سطح وزارتخانه و حتی سطح دولت فراتر است.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • afshin

    شد که شد ده برابر هم که بشه کسی از جاش تکون نمیخوره همه بروند یک جایی یک قبر بکنند و منتظر مردن باشند . راه دیگری هم هست که بروند ب این آدرس ***