ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بخش خصوصی خواهان مذاکره دولت اردوغان با آمریکا برای تثبیت لیر شد

صاحبان صنایع ترکیه زیر سقف «توسیا» و اتحادیه بازرگانی و صنایع گرد آمده‌اند. آن‌ها با انتشار بیانیه‌ای دولت اردوغان را برای مهار تورم تحت فشار قرار دادند.

انجمن شرکت های صنعتی و بازرگانی ترکیه ( توسیاد) و اتحادیه‌های بازرگانی و صنایع ترکیه با انتشار بیانیه‌ای مشترک از دولت رجب طیب اردوغان خواسته‌اند برای ثبات‌بخشی به لیر ترکیه با اتحادیه اروپا به عنوان مهم‌ترین شریک اقتصادی این کشور و ایالات متحده آمریکا مذاکره کند.

دوشنبه ۱۳ اوت بازار میوه در استانبول: با سقوط ارزش لیر قدرت خرید مردم کاهش یافته و صنایع هم در خطر قرار گرفته‌اند

لیر تنها در سال جاری ۴۵ درصد و از جمعه گذشته تاکنون ۱۵ درصد ارزش خود را از دست داده است. دخالت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در اقتصاد این کشور و مخالفت او با افزایش نرخ بهره و همچنین تنش‌های سیاسی اخیر بین آمریکا و ترکیه باعث سقوط ارزش لیر در برابر دلار آمریکا شده است. بانک مرکزی ترکیه روز گذشته بسته ارزی جدیدی را ارائه داد اما موفق به تثبیت لیر نشد.

انجمن شرکت های صنعتی و بازرگانی ترکیه ( توسیاد) و اتحادیه‌های بازگانی و صنایع ترکیه که سراسر بخش خصوصی این کشور را پوشش می‌دهند، سه‌شنبه ۱۴ اوت با انتشار بیانیه مشترکی از دولت اردوغان خواسته‌اند باب مذاکره را بگشاید و اختلافات فی‌مابین با اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا را از میان بردارد و لیر را به ثبات برساند.

در این بیانیه همچنین از دولت اردوغان خواسته شده که برای کاهش نرخ تورم اقدامات لازم را انجام دهد.

این دو اتحادیه‌ که از سازمان‌های خصوصی عمده در حوزه بازرگانی ترکیه به شمار می‌آیند در بیانیه سه‌شنبه ۱۴ اوت خود اظهار امیدواری کرده‌اند که با این تدابیر، اقتصاد ترکیه با اعمال اقدامات پیشگیرانه با سرعت به مسیر توسعه پایدار بازگردد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس سه‌شنبه ۱۴ اوت ارزش لیر در برابر دلار آمریکا به ۶,۵۵ رسید و به این ترتیب در مقایسه با روز گذشته ۶ درصد افزایش یافت. خبرگزاری آنادلو گزارش داده که قرار است برات البیرک، وزیر دارایی ترکیه که داماد اردوغان هم هست پنجشنبه ۱۶ اوت اجلاسی با حضور سرمایه‌گذاران ترکیه‌ای برگزار کند.

مخالفت اردوغان با افزایش بهره بانکی و انتصاب دامادش به سمت وزارت دارایی ترکیه، بازارها را متزلزل کرده است. این گمان پدیدار شده که بانک مرکزی ترکیه از طریق وزیر دارایی این کشور زیر نفوذ اردوغان قرار گرفته و قادر به اتخاذ سیاست‌های مالی مستقل نیست. اردوغان اما ادعا می‌کند که سقوط ارزش لیر در برابر دلار آمریکا دسیسه «دشمنان» و به دلیل مقاومت ترکیه در برابر درخواست‌های ایالات متحده آمریکاست. اختلاف ترکیه با آمریکا بر سر محاکمه یک کشیش پروتستان آمریکایی به اتهام جاسوسی و همچنین خرید سامانه دفاعی اس ۴۰۰، سبب شد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا تعرفه گمرگی واردات آلومنیوم و فولاد از ترکیه را افزایش دهد. این تصمیم هم بر شیب سقوط لیر در برابر دلار آمریکا افزود.

شامگاه گذشته سردار قلیج سفیر ترکیه در آمریکا با جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ درباره آزادی اندرو برانسون، کشیش اهل کارولینای شمال دیدار و گفت‌و گو کرد. گفته شده بود که آمریکا تا چهارشنبه ۱۵ اوت به دولت ترکیه فرصت داده که برانسون را به آمریکا تحویل دهد در غیر این‌صورت ترکیه را تحت تحریم اقتصادی قرار می‌دهد. کاخ سفید اما تعیین ضرب‌الاجل برای دولت ترکیه را تکذیب کرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.