ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نیروهای دولتی افغانستان از کنترل بخش بزرگی از غزنی خبر دادند

مقامات افغانستان می‌گویند نیروهای طالبان از غزنی عقب‌نشینی کرده‌اند. همزمان طالبان به ولایت فاریاب هم حمله کرده و دست‌کم ۱۰ سرباز را کشته و ۴۰ سرباز دیگر را اسیر کرده‌اند.

مقامات افغانستان می‌گویند نیروهای دولتی با حمایت آمریکا کنترل بخش‌های بزرگی از شهر غزنی را در دست گرفتند. حمله همزمان طالبان به ولایت فاریاب در شمال افغانستان، پرسش‌های جدیدی را درباره چشم‌انداز صلح در این کشور و استراتژی آمریکا مطرح کرده است.

سرباز ارتش افغانستان در یک پست بازرسی در غزنی

به‌گزارش رویترز، از پنج روز پیش، درگیری‌های شدید در غزنی ناتوانی دولت افغانستان در تأمین امنیت این شهر استراتژیک را که در مسیر کابل به جنوب کشور قرار دارد، برجسته کرده است.

ارتباطات با غزنی از زمانی که دکل‌های مخابراتی این شهر در جریان درگیری‌ها متلاشی شد، قطع شده بود، اما با بازسازی ارتباطات و فرار مردم از شهر، تصاویر ناگواری از وضعیت آن منتشر شده است.

این تصاویر ویدئویی که امروز سه‌شنبه ۱۴ اوت / ۲۳ مرداد به کابل رسیدند جنازه‌های مانده در خیابان‌ها و خودروهای آتش‌گرفته در کنار ساختمان‌های ویران‌شده را نشان می‌دادند.

محمد رادمنش، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان اعلام کرد که نیروهای دولتی در غزنی «کنترل پست‌های بازرسی استراتژیک را تأیید کرده‌اند».

رادمنش گفت: «نیروهای طالبان عقب‌نشینی کرده‌اند و ما به‌زودی کنترل کامل شهر را به‌دست خواهیم گرفت.»

حمله طالبان به غزنی پس از چند ماه هشدار مقامات شهر نسبت به آسیب‌پذیری آن، جمعه ۱۰ اوت / ۱۹ مرداد آغاز شد. طالبان پیش از این حمله کنترل خود را بر اطراف غزنی افزایش می‌دادند.

مقامات دولتی افغانستان گفته‌اند که حدود ۱۰۰ عضو نیروهای امنیتی، دست‌کم ۲۰ غیرنظامی و نزدیک به ۲۰۰ نفر از افراد طالبان در درگیری‌های غزنی کشته شده‌اند.

طالبان اما روز گذشته (دوشنبه) اعلام کردند که ۲۶۶ تن از نیروهای دولتی را کشته‌اند.

این خشونت‌ها کورسوی امید برای احیای صلح پس از آتش‌بس بی‌سابقه سه‌روزه در عید فطر را از بین بردند.

حمله در شمال افغانستان

در حالی‌که نیروهای امنیتی از به‌دست گرفتن کنترل در غزنی خبر داده‌اند، طالبان به ولایت فاریاب در شمال افغانستان حمله کرده و با تصرف بخش بزرگی از یک پایگاه نظامی در این ولایت دست‌کم ۱۰ سرباز را کشته و ده‌ها نفر را در درگیری‌های دو روزه به اسارت گرفتند.

محمدطاهر رحمانی، رئیس شورای ولایتی فاریاب اعلام کرده که شورشیان در این حمله چند تانک و مهمات را به تصرف خود در آورده‌اند. رحمانی گفت: «ما قادر به ورود به پایگاه نیستیم. بخش‌های بزرگی از آن هنوز تحت کنترل طالبان قرار دارد.»

یکی دیگر از مسئولان ولایت فاریاب گفته است که طالبان ۴۰ سرباز را اسیر کرده‌اند و ۳۰ نفر از شورشیان نیز کشته شده‌اند.

طالبان برای بیرون راندن نیروهای خارجی، سرنگونی دولت مورد حمایت غرب و پیاده کردن حکومت خود با قوانین سخت‌گیرانه شریعت اسلام می‌جنگند.

دیپلمات‌های غربی معتقدند که درگیری‌های نظامی اخیر در افغانستان پرسش‌هایی را در مورد پایداری استراتژی آمریکا برای پایان دادن به جنگ در افغانستان مطرح می‌کند؛ استراتژی‌ای که طی سال گذشته به‌طور عمده بر حملات هوایی بیشتر متمرکز بود تا طالبان را به میز مذاکره بکشاند.

رویترز به‌نقل از یک دیپلمات در کابل که نام او منتشر نشده، نوشته است: «در حالی که مقامات آمریکایی از امید به صلح سخن می‌گویند، طالبان در میدان جنگ ابراز وجود می‌کنند. جنگ و مذاکرات صلح نمی‌توانند با هم پیش بروند.»

ساکنان غزنی در روزهای اخیر در خانه‌های خود گرفتار شده‌اند. بسیاری از آن‌ها به غذا، دارو یا حتی آبِ چاه‌ها دسترسی ندارند.

یکی از ساکنان غزنی به رویترز گفته است: «اجساد طالبان و مأموران پلیس را می‌توان در خیابان‌ها دید. من دو جنازه را که سگ‌های ولگرد آن‌ها را دریده بودند دیدم.»

به‌گفته این شاهد عینی مغازه‌ها و بازار بزرگ فرش به آتش کشیده شده‌اند و کودک همسایه آن‌ها که بیمار بود به‌دلیل آن‌که خانواده‌اش نتوانستند او را به بیمارستان برسانند، جان باخته است.

او گفت: «نان وجود ندارد و مغازه‌ها نابود شده‌اند. برای بازسازی آن‌ها ماه‌ها باید کار کرد.»

سازمان ملل روز دوشنبه نگرانی خود را نسبت به بدتر شدن شرایط زندگی در غزنی ابراز کرد و از طرف‌های درگیری خواست تا به حقوق غیرنظامیان گرفتار در جنگ احترام بگذارند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • sattar beheshti

    امان‌الله کامران، عضو شورای ولایتی غزنی امروز سه‌شنبه 14 اوت مدعی شد، سپاه پاسداران ایران و استخبارات پاکستان در کنار گروه‌های مخالف دولت افغانستان در سقوط شهر غزنی دست دارند. وی ادعا کرد،: "مردم ولایت غزنی، تازه از نعمت جاده‌ها و امکانات شهری بهتر برخوردار شدند که پاکستان و سپاه پاسداران ایران تمامی آرزوها، آرامش و سرمایه‌های تاجران را به خاک یک‌سان کردند. رهبران جنگ غزنی در یک مسجد در منطقه اسفندی این ولایت موقعیت دارند و به هیچ‌کس اجازه نزدیک شدن به این مسجد داده نمی‌شود. سه وعده غذا و چای رهبران این گروه‌های «تروریستی» به موقع در همین مسجد از مناطق مختلف دست به دست شده تا به افرادی که از این رهبران پاسداری می‌کنند رسانیده شود، اما هیچ یکی از افراد حتی اعضای این گروه‌ها نیز نمی‌توانند به صورت مستقیم با این رهبران دیدار کنند. گروه‌های «تروریستی» مختلفی که در غزنی حملات انجام دادند به دهشت‌افگنی‌های زیادی از جمله آتش زدن مارکیت‌ها و آزار و اذیت شماری از مردم، آتش زدن خانه و موترهای مقامات دولتی و چپاول دکان‌ها دست می‌زنند." او گفته است، زمانی که جنگ در غزنی شدت گرفت گروهای «تروریستی» از گوشه‌های مختلف وارد این ولایت شدند تا غزنی را به صورت کامل سقوط دهند.