ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عربستان سعودی سه ماهیگیر ایرانی را آزاد کرد

عربستان سعودی سه ماهیگیر ایرانی را که ژوئن (خرداد) سال گذشته در آب‌های خود بازداشت کرده بود آزاد کرد.

عربستان سعودی سه ماهیگیر ایرانی را که ژوئن (خرداد) سال گذشته در آب‌های خود بازداشت کرده بود آزاد کرد.

عکس از آرشیو

اردشیر یاراحمدی، مدیر روابط عمومی اداره کل شیلات استان بوشهر این خبر را تأیید کرد و گفت: «این صیادان پس از گذراندن دوره محکومیت و بر اساس رایزنی‌های مسئولان وزارت خارجه دو طرف آزاد شدند.»

این سه ماهیگیر از اسکله جفره بوشهر برای ماهیگیری به دریا رفته بودند که به گفته یاراحمدی قایق آن‌ها بر اثر جزر و مد دریا وارد مرزهای آبی عربستان سعودی شد.

مقامات سعودی در آن زمان اعلام کردند که افراد بازداشت‌شده از اعضای سپاه پاسداران هستند و خود را برای یک حمله مسلحانه آماده کرده بودند. ایران این اتهامات را رد کرد.

در ماه فوریه گذشته عربستان سعودی ۹ ماهیگیر دیگر ایران را آزاد کرده بود. این ماهیگیران نیز دو سال پیش در آب‌های سعودی بازداشت شده بودند.

عبدالله المعلمی، نماینده عربستان سعودی در سازمان ملل متحد در ماه ژوئیه (تیر) سال جاری با یادداشتی که به عنوان سند سازمان ملل منتشر شد و در اختیار کشورهای عضو قرار گرفت، به نقض مکرر حریم دریایی عربستان سعودی توسط قایق‌های ایرانی و «ورود آن‌ها به مناطق ممنوعه نفتی» اعتراض کرده بود.

روابط دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی پس از اعدام شیخ نمر باقرالنمر، در دی‌ماه ۱۳۹۵ در عربستان سعودی و سپس حمله به ساختمان‌های دیپلماتیک عربستان سعودی در تهران و مشهد قطع شد. این دو کشور در درگیری‌های منطقه‌ای نیز نقش دارند و به دو جبهه رودررو تعلق دارند. با گسترش درگیری‌های منطقه‌ای در یمن و سوریه ایران و عربستان سعودی بیشتر از یکدیگر دور شدند.

در روزهای اخیر برخی از رسانه‌های نزدیک به دولت در ایران از «تغییر رفتار» عربستان سعودی نوشته و گفته بودند که استقبال خوب مقام‌های سعودی از حجاج ایرانی این فرصت را فراهم کرده تا مقام‌های دو کشور گفت‌وگو کنند.

ریاض سهمیه امسال ایران در حج را از ۶۰ هزار نفر به ۸۶ هزار نفر افزایش داد و اصولی را که ایران بر آن اصرار داشت، پذیرفت. این اصول «نظارت بر امور حجاج ایرانی، تضمین امنیت و حفظ کرامت حجاج ایرانی و اعزام زائران ایرانی به‌صورت مستقیم از خاک ایران و نه از خاک کشور ثالث»، بودند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.