ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#اعتراضات ــ از میان آنها: سومین روز اعتراض کارکنان تعاونی‌های سهام عدالت

علاوه بر این اعتصاب کارگران کمپرسورسازی تبریز، نامه بازنشستگان کشوری به نمایندگان مجلس و درگیری مردم روستای گری دوجی با مأموران انتظامی خبرساز بود.

این مجموعه دربرگیرنده خبرهای اعتراضاتی است که چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ صورت گرفته‌ یا در این روز خبرهای آنها منتشر شده‌اند. مجموعه ممکن است با اطلاعات جدید به‌روز شود.

سومین روز اعتراض کارکنان تعاونی‌های سهام عدالت، ۲۴ مرداد ۱۳۹۷

▪️سومین روز اعتراض کارکنان سهام عدالت، از جمله ۵۰ کم‌توان جسمی که ۴۱ ماه حقوقی نگرفته‌اند

اعتراض کارکنان تعاونی‌های سهام عدالت در تهران وارد سومین روز خود شده است. نمایندگان آنها از سرتاسر ایران از صبح دوشنبه ۲۲ مرداد در برابر ساختمان وزارت اقتصاد و دارایی تجمع کرده‌اند.

معترضان ۴۱ ماه است که حقوق دریافت نکرده‌اند. آنها همچنین پس از ۱۱ سال سابقه کاری در دفترهای شرکت‌های تعاونی سهام عدالت، هنوز از وضعیت شغلی پایدار و مشخصی برخوردار نیستند.

در میان معترضان، کم‌توان‌های جسمی شاغل در این تعاونی‌ها که سرپرست خانوار هستند، به چشم می‌خورند. ۵۰ کم‌توان جسمی در سه روز اخیر در این تحصن حضور دارند.

ویدئوی زیر گلایه یکی از کارکنان کم‌توان جسمی معترض خطاب به مسئولان دولتی است که به گفته او، انگار وقتشان ارزشمندتر از آن است که به مطالبات این کارکنان گوش بسپارند:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) شمار کارکنان دفاتر شرکت تعاونی سهام عدالت را یک هزار و ۵۰۰ تن گزارش کرده است.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی ایران سال گذشته وعده داده بود که تا پایان سال ۹۶ مشکلات دستمزد و قرارداد کارکنان سهام عدالت برطرف شود. به گفته کارکنان این وعده عملی نشده و مجلس شورای اسلامی نیز با تخصیص ۲۵ میلیارد تومان برای جبران خدمات کارکنان شرکت تعاونی سهام عدالت مخالفت کرده است.

▪️اعتراض کارگران «بزرگترین تولید‌کننده کمپرسور صنعتی خاورمیانه» در تبریز به شش‌ماه پرداخت‌نشدن حقوق

شماری از کارگران کمپرسورسازی تبریز صبح چهارشنبه ۲۴ مرداد در برابر در این کارخانه در شهرک صنعتی قراملک دست به اعتراض زدند.

اعتراض کارگران کمپرسورسازی تبریز، چهارشنبه ۲۴ مرداد

این کارگران معترض شش‌ماه است که حقوق نگرفته‌اند، حق بیمه آنها واریز نشده و به همین خاطر چهار ماه است که بیمه ندارند.

روی پارچه‌نوشته‌ای که این معترضان در دست دارند، نوشته شده است: «۶ ماه است شرمنده خانواده‌هایمان هستیم. ۴ ماه است بیمه‌ای نداریم. بدون هیچ امیدی به آینده ... صبر تا کی، وعده تا کی».

کمپرسورسازی تبریز خود را در وب‌سایت این کارخانه «اولین و بزرگترین تولید کننده کمپرسور صنعتی، کمپرسور معدنی و ابزاربادی در خاورمیانه» معرفی می‌کند.

مشکلات کارگران و پرداخت‌نشدن دستمزدهای آنها به پیش از خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای (برجام) بازمی‌گردد اما با این اتفاق، اقتصاد ایران بیش از پیش در بحران فرو رفته و ارزش پول ملی در مدت کوتاهی ۵۰ درصد کاهش یافته است.

صنعت خودروسازی و قطعه‌سازان وابسته به آن همچون کمپرسورسازی تبریز با مشکلاتی بی‌سابقه رویارو هستند. کارشناسان اقتصادی تورم را حدود ۸۰ درصد ارزیابی کرده‌اند و از فقر مطلق یک‌سوم از جمعیت ایران خبر می‌دهند.

▪️بیش از شش‌هزار امضا پای هشدار بازنشستگان به نمایندگان مجلس: مطالبات‌مان برآورده نشود، در برابر تمام نهادهای مسئول تجمع می‌کنیم

نامه بازنشستگان کشوری به نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران و فراخوان آنها به تجمع اعتراضی در صورت برآورده‌نشدن مطالبات با استقبال بازنشستگان در نقاط مختلف ایران روبرو شده است. شمار امضاهای این نامه سرگشاده رو به افزایش است.

یکی از تجمع‌های اعتراضی بازنشستگان ـ تصویر آرشیوی

به گفته کانال خبری «اردوی کار»، بیش از ۶۱۰۰ تن تا ظهر چهارشنبه ۲۴ مرداد این نامه را از شهرهای مختلف سراسر ایران امضا کرده‌اند.

شماری از بازنشستگان کشوری دوشنبه در نامه‌ای سرگشاده به نمایندگان از بی‌توجهی آنها و دولت حسن روحانی به مشکلات معیشتی بازنشستگان انتقاد کردند. این نامه را خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) بدون هشدار سطور پایانی آن منتشر کرد. بازنشستگان هشدار داده اند که «وزیر (سرپرست) جدید وزارت کار ... موضع خویش را در قبال خواسته های به حق ما را که شامل حقوق طبق خط فقر (۶ میلیون تومان)، خدمات بیمه درمانی کامل و کارآمد است به صورت شفاف بیان فرمایند. در غیر اینصورت ما بازنشستگان از اصل ۲۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برای احیای حق قانونی خود استفاده نموده و تجمع در مقابل کلیه نهادهایی که تا کنون نسبت به تضییع حقوق قانونی مغفول ما اقدامی بعمل نیاورده و سکوت اختیار کرده اند استفاده خواهیم نمود.»

بحران اقتصادی در ایران درصد جمعیت دچار به فقر مطلق را افزایش داده است. حسین راغفر، اقتصاددان فروردین امسال هشدار داد که یک‌سوم جمعیت کشور دچار فقر مطلق شده‌اند.

▪️درگیری مردم با نیروی انتظامی در روستای گری‌ دوجی

مردم روستای ترکمن‌نشین گری دوجی شهرستان آق‌قلا در استان گیلان در برابر بازداشت یک شهروند این روستا مقاومت کردند و با مأموران نیروی انتظامی درگیر شدند. بر اساس ویدئوی منتشرشده، معترضان می‌گویند که پلیس برای این کار حکم قانونی در اختیار ندارد.

بر اساس شرح ویدئوی منتشرشده، مأموران نیروی انتظامی بدون داشتن حکم قانونی می‌خواستند موتورسیکلت یکی از اهالی روستا را ضبط و او را بازداشت کنند.

ویدئوی منتشرشده:



▪️فراخوان کارگران گروه ملی فولاد اهواز به تجمع: بانک ملی مسئول همه مشکلات است

کارگران گروه ملی فولاد اهواز چهارشنبه ۲۴ مرداد در فراخوانی اعلام کردند که شنبه ۲۷ مرداد در برابر مدیریت این کارخانه تجمع می‌کنند و تا دریافت مطالبات‌شان محل را ترک نخواهند کرد.

تجمع اعتراضی کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران در اهواز، اسفند ۱۳۹۶
تجمع اعتراضی کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران در اهواز، اسفند ۱۳۹۶

بر اساس متن فراخوان که کانال خبری «اتحادیه آزاد کارگران ایران» منتشر کرده، کارگران معترض می‌نویسند مسئولان در تمام موارد وعده‌داده‌شده خلف وعده کرده‌اند.

این کارگران هشدار می‌دهند که «در صورت عدم دریافت پاسخ مناسب بانک ملی را مسئول و مخل اعلام مینماییم و باید پاسخگوی تمام مشکلات و مسائل پیش آمده باشد. چرا که تنها مشکل گریبانگیر شرکت گروه ملی نقدینگیست و بانک ملی با مکیدن خون مردم و در شیشه کردن آن ، از لحاظ نقدینگی هیچ مشکلی ندارد.»

گروه ملی فولاد اهواز یکی از شرکت‌های احداث‌شده به دست گروه سرمایه‌گذاری «امیر منصور آریا» (مه‌آفرید خسروی) در اهواز است که پس از مصادره اموال در نتیجه احکام صادرشده در پرونده اختلاس سه‌هزارمیلیارد تومانی، اکنون تحت نظر قوه قضائیه اداره می‌شود.

در جریان افشای یک اختلاس سه هزار میلیارد تومانی در سیستم بانکی ایران، افرادی مربوط به مجموعه شرکت‌های «امیر منصور آریا» به اتهام فساد محاکمه شدند.

کارگران که ماه‌هاست با تجمع و تظاهرات اعتراض‌شان را نشان‌ داده‌اند، با تعویق در پرداخت دستمزدها و عدم پرداخت حق بیمه مواجه هستند.

▪️دبیر اجرایی خانه کارگر گیلان: جامعه کارگری در صورت محقق‌نشدن مطالباتش تمام قد به پا خواهد خواست

حسن ایزدی، دبیر اجرایی خانه کارگر استان گیلان چهارشنبه ۲۴ مرداد در گفت‌و‌گو با ایلنا نسبت به برآورده‌نشدن مطالبات چندین‌ساله کارگران انتقاد کرد.

ایزدی گفت که «وزیر آینده کار باید زمینه امنیت شغلی کارگران را فراهم کند، به وضعیت معیشتی کارگران و بازنشستگان توجه ویژه داشته باشد، و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را که از ۸۸ ابتر مانده، اجرایی کند.»

او با انتقاد از مجلس شورای اسلامی، نمایندگان را به بی‌توجهی و بی‌تفاوتی به مشکلات کارگران و دیگر رأی‌دهندگان به آنها و نیز کوتاهی در انجام وظایف نظارتی متهم کرد. او در نهایت هشدار داد که «جامعه کارگری، تشکل‌ها کارگری، کانون شوراهای اسلامی، کانون بازنشستگان تامین‌اجتماعی استان، کانون انجمن‌های‌صنفی استان، مجمع نمایندگان تعاونی‌های مسکن و خانه کارگر استان و کشور همگی ید واحده هستیم. جامعه کارگری در صورت محقق نشدن مطالبات خود، سکوت نخواهد کرد و تمام قد به پا می‌خیزیم.»

مطالبات کارگران و بازنشستگان، همچون همسان‌سازی حقوق بازنشسته‌ها که ۱۳۸۸ در مجلس تصویب شد، به پیش از خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای (برجام) بازمی‌گردد اما با این اتفاق، اقتصاد ایران بیش از پیش در بحران فرو رفته است.

کارگران واحدهای تولیدی مختلف در سراسر ایران، کشاورزان، رانندگان کامیون و تاکسی و اتوبوس و بازنشستگان کشوری مدت‌ها است که برای برآورده‌شدن مطالبات‌شان دست به اعتراض می‌زنند. ایران روزانه شاهد چندین اعتراض از این دست است، اما پاسخ‌گویی به مطالبات روندی بسیار آهسته دارد.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.