ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بانک جهانی خواهان تجدید نظر ترکیه در سیاست‌های اقتصادی خود شد

دولت ترکیه از روابطش با اتحادیه اروپا تا حدی تنش‌زدایی کرد. کمک مالی قطر هم مانع از سقوط بیشتر لیر شد. وزیر خارجه ترکیه در این میان برای مذاکره با آمریکا اعلام آمادگی کرده.

بانک جهانی از ترکیه خواست با توجه به نوسانات ارزش لیر در برابر دلار آمریکا، در سیاست‌های اقتصادی خود تجدید نظر کند و بازار را به ثبات برساند. هم‌زمان وزیر خارجه ترکیه اظهار امیدواری کرده که روابط ترکیه با اتحادیه اروپا بهبود بیابد. مولود چاوش اوغلو همچنین برای مذاکره با آمریکا اعلام آمادگی کرده است.

بانک جهانی خواهان تجدید نظر ترکیه در سیاست‌های اقتصادی خود شد (عکس:آرشیو)

به گزارش خبرگزاری رویترز یک مقام بلندپایه بانک جهانی پنجشنبه ۱۶ اوت اعلام کرده که بانک جهانی تحولات بازارهای مالی ترکیه را به دقت زیر نظر دارد. بانک جهانی از ترکیه خواسته است در سیاست‌های مالی‌اش تجدید نظر کند:

«با توجه به بی‌ثباتی اخیر نرخ لیر، دولت اردوغان می‌بایست به تعهدات خود عمل کند، با تجدید نظر در سیاست‌های مالی‌اش بازارها را به ثبات برساند و همزمان اختیارات لازم را به بانک مرکزی ترکیه برای کاهش نرخ تورم بدهد.»

مخالفت اردوغان با افزایش بهره بانکی و انتصاب دامادش به سمت وزارت دارایی ترکیه، بازارها را متزلزل کرده است. این گمان پدیدار شده که بانک مرکزی ترکیه از طریق برات البیرک وزیر دارایی این کشور زیر نفوذ اردوغان قرار گرفته و قادر به اتخاذ سیاست‌های مالی مستقل نیست. لیر به سبب نگرانی بازارها از اعمال نفوذ اردوغان بر بانک مرکزی ترکیه بیش از ۴۰ درصد از ارزش خود را در روزهای اخیر از دست داده است. تنش‌های سیاسی با ایالات متحده آمریکا بر سر اندرو برانسون، کشیش آمریکایی که قرار است به اتهام جاسوسی محاکمه شود نیز بحران را عمیق‌تر کرده.

روز گذشته قطر اعلام کرد که ۱۵ میلیارد دلار برای تثبیت نرخ لیر در اختیار بانک‌های ترکیه قرار می‌دهد. همزمان کاخ سفید اعلام کرده که تا وقتی دولت ترکیه کشیش اهل کارولینای شمالی را آزاد نکند، واشنگتن در تعرفه‌های گمرکی فولاد و آلومنیوم وارداتی از ترکیه تجدید نظر نخواهد کرد.

نزاع بر سر کشیش زندانی، فقط یکی از موارد اختلاف ترکیه با آمریکاست. سیاست راهبردی ترکیه و ایالات متحده به عنوان دو عضو ناتو در سوریه با هم متفاوت است. تصمیم ترکیه برای خرید سامانه دفاعی اس ۴۰۰ از روسیه نیز وزارت دفاع آمریکا را نگران کرده است.

به دستور رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در هفته جاری تعرفه‌ گمرکی خودروهای وارداتی از آمریکا ۱۲۰ درصد و تعرفه گمرکی نوشابه‌های الکلی تولید شده در آمریکا ۱۴۰ درصد و همچنین تعرفه گمرکی دخانیات وارداتی از آمریکا ۶۰ درصد افزایش یافت. علاوه بر این تعرفه گمرکی کالاهایی مانند وسایل آرایش، ذغال سنگ و برنج نیز که آمریکا وارد می‌شوند دو برابر شده است.

کاخ سفید افزایش تعرفه‌های گمرکی کالاهای آمریکایی در ترکیه را یک «قدم اشتباه» در مسیری نادرست خوانده که صرفاً به تعمیق بحران در روابط فی‌مابین می‌انجامد.

مولود چاووش اوغلو، وزیر ترکیه اما شامگاه چهارشنبه ۱۵ اوت در صدد مهار بحران برآمده و از آمادگی دولت ترکیه برای گفت‌وگو با کاخ سفید درباره اختلافات فی‌مابین خبر داده است.

انجمن شرکت های صنعتی و بازرگانی ترکیه ( توسیاد) و اتحادیه‌های بازرگانی و صنایع ترکیه دو روز قبل با انتشار بیانیه‌ای مشترک از دولت رجب طیب اردوغان خواسته‌ بودند برای ثبات‌بخشی به لیر ترکیه با اتحادیه اروپا به عنوان مهم‌ترین شریک اقتصادی این کشور و ایالات متحده آمریکا مذاکره کند.

دادگاه‌های ترکیه روز گذشته دو سرباز ارتش یونان را آزاد کردند. این امر سبب کاهش تنش در روابط ترکیه با اتحادیه اروپا شد. وزیر خارجه ترکیه اظهار امیدواری کرده که روابط ترکیه با اتحادیه اروپا در آینده‌ای نه چندان در بهبود بیابد. در این میان، بانک مرکزی ترکیه با افزایش نرخ بهره و با کمک ۱۵ میلیارد دلاری که قطر در اختیار بانک‌های این کشور قرار داده، مانع از سقوط بیشتر نرخ لیر در برابر دلار آمریکا شده است. وزیر دارایی ترکیه پنجشنبه ۱۶ اوت در اجلاسی که با حضور سه هزار نفر از سرمایه‌گذاران در آنکارا برگزار می‌شود، تلاش خواهد کرد که سرمایه‌داران به سرمایه‌گذاری در بازارهای ترکیه تشویق کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.