ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عفو بین‌الملل: حمله به مرکز آموزشی شیعیان در کابل جنایت جنگی است

در پی حمله داعش به یک مرکز آموزشی در کابل و کشته شدن ۳۴ دانش‌آموز افراد مسلح به یک مرکز آموزشی امنیتی نیز حمله کردند. عفو بین‌الملل از افزایش خشونت‌ها در افغانستان ابراز نگرانی کرده.

در حمله خونبار داعش به یک مرکز آموزشی در غرب کابل، محله شیعه‌نشین پایتخت افغانستان، ۳۴ دانش‌آموز کشته شدند. سازمان عفو بین‌الملل از این حمله به‌عنوان «جنایت جنگی» یاد کرده است. صبح پنج‌شنبه افراد مسلح به یک مرکز آموزشی امنیتی در کابل حمله کردند.

خاکسپاری دانش‌آموزان کشته شده در یک مرکز آموزشی شیعیان در کابل

در حالی که شیعیان کابل تشییع جنازه قربانیان حمله روز گذشته به مرکز آموزشی «مهدی موعود» در کابل را برگزار می‌کنند، سازمان عفو بین‌الملل پنج‌شنبه ۱۶ اوت / ۲۵ مرداد این حمله را «جنایت جنگی» نامید.

این سازمان مدافع حقوق بشر نسبت به افزایش خشونت‌ها در ماه‌های اخیر در افغانستان و افزایش شمار قربانیان غیرنظامی ابراز نگرانی کرد.

سمیرا حمیدی از بخش جنوب آسیا در عفو بین‌الملل گفت: «هدف قرار دادن عمدی غیرنظامیان و مکان‌های آموزشی، یک جنایت جنگی است.»

او همچنین افزود: «افزایش تلفات غیرنظامیان بیش از هر چیز نشانگر آن است که افغانستان و به‌ویژه پایتخت آن کابل، امن نیست.»

به‌گفته سمیرا حمیدی افزایش خشونت‌ها باید برای کشورهای همسایه افغانستان و همچنین کشورهای اروپایی که پناهندگی «هزاران» افغانستانی را رد می‌کنند، پیام روشنی داشته باشد.

گروه «دولت اسلامی» (داعش) در سایت «اعماق» خود مسئولیت حمله انتحاری روز چهارشنبه به مرکز آموزشی «مهدی موعود»، واقع در محله شیعه‌نشین «دشت برچی» کابل را پذیرفت.

داعش گفته که عامل حمله جلیقه انتحاری بر تن داشت و نام او «عبدالرئوف خراسانی» است.

به‌گفته داعش ۲۰۰ نفر در این حمله کشته شدند در حالی‌که مقامات افغانستان می‌گویند در جریان این حمله ۳۴ دانش‌آموز دختر و پسر کشته و ۵۶ نفر زخمی شدند. وزارت بهداشت افغانستان ابتدا شمار کشته‌شدگان را ۴۸ نفر اعلام کرده بود.

دانش‌آموزان این مرکز آموزشی برای شرکت در آزمون‌های ورود به دانشگاه آماده می‌شدند.

در محله «دشت برچی» کابل اقلیت شیعه «هزاره» که بارها هدف حملات داعش قرار گرفته‌اند، زندگی می‌کنند. در دوسال اخیر داعش دست‌کم ۱۳ بار به مناطق شیعه‌نشین کابل حمله کرده است.

مقامات امنیتی تحقیقات در مورد حمله روز گذشته و این‌که عامل آن چگونه توانسته به این منطقه وارد شود، آغاز کرده‌اند.

اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان حمله به مرکز آموزشی شیعیان را اقدامی «تروریستی» علیه بی‌گناهان خواند و آن را محکوم کرد.

روز پنج‌شنبه بیمارستان‌های کابل پر از جمعیت بود. خانواده‌های مضطرب برای خاکسپاری بستگان جوان خود جمع شده بودند. ۱۵ تن از قربانیان روز پنج‌شنبه به محله شیعیان هزاره منتقل و در آن‌جا به خاک سپرده شدند. دیگر قربانیان نیز به روستاها و شهرهای خود منتقل شدند تا در آن‌جا خاک‌سپاری شوند. اما در این فضای تیره کابل باز هم از خشونت دور نماند.

مردان مسلح صبح پنج‌شنبه ساختمانی متعلق به سازمان اطلاعات افغانستان در محله شمال غربی کابل را اشغال کردند و سپس به سمت نیروهای امنیتی افغانستان که در حال آموزش بودند آتش گشودند.

حشمت‌الله استانکزی، سخنگوی پلیس کابل ساعاتی پس از این حمله اعلام کرد که با کشته شدن مهاجمان حمله پایان یافته و کسی از غیرنظامیان و نظامیان افغانستان در جریان آن کشته نشدند. پلیس شمار مهاجمان را ابتدا سه نفر اعلام کرده بود اما پس از پایان یافتن حمله گفت مهاجمان دو نفر بودند.

حملات طالبان و داعش در افغانستان در ماه‌ها و روزهای اخیر بیشتر شده است. در یک هفته گذشته، حمله پنج‌روزه به غزنی که به‌گفته سازمان ملل دست‌کم ۱۵۰ غیرنظامی را به کشتن داد و حمله طالبان به ولایت بغلان که در جریان آن حدود ۴۰ نفر از مأموران پلیس و سربازان کشته شدند، تنها نمونه‌هایی از این دست هستند.

در چنین وضعیتی که درگیری‌های نظامی در نقاط مختلف افغانستان تشدید شده، طالبان در نظر دارند در زمان عید قربان در هفته آینده اعلام آتش‌بس کنند. آن‌ها گفته‌اند که تصمیم نهایی در این‌باره گرفته نشده اما مسئولان بلندپایه طالبان در جلسه‌ای که داشتند درباره آتش‌بس گفت‌وگو کرده‌اند.

دولت افغانستان ماه گذشته گفته بود که در نظر دارد در ایام عید قربان آتش‌بس اعلام کند اما آن را تأیید نکرد. طالبان هم به این موضوع واکنشی نشان نداد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.