ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#اعتراضات: از میان آنها ــ تجمع کارگران گروه ملی فولاد اهواز طبق قرار قبلی

این مجموعه دربرگیرنده خبرهای اعتراضاتی است که شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ صورت گرفته‌ یا در این روز خبرهای آنها منتشر شده‌اند. مجموعه ممکن است با اطلاعات جدید به‌روز شود.

این مجموعه دربرگیرنده خبرهای اعتراضاتی است که شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ صورت گرفته‌ یا در این روز خبرهای آنها منتشر شده‌اند. مجموعه ممکن است با اطلاعات جدید به‌روز شود.

تجمع کارگران گروه ملی فولاد اهواز، شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۷

تجمع کارگران گروه ملی فولاد اهواز طبق قرار قبلی

کارگران گروه ملی فولاد اهواز چهارشنبه ۲۴ مرداد در فراخوانی اعلام کردند که شنبه ۲۷ مرداد در برابر مدیریت این کارخانه تجمع می‌کنند و تا دریافت مطالبات‌شان محل را ترک نخواهند کرد. آنها به این وعده عمل کردند و شنبه صبح تجمعی اعتراضی ترتیب دادند.

تجمع کارگران گروه ملی فولاد اهواز، شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۷

خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) به نقل از معترضان گزارش داده است که این کارگران چهارماه حقوق نگرفته‌اند و مواد اولیه کارخانه از سوی کارفرما تأمین نمی‌شود.

گروه ملی فولاد اهواز چهار هزار کارگر شاغل دارد که به دلیل عقب‌افتادن چهارماهه دستمزدشان، با مشکلات معیشتی جدی روبرو هستند.

گروه ملی فولاد اهواز یکی از شرکت‌های احداث‌شده به دست گروه سرمایه‌گذاری «امیر منصور آریا» (مه‌آفرید خسروی) در اهواز است که پس از مصادره اموال در نتیجه احکام صادرشده در پرونده اختلاس سه‌هزارمیلیارد تومانی، تحت نظر قوه قضائیه اداره می‌شد و سپس به بخش خصوصی واگذار شد. این واگذاری اما با اعتراض کارگران لغو شد و اداره کارخانه بار دیگر به بانک ملی سپرده شد هرچند فرآیند خصوصی‌سازی کارخانه در جریان است.

کارگران معترض می‌گویند کارفرمای خصوصی توان اداره کارخانه را ندارد و حتی از تأمین مواد اولیه برای تولید عاجز است.

بحران اقتصادی و کاهش شدید ارزش پولی ملی باعث شده است که کارخانه‌های بسیاری در تأمین مواد اولیه با مشکل مواجه باشند. طبق سیاست‌های ارزی جدید بانک مرکزی و دولت حسن روحانی، ارز رسمی ۴۴۰۰ تومانی تنها به کالاهای اساسی اختصاص می‌یابد.

کارگران که ماه‌هاست با تجمع و تظاهرات اعتراض‌شان را نشان‌ داده‌اند، با تعویق در پرداخت دستمزدها و عدم پرداخت حق بیمه مواجه هستند. شماری از این کارگران به دلیل اعتراض احضار یا زندانی شده اند.

کانال خبری «اتحادیه آزاد کارگران» نیز گزارش داده است که «جمع کثیری» از کارگران در اعتراض شنبه حضور داشتند و پس از گذشت حدود دو ساعت از تجمع کارگران ، قائم مقام مدیرعامل در تالار اجتماعات شرکت حاضر و پاسخگوی سؤالات کارگران شد.

اعتراض کارگران بیکارشده تولی‌پرس

خبرگزاری ایلنا از تعطیلی موقت کارخانه مواد شوینده تولی‌پرس در شهرک صنعتی البرز در استان قزوین خبر داده است.

اعتراض کارگران تولی پرس، شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۷

۱۵۰ کارگر این کارخانه که از ورود آنها به محل کارشان جلوگیری شد، در اعتراض به تعطیلی کارخانه و بلاتکلیفی شغلی در برابر آن دست به اعتراض زدند.

به گزارش ایلنا، دلیل اصلی تعطیلی کارخانه عدم تأمین مواد اولیه است. مشکلی که گروه ملی فولاد اهواز نیز با آن دست‌و‌پنجه نرم می‌کند.

کارگران بیکارشده تولی‌پرس ۱۵ تا ۲۰ سال سابقه کار دارند. آنها ۵۰ روز است که حقوقی دریافت نکرده‌اند.

اعتصاب دوباره در تمام بخش‌های نیشکر هفت‌تپه

کارگران نیشکر هفت‌تپه شنبه ۲۷ مرداد بار دیگر دست به اعتصاب زدند. به گزارش کانال خبری «سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه»، کارگران تمام بخش‌های این مجتمع صنعتی در اعتراض به برآورده‌نشدن مطالبات‌شان دست از کار کشیده اند.

اسماعیل بخشی در حال سخن‌گفتن برای کارگران اعتصابی، شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۷

اسماعیل بخشی، کارگر و نماینده کارگران معترض در سخنانی بر خواسته‌های به‌حق کارگران تأکید کرد و اعتصاب را حق قانونی معترضان دانست. او خواهان حفظ اتحاد شد و هشدار داد که کارگران به دام اختلاف‌ها و دعواهای به‌راه‌افتاده به دست کارفرمایان نیفتند.

بخشی گفت که در چهار‌ـ‌پنج‌ماه اخیر کارخانه مدیریت نداشته است و کارگران خود این کارخانه را اداره کرده‌اند و برای همکاری با مسئولان، از اعتصاب سراسری در آن پرهیز کرده‌اند. اما هنوز مطالبات آنها برآورده نشده است.

به گفته بخشی، مطالبات از جمله دستمزد سه ماه کارگران و حق بیمه آنها از ماه‌ها پیش هنوز پابرجا هستند. او اما هدف از تجمع و اعتصاب شنبه را فراتر از مطالبات روزانه دانست و آن را تجمعی به خاطر «آینده هفت‌تپه» توصیف کرد.

به گفته بخشی، آینده مدیریت کارخانه در ابهام است و مدیر کارخانه چهارماه است که به کارخانه قدم نگذاشته. بخشی وضعیت ایمنی محل کار در هفت‌تپه را بسیار بد ارزیابی کرد و گفت که کارگران از وسایل ایمنی اولیه محیط کار برخوردار نیستند.

بخشی با اشاره به بحران کنونی ایران گفت که تنها راه‌حل این بحران و مبارزه با فساد تشکیل شوراهای مستقل مردمی و کارگری است.

او گفت که کارگران نباید هزینه بحران اقتصادی را که دیگران رقم زده‌اند، بپردازند. به گفته بخشی، حقوق کارگران هفت‌تپه همراه با تمام مزایا تنها یک میلیون و پانصدهزار تومان است.

او در میان تشویق جمعیت با تعدیل نیرو و اخراج هر کارگری مخالفت کرد و گفت که همه منتظر بازگشت کارگران تعدیل‌شده بخش مبارزه با آفات این کارخانه هستند.

نماینده کارگران معترض هفت‌تپه خط قرمز معترضان را خصوصی‌سازی زمین‌های نیشکر هفت‌تپه دانست و گفت که مردم بومی این زمین‌ها را برای اشتغال‌سازی برای فرزندانشان به کارخانه داده‌اند و کسی حق مالکیت خصوصی بر آنها را ندارد.

مدیریت این کارخانه در حال حاضر با بخش دولتی و سازمان گسترش نوسازی است. مدیریت مجتمع نیشکر هفت تپه می‌گوید به دلیل «افزایش مشکلات مالی» تصمیم گرفته است که بخش عمده سهام آن را به بخش خصوصی واگذار کند.

کارگران به این واگذاری‌ها معترضند. سندیکای کارگران کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه که در آبان‌ماه سال ۱۳۸۷ خورشیدی شکل گرفت یکی از فعال‌ترین سندیکاهای مستقل کارگری در ایران به‌شمار می‌رود.

بازداشت شعله‌سعدی و نوری‌زاد پس از تجمع در برابر مجلس

شماری از فعالان سیاسی منتقد حکومت ایران شنبه در برابر مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

به گزارش «کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی در ایران»، دست‌کم چندین تن از جمله قاسم شعله‌سعدی، نماینده شیراز در مجالس دوره سوم و چهارم و محمد نوری‌زاد، مستندساز در پی این تجمع از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

برخی دیگر از رسانه‌ها از بازداشت آرش کیخسروی و مسعود جوادیه، وکیلان دادگستری در این تجمع نیز خبر داده اند.

از جزئیات بازداشت این فعالان و نهاد مسئول دستگیری آنها اطلاعاتی منتشر نشده است.

قاسم شعله‌سعدی جمعه در پیامی ویدئویی گفته بود که به پیروی از محمد مصدق، نخست‌وزیر دوران ملی‌سازی صنعت نفت  در برابر مجلس در میدان بهارستان حاضر خواهد شد تا علیه شرایط بحرانی ایران اعتراض کند و به گفته خودش، «مطالبات مردم را فریاد بزند».

اعتراض شعله‌سعدی به توافق‌نامه اخیر ایران با دیگر کشورهای ساحلی دریای خزر و نیز نظارت استصوابی است.

پیام ویدئویی شعله‌سعدی:

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.