ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتراض به حکم اعدام برای فعالان حقوق بشری در عربستان سعودی

دادستانی عربستان سعودی برای پنج فعال حقوق بشری حکم اعدام تقاضا کرده. عفو بین‌الملل اتهامات علیه این فعالان را بی‌اساس و دیده‌بان حقوق بشر آن را «ددمنشانه» خوانده.

عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر نسبت به اعلام حکم اعدام برای پنج فعال حقوق بشری در عربستان واکنش نشان داده و آن را محکوم کردند.

سازمان عفو بین‌الملل در واکنش به حکم دادستانی عربستان سعودی در نامه‌ای گفته است که اسراء الغمغام که دو سال پیش در عربستان سعودی بازداشت شده، یکی از پنج فعال حقوق بشری است که خطر اعدام او را تهدید می‌کند.

سماح حدید از مدیران بخش خاورمیانه عفو بین‌الملل می‌گوید فعالان حقوق بشری به این دلیل مجازات می‌شوند که «در اعتراضات علیه دولت شرکت می‌کنند». عفو بین‌الملل از مقامات سعودی خواست تا «هر چه سریع‌تر این نقشه‌ها را رها کنند».

«شرکت در اعتراضات» به‌عنوان جرم

اسراء الغمغام در آغاز ماه دسامبر ۲۰۱۵ همراه با همسرش دستگیر شد و از آن زمان تاکنون بدون وکیل حقوقی در زندان المباحث در شهر دمام واقع در شرق عربستان سعودی در بازداشت به‌سرمی‌برد. اتهام او دعوت مردم به تظاهرات اقلیت شیعه است.

سماح حدید می‌گوید اتهامات علیه الغمغام «بی‌اساس و کاملاً با انگیزه سیاسی است تا نظرات مخالف را به سکوت وادار کنند».

به‌گفته سازمان دیده‌بان حقوق بشر، اسراء الغمغام، همسرش و سه فعال دیگر در دادگاه ضدتروریستی محاکمه شده‌اند. دادستانی، که به‌طور مستقیم زیر نظر ملک سلمان، پادشاه سعودی است، آن‌ها را متهم به جرایم متعدد کرده است. از جمله «شرکت در اعتراضات» منطقه شیعه‌نشین قطیف در شرق عربستان سعودی، «تحریک به اعتراض»، «شعار دادن علیه رژیم» و «فیلمبرداری از اعتراضات و انتشار آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی».

در مورد این فعالان اصل حقوقی اسلامی تعزیر به‌اجرا گذاشته می‌شود و فقط یک قاضی تصمیم می‌گیرد که کدام اقدام آن‌ها جرم و جنایت است و چگونه باید مجازات می‌شوند.

پادشاه باید حکم را امضا کند

سارا لی واتسون، مسئول بخش خاورمیانه سازمان دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید: «هر اعدامی مایه انزجار است اما حکم اعدام برای فعالانی همچون الغمغام که یک بار هم به رفتار خشونت‌آمیز متهم نشده‌اند، کاری ددمنشانه است.»

به‌گفته او اگر محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، اصلاحات اعلام‌شده خود را جدی می‌گیرد، باید بلافاصله مداخله کند تا اطمینان حاصل شود که هیچ فعالی به دلیل فعالیت حقوق بشری بازداشت نشود.

تاریخ محاکمه بعدی ۲۸ اکتبر / ۶ آبان خواهد بود. احکام احتمالی اعدام باید شخصاً توسط پادشاه سعودی امضا شوند.

عربستان سعودی در ماه گذشته نیز به‌دلیل آن‌که کریستیا فریلند، وزیر خارجه کانادا، از بازداشت سمر بدوی، فعال حقوق زنان در این کشور انتقاد کرده و خواهان آزادی او شده بود سفیر کانادا را اخراج و تمامی روابط بازرگانی جدید خود با کانادا را متوقف کرد. عربستان سعودی همچنین سفیر خود را از کانادا فراخواند و بورس تحصیلی دانشجویان خود در کانادا را به حالت تعلیق در ‌آورد.

در هفته‌های اخیر حدود ۱۰ نفر از فعالان حقوق زنان به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و همکاری با دشمنان کشور در عربستان سعودی بازداشت شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.