ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

● دیدگاه

نقد خوش‌خیالی جمهوری اسلامی درباره تحولات احتمالی در آمریکا پس از انتخابات نوامبر

اکبر گنجی − آیا پیروزی دموکرات‌ها و عزل احتمالی دونالد ترامپ به سود ایران است؟ نه لزوماً. تفسیری در این باره که خودداری از مذاکره با واشنگتن چگونه به کشور آسیب می‌رساند.

برخی خبرها و شواهد حاکی از آنند که رهبران جمهوری اسلامی در انتظار انتخابات کنگره آمریکا در  ۶ نوامبر/ ۱۵ آبان- دو روز بعد از اجرایی شدن دور دوم تحریم های اصلی یک سویه آمریکا (نفتی و...)- هستند. آن ها امیدوارند با پیروزی دموکرات ها ، احتمالاً دونالد ترامپ به دلیل پرونده دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر ۲۰۱۶ آمریکا که به شکست هیلاری کلینتون منتهی شد، توسط کنگره ای با اکثریت دموکرات برکنار شود.

آیت الله خامنه ای در سخنرانی ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ گفت ما اگر می خواستیم با دولت آمریکا مذاکره کنیم، هرگز با دولت ترامپ مذاکره نمی کردیم. تصویری که او از مذاکره با دولت آمریکا- خصوصاً دولت دونالد ترامپ- ساخته و به اقتفای او پیروانش آن را تئوریزه می کنند، تصویر این شعر مولوی است:

ای رفیقان راهها را بست یار/ آهوی لنگیم و او شیر شکار

جز که تسلیم و رضا کو چاره‌ای/ در کف شیر نر خون‌خواره‌ای

می گویند مذاکره از نظر ترامپ یعنی تسلیم مطلق کشور تحت تحریم های آمریکا. اما این آهوی لنگ کی از لنگی به در خواهد آمد و قوی خواهد شد و آن شیر خونخوار کی ضعیف خواهد شد؟

انتخابات نوامبر کنگره آمریکا

مجلس سنای آمریکا دارای ۱۰۰ سناتور و مجلس نمایندگان آمریکا دارای ۴۳۵ نماینده است. در حال حاضر اکثریت هر دو مجلس در اختیار جمهوری خواهان است. اینک ۵۱ سناتور از جمهوری خواهان، ۴۷ سناتور از دموکرات ها و ۲ سناتور جزو مستقل ها هستند که معمولاً همراه دموکرات ها رأی می دهند.

مطابق اصل اول ( بند ۲ و ۳) و اصل دوم (بند ۴) قانون اساسی امریکا، باید اکثریت- یعنی ۲۱۸ نفر- اعضای مجلس نمایندگان و دوسوم اعضای مجلس سنا- یعنی ۶۷ نفر-  به استیضاح رئیس جمهور رأی مثبت دهند تا او عزل شود.

کنگره به سه اتهام خیانت، رشوه و جنایات سنگین می تواند رئیس جمهور را استیضاح کند. در تاریخ آمریکا فقط دوبار از این حق استفاده شده است. بار اول در مورد اندرو جانسون- هفدهمین رئیس جمهور- و بار دوم درباره بیل کلینتون- چهل و دومین رئیس جمهور - که هیچ کدام هم به نتیجه نرسید.

اما در ماجرای ریچارد نیکسون- سی و هفتمین رئیس جمهور آمریکا- با توجه به این که او می دانست که استیضاحش با استناد به اسناد واترگیت قطعاً به نتیجه می رسد، با معاون خود، جرالد فورد، توافق کرد که شخصا کناره گیری کند و فورد مطابق قانون رئیس جمهور شود و همان روز هم وی را ببخشد(عفو رئیس جمهور). این توافق عملی شد.

آیا انتخابات نوامبر می تواند اکثریت لازم برای استیضاح را در اختیار دموکرات ها قرار دهد؟ خیر. چرا؟ برای این که در انتخابات ۶ نوامبر کل ۴۳۵ عضو نمایندگان مجلس نمایندگان باید از نو انتخاب شوند. اما از مجلس سنا فقط ۳۵ نفر باید دوباره انتخاب شوند. از این ۳۵ نفر، ۲۶ نفر از دموکرات ها و فقط ۹ نفر از جمهوری خواهان هستند. راه دموکرات ها برای کسب دوسوم مجلس سنا کاملاً بسته است. به فرض محال، حتی اگر دموکرات ها همه ۳۵ سناتور را برنده شوند، تعداد آنان به ۵۸ سناتور افزایش خواهد یافت، نه ۶۷ نفر مورد نیاز.

مطابق نظرسنجی ها تا به امروز، دموکرات ها در مجلس نمایندگان به اکثریت دست خواهند یافت. اما روشن نیست که آنان بتوانند تعداد سناتورهایشان را هم افزایش دهند.

استیضاح: انقلاب، سقوط بازارها، حمله نظامی به ایران

ترامپ با رؤسای جهمور پیشین تفاوت دارد و استیضاح او بدون پیامد نخواهد بود. ترامپ در ۲۳ اوت  گفت: «نمی‌دانم چطور می‌توانید کسی را که کار بزرگی انجام داده، استیضاح کنید؟ اگر من زمانی استیضاح شوم، به نظرم بازار سقوط خواهد و همه فقیر خواهند شد». در همان روز رودی جولیانی- وکیل ترامپ- گفت:"اگر ترامپ استیضاح شود، مردم انقلاب خواهند کرد".

نوام چامسکی در مصاحبه ای که در ۱۷ اوت منتشر شد، گفت: "ترامپ فقط به خودش اهمیت می دهد و اعمالش از روز تحلیف تاکنون نشان می دهد که یک فرد خودشیفته قدرت پرست است که می خواهد همیشه در صدر باشد. خود را در هر زمینه ای موفق می داند و به خوبی طرفداران پرشورش را کنترل می کند. او به خوبی می داند که چگونه مردم خشمگین را دنباله رو خود نگاه دارد... اگر تحقیقات رابرت مولر به جایی برسد که پای ترامپ را وسط بکشد، همه به دردسر می افتند چون مانند دیوانه ها رفتار خواهد کرد. شاید جنگی را در آمریکا آغاز کند. شاید علیه مردم از سلاح های هسته ای استفاده کند. ممکن است هر کاری بکند. هر اقدامی که شخص وی را هدف قرار دهد بسیار خطرناک است. باز هم معتقدم که لیبرال ها در این مورد غیر عقلانی رفتار می کنند. آنها می خواهند که پای ترامپ را وسط بکشند و تهدید به استیضاحش می کنند. [ترامپ] قدرت فراوانی دارد و شاید ارتش از دستوراتش سرپیچی کند و شاید هم نکند."

پل پیلار، عضو ارشد سابق سازمان "سی آی ای"،  در ۲۳ اوت نوشت که اگر پرونده تعقیب قانونی ترامپ موجب ریزش پایگاه اجتماعی وی شود، احتمالاً او برای ممانعت از دست دادن پایگاه اجتماعی و انحراف افکار عمومی، با تجاوز نظامی به ایران و راه انداختن جنگ، مسأله داخلی خود را حل کند.

جان برنان، رئیس پیشین "سی آی ای"، در مصاحبه‌ با بیل مار در ۲۴ اوت گفت: "من واقعا نگران هستم. اینطور که او[ترامپ] براساس خوشایند پایگاه حمایتی‌اش عمل می‌کند، هرچه بیشتر در ما اختلاف ایجاد می‌کند و من حقیقتا نگران هستم که این اختلافات به خیابان‌ها کشیده شود."

عزل ترامپ و جانشین او

بیایید فرض کنیم که معجزه ای رخ دهد و اکثریت مجلس نمایندگان و دوسوم مجلس سنا به برکناری دونالد ترامپ رأی دهند. یعنی گزارش بازرس ویژه، رابرت مولر، از تخلفات ترامپ چنان مستند و قوی باشد که حتی جمهوری خواهان هم نتوانند از پذیرش آن ها خودداری ورزند و آنان هم به برکناری ترامپ رأی دهند. در این صورت چه رخ خواهد داد؟ مطابق قانون، معاون او- مایک پنس- رئیس جمهور خواهد شد و تا انتخابات سال ۲۰۲۰ رئیس جمهور خواهد بود.

مایک پنس، برخلاف دونالد ترامپ یک اونجلیست بنیادگراست. ترامپ او را به عنوان معاون خود انتخاب کرد، برای این که بتواند کل مذهبی‌های اونجلیست‌ را پشت سر خود جمع کند. آنان هم در برابر کابینه ای که ۸ تن از وزرایش از اونجلیست هاست، سفت و سخت از ترامپ، با تمامی سوابقش، دفاع کردند.

دونالد ترامپ هر روز از طریق توییتر و سخنرانی در حال جنگ داخلی و خارجی است و بسیاری را در داخل و خارج دشمن خود کرده است. مشروعیتی که اوباما پس از جرج بوش برای آمریکا تجدید کرده بود، با آمدن ترامپ صدمه شدیدی خورد. اکثر رسانه های آمریکا شبانه روز علیه ترامپ سخن گفته و افشاگری می کنند.

در مورد مایک پنس چنین نیست. او ساکت است و توییت‌باز نیست. اما مواضع رادیکال تری دارد که ریشه آن در خوانش خاصی از دین است. ترامپ کاسب و اهل معامله است. اگرچه به دنبال برد و شکست طرف مقابل است، ولی زندگی تجاریش حکایت از بارها شکست و اعلام ورشکستگی دارد.

از نظر داخلی، رئیس جمهور ماندن ترامپ به سود دموکرات است. ترامپ درست مانند محمود احمدی نژاد عمل کرده و می کند و در جامعه آزاد آمریکا دموکرات ها و مخالفان به خوبی از این به سود خود استفاده کرده و می کنند. به عنوان مثال در ۲۲ اوت در یک توییت براساس یک گزارش فاکس نیوز از وزیر خارجه خواست تا به مسأله تصرف زمین های سفید پوستان توسط سیاه پوستان آفریقای جنوبی رسیدگی کند. دولت افریقای جنوبی به شدت به این دروغ واکنش نشان داد. نیویورک تایمز ۲۳ اوت در گزارشی نشان داد که این دروغ ساخته سفیدپوستان نژادپرست آمریکایی است و رهبر کوکلاس کلان ها با تشکر، توییت ترامپ را بازنشر کرده است.

به تعبیر دیگر، شکست دادن دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ بسیار ساده‌تر از شکست دادن مایک پنس خواهد بود. اگر با برکناری ترامپ، پنس جانشین او شود، احتمال این که در انتخابات بعدی پنس برای یک دور ۴ ساله انتخاب شود، کم نخواهد بود.

مایک پنس نسبت به ترامپ بسیار ایدئولوژیک است و بنیادگرایی دینی او به شدت ضد ایرانی است. مواضع پنس دربار ایران بسیار تندتر از دونالد ترامپ است. با این تفاوت که وقار ظاهری را حفظ کرده و مانند ترامپ دیوانه بازی روزانه به راه نمی اندازد. بدین ترتیب، برکناری دونالد ترامپ به زیان جمهوری اسلامی است.

اگر دموکرات ها اکثریت مجلس نمایندگان یا هر دو مجلس را به دست آورند، موازنه قوایی برقرار خواهد شد که ضمن آن- از طریق بستن راه های قانونی عملی کردن امیال خودسرانه او- ترامپ تا حدودی کنترل خواهد شد.

البته دموکرات ها هم مخالف ایران بوده و هستند. آنان فقط مخالف خروج آمریکا از توافق هسته ای بودند. ولی در شرایط جدیدی که به وجود آمده است، روشن نیست که آنان چه سیاستی در این مورد در پیش خواهند گرفت.

پیروزی یک دموکرات در انتخابات ۲۰۲۰

فرض ها و واقعیت های زیر را در نظر بگیرید:

الف- فرض کنیم ترامپ تا پایان دوره ریاست جمهوری اش را طی خواهد کرد.

ب- فرض کنیم تا پایان این دوره جنگی با ایران رخ نخواهد داد.

پ- اما تحریم های فلج کننده در طی ۳ سال ۲۰۱۸، ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ موجب تورم افسارگسیخته، بیکاری بسیار بالا، رکود اقتصادی، فقر و فلاکت میلیون ها انسان شده و کمر مردم ایران را می شکند.

ت- در سطح بین المللی هر دولتی به فکر منافع خویش است. بدین ترتیب باید نقش دیگر بازیگران را هم در نظر گرفت. دولت های اسرائیل، عربستان سعودی، امارات متحده و بحرین که از دشمنان ایران هستند، کوشش خواهند کرد که وضع ایران تا هر اندازه ای که جا دارد، بحرانی‌تر و ویران‌تر شود. دولت های روسیه، چین، ترکیه، عراق، پاکستان، و...هم می کوشند تا از این فرصت به وجود آمده برای منافع خود بهره برداری کنند.

ث- فرض کنیم در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر ۲۰۲۰ یک دموکرات پیروز شود و از ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ کار خود را شروع کند. در این صورت، یک رئیس جمهور دموکرات هم در آن زمان می کوشد تا از یک ایران ضعیف شده از نظر اقتصادی، بیشترین امتیازها را بگیرد.

سخنان آیت الله خامنه ای نشان می دهد که با بندهای سوم و چهارم چندان موافق نیست و ادعا می کند که در این مدت ایران تحت تحریم های فلج کننده می تواند با برنامه ریزی و سازماندهی قوی تر شود و در موقعیت بهتری برای مذاکره احتمالی قرار گیرد. دشمنان ایران هم اگر در داخل کشور وحدت کلمه- به خصوص میان کلیه مسئولان نظام- وجود داشته باشد و همه شبانه روز انقلابی و جهادی کار کنند، هیچ غلطی نمی توانند بکنند.

اما حجم فساد و رانت خواری سیستماتیک ، مبارزه بر سر جانشینی آیت الله خامنه ای، ناتوانی زمامداران نظام از تصمیم گیری در مورد حل مسائل ، یارانه‌گرایی و در طرف دیگر مصرف گرایی، رهبران پوپولیست، مسئولیت ناپذیری همگانی، و غیره و غیره، برساختن یک نظم آهنین توتالیتر/فاشیستی را ناممکن کرده است. در چنین سیاقی، پافشاری بر سیاست پرهیز از مذاکره، از نظر زمانی به زیان ایران تمام خواهد شد.

از همین نویسنده

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آرش

    نگرانی آقای گنجی بیشتر برای جمهوری اسلامی است تا ایران، ولی فروپاشی اقتصادی جمهوری اسلامی اتفاق مبارکی هست که اکثر مردم ایران رو خوشحال خواهد کرد حتی اگر یکی دو سال سختی اقتصادی برای مردم باشد ولی مشکل اصلی ناپدید خواهد شد.

  • ایراندوست

    برای شخص ترامپ و ملاهای حاکم در ایران، تنش و شعار بر علیه همدیگر یک نماد حیثیتی است. دیدار ترامپ با رهبر کره شمالی یک حرکت تبلیغاتی و پر هیاهو رسانه ایی بود که با امضاء زیر یک نوشته چند سطری تمام شد. اینکه ترامپ یک پادوی یهودیان خیابان منهتن نیویورک هست بر کسی پوشیده نیست،او حافظ منافع اسراییل در منطقه است و بدون حامیان آنان ، یک بساز بفروش ورشکسته بود، نه رییس جمهور امریکا. آخوندهای سیاس در ایران با کمک تشکیلات تمامیت خواه سپاه پاسداران در اقتصاد،امنیت،ارتش و سیاست + حجتیه ها و آنوسی های مستقر در ارگانهای کلیدی کشور، ثروت و آینده ایران را نابود کرده و آبروی ایران و ایرانی را برده اند در این بازار مکاران متاسفانه اپوزیسیون پاشیده و از هم گسیخته ایران با رسانه های فارسی زبان دلار پرست، گاهی نقش بسیار مخرب، سوپاپی جمهوری اسلامی و زمانی ، اهرم فشار خارجی ها بر حاکمین ایران را بنام روزنامه‌نگاری مستقل، بازی میکنند.

  • sattar beheshti

    مملکت بزور چماق و تقلب توسط یک عده بیسواد با مدرک قلابی و با افکار قرون وسطایی متظاهر به دین و بدون هیچ سازمان بازرسی و حسابرسی اداره میشود تا جیبشان را پر کنند. مردم از ۴۰ سال چماق و تحقیر واسیدپاشی و زندان ودروغ و اختلاس و نابودی اقتصاد وکشاورزی و منابع طبیعی و به با دادن میلیاردها پول وفراری دادن هزارها متخصص و سرمایه انسانی و بی برنامه ای و دخالت در کشورهای بیگانه خسته شده اند.

  • Faryad

    منصور ارضی مداح نزدیک به علی خامنه ای است که به طور مداوم در برنامه های مذهبی که در مقر خامنه ای برگزار می شود، حضور دارد. او در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته در برنامه های تبلیغاتی ابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف که در نهایت به نفع آقای رئیسی کنار کشید، حضور داشت(جناح روسی حکومت ). وی در برنامه ای که اخیرا به مناسبت ایام عید قربان در تهران اجرا کرده، از برنامه هایی که توسط دولت اکبر هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی اجرا شده به تندی انتقاد کرده و گفته "اون یارو آخرش در استخر مرد، این یارو هم آخرش در استخر می‌میرد (جناح انگلیسی حکومت )". یک هفته پیش، تجمعی در مدرسه فیضه قم برگزار شد که در آن حضار که عمدتا از طلبه های قم بودند پلاکاردهایی در دست داشتند که روی برخی از آنها شعارهایی علیه حسن روحانی نوشته شده بود. شعار مندرج در یکی از پلاکاردها این بود: "ای آنکه مذاکره شعارت - استخر فرح در انتظارت"!. در زمان درگذشت هاشمی رفسنجانی، ابتدا حسن قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت و سپس بعضی اعضای خانواده درگذشت او را مشکوک خواندند.!

  • nader

    یک روز پس از آنکه حسن خمینی نوه روح‎الله خمینی در همایش «عبور از بحران و توسعه ایران» مدعی شد «فروپاشی انقلاب اسلامی تا صد سال دیگر هم اتفاق نمی‌افتد!!» محمدرضا تابش نایب‌رییس فراکسیون امید!? مجلس (خواهرزاده محمد خاتمی رییس دولت اصلاحات) روز یکشنبه، چهارم شهریور، اعتراضات مردم را شمارش معکوس نظام خواند و هشدار داد با این رویه‌ به آینده خوشبین نیستم.

  • Mani

    یک توضیح: هم اکنون که شما این نوشته را میخوانید پیروان واقعی آن دین چون داعش، آخوندها،طالبانها،القاعده مشغول آسیب زدن ،کشتن،تجاوز، غارت و ویرانی هستند،یا چند ساعت دیگر دوباره شروع میکنند. میگویند اینها مسلمانان واقعی نیستند چرا؟ چون جنایت انجام میدهند. مگر بنیانگذاران ایدئولوژی ترور،غارت و وحشت همین کشتارها،غارتها و تجاوزها را انجام نمیدادند؟ مگر در قرآن تازیان دستورات قتل،کشتار،غارت و تجاوز کم است؟ تعجب این است که مولانا،خیام و... چگونه با این بصیرت و آگاهی عظیم آن هم در آنزمان اما در این زمان کوچکترین تکامل آگاهی و آزاد اندیشی جان انسان را به خطر میاندازد. دختری فقط به جرم سر نکردن روسری به چند سال زندان،حقوقدانان در رابطه با مبارزه برای حقوق بشر به اشد مجازات محکوم میشوند. بقیه را خودتان بخوبی میدانید. آیا زمان ما بعداز چند قرن توسط اسلامگرایان خطرناکتر از زمان مولانا و خیام ها شده است؟

  • رضا فانی یزدی

    آقای گنجی گرامی، با نظر شما موافق نیستم و به نظرم تکیه بر نظرات چامسکی در این مورد درست نیست. او بسیار در رابطه با قدرت ترامپ بزرگنامی کرده و بیش از اندازه به او بها داده است، مسخره است که بگوییم او از سلاح اتمی بر علیه مردم استفاده خواهد کرد و چه و چه خواهد کرد . در مورد اینکه اگر پنس بیاید در دور دوم نیز شانس برنده شدن دارد نیز به نظرم اشتباه می کنید. پنس و جریان آوانجلیست پشت او در انتخابات ریاست جمهوری اصلا شانس ندارند شانس آنها فقط در پشت ترامپ قرار گرفتن بود وگرنه خود او نه کاریزما دارد و نه از حمایت کامل حزب جمهوری خواهان بر خوردار است

  • Mani

    اجازه بدهید کمی خارج از موضوع اما کاملا در ارتباط با آن! بنویسم اسلام دین خشونت و فریب دادن انسانها است. اسلام در زبان عربی از ریشه (س-ل-م) است و معنی لغوی این ریشه «سالم شدن» و «رهایی یافتن از آفات» است (ویکی پدیا) آیا متوجه مکاری کسانی که این دین را ساختند و به جان بشریت انداختند و تباهی برای انسانها آورده اند شده اید. مولانا این لغت را بسیار هوشیارانه قرض میگیرد تا به این دین خشن تازیان بیابانی حمله کند: - مولوی » دیوان شمس » رباعیات: تا مدرسه و مناره ویران نشود-اسباب قلندری بسامان نشود تا ایمان کفر و کفر ایمان نشود-یک بندهٔ حق به حق مسلمان نشود.رباعی شمارهٔ ۶۱۱ » در مدارس آنزمان عموما دروس فقه ،قران... تدریس میشد. مولانا میگوید زمانیکه ایمان ها تبدیل به کفر و کفر و دوری از آن ایدئولوژی یا خرافات اعتقاد ذهن (دین ذهن یا تکامل آگاهی) شود و زمانیکه تمام مسجدها و آن مدارس نابود شوند انسان از افات( اسلام،جهل و تاریکی) به معنای واقعی رها(به عبارتی با خود لغت عربی مسلمان) خواهد شد.متوجه هستید که مولانا همان لغت خودشان را چقدر هوشیارنه علیه خودشان مورد استفاده قرار داده است.

  • داود بهرنگ

    (3) 19/ دزدی های میلیاردی عوامل حکومت جمهوری اسلامی ایران ربط به تحریم امریکا ندارد. 20/ حکومت دین مدارانی که هزار سال است ـ هر آن در ایران ـ اسباب عقب ماندگی تاریخی ما را فراهم آورده اند ربط به تحریم امریکا ندارد. 21/ ترویج اعتیاد و بی خانمانی ملی در ایران که نتیجۀ حکومت ویرانگر جمهوری اسلامی ایران است ربط به تحریم امریکا ندارد. 22/ اشرافیت دزد بازاری که خون یک ملت را مکیده و در کوه و کوهپایه و هر دشت و دمن ـ در ایران ـ اقدام به نابودی طبیعت و آنگاه خانه سازی اربابی کرده ـ و اکنون ـ لمیده و چمیده ربط به تحریم امریکا ندارد. 23/ نابودی علم و دانش و دانشجو و دانشگاه در ایران ربط به تحریم امریکا ندارد. 24/ نابودی ایران و ایرانی ـ که نتیجۀ مستقیم حکومت جمهوری اسلامی ایران است ـ ربط به تحریم امریکا ندارد. 25/ چپاول درآمد حاصل از فروش نفت و گاز و دیگر منابع طبیعی ایران به دست روحانیت و عمّال و کارگزاران جمهوری اسلامی ایران ربط به تحریم امریکا ندارد. 26/ برافروختن جنگ شیعۀ اثنی عشر بر علیه اسلام سنی که دین یک میلیارد و نیم از جمعیت دنیا است ربط به تحریم امریکا ندارد. 27/ ما همه می دانیم که آغاز گر دشمنی ـ دشمنی با عراق، دشمنی با عربستان، دشمنی با بحرین، دشمنی با همه کشورهای مسلمان در خاورمیانه ـ حکومت جمهوری شیعه اثنی عشر اسلامی ایران است و ربط به تحریم امریکا ندارد. 28/ بالا رفتن آمار سکته و سرطان و اختلالات روحی در ایران ربط به تحریم امریکا ندارد. 29/ بالا رفتن آمار افسردگی، بیزاری از زندگی و خودکشی در ایران ربط به تحریم امریکا ندارد. 30/ روزگار سیاه ما ایرانیان ـ در ایران ـ ربط به تحریم امریکا ندارد. با احترام داود بهرنگ

  • داود بهرنگ

    (2) 1/ خشکیدن دریاچۀ اورومیه پیش از تحریم امریکا آغاز شد. 2/ طوفان غبار در شرق و غرب و جنوب ایران پیش از تحریم امریکا آغاز شد. 3/ خشک شدن آب سدها در ایران پیش از تحریم امریکا آغاز شد. 4/ دستگیری و زندان و شکنجۀ آزادیخواهان پیش از تحریم امریکا آغاز شد. 5/ ویران کردن صنعت در ایران ـ به ویژه از جنبۀ محیط زیست ـ پیش از تحریم امریکا آغاز شد. 6/ بی آبی در ایران ـ به سبب سیاست های ویرانگر جمهوری اسلامی ایران ـ پیش از تحریم امریکا آغاز شد. 7/ اسید پاشی به چهرۀ زنان و رنجاندن و آزردن و آسیب رساندن به زنان ـ در ایران در جمهوری اسلامی ایران ـ پیش از تحریم امریکا آغاز شد. 8/ محرومیت درمانی میلیون ها نفر در ایران ـ که امکان بیمه شدن را در جمهوری اسلامی ایران ندارند ـ پیش از تحریم امریکا آغاز شد. 9/ "گور خوابی" به سبب فقر و بیچارگی ـ در ایران در جمهوری اسلامی ایران ـ پیش از تحریم امریکا آغاز شد. 10/ به خیابان ریختن مردم در سراسر ایران و ابراز نفرتشان از حکومت جمهوری اسلامی ایران پیش از تحریم امریکا آغاز شد. 11/ توسعۀ روسپی گری شیعی [ژتون فروشی دقیقه ای] پیش از تحریم امریکا در ایران آغاز شد. 12/ پیش از تحریم امریکا؛ زنان که نیمی از جمعیت ایران اند برخوردار از هویت انسان شناختی نبودند. 13/ استراتژی "اقتصاد مال خر است" را امام خمینی ـ روحی له الفدا ـ بنیاد گذارده است. و این ربط به تحریم امریکا ندارد. 14/ کلیه فروشی و رَحِم فروشی ایرانیان پیش از تحریم امریکا آغاز شد. 15/ این که مردم از فرط فقر و بدبختی دختربچه های نه ساله و ده ساله شان را می فروشند ربط به تحریم امریکا ندارد. [شما مطابق فتوی امام خمینی ـ روحی له الفدا ـ می توانید هر دختر بچۀ نه ساله فقیر و بی پناه را در ایران برای یک ساعت صیغه کنید. مگر غیر از این است؟] 16/ دستگیری و زندان کردن هر که خلاف حکومت حرف بزند شیوۀ متداول در جمهوری اسلامی ایران است.و این ربط به تحریم امریکا ندارد. 17/ ممنوعیت هر گونه فعالیت سیاسی در ایران انضمامی اسلام و حکومت جمهوری اسلامی در ایران است. و این ربط به تحریم امریکا ندارد. 18/ بیکاری دست کم سی میلیون ایرانی [اگر زنان را داخل آدم به شمار آوریم] ربط به تحریم امریکا ندارد. ادامه در 3

  • داود بهرنگ

    (1) با سلام به اکبر گنجی من حکایتی ایرانی را بازگو می کنم. آنگاه به شماره می نویسم که تا پیش از در آمدن ایلچی هولاکو به ایران اوضاع از چه قرار بود. حکایت: هندو شاه نخجوانی در کتاب "تجارب السلف" [ترجمۀ عباس اقبال] حدود هشتصد سال پیش می نویسد: وزیر هر چه با ولی فقیه بغداد ـ خلیفه المستعصم ـ گفت که مغولان در راهند؛ هیچ بِنَشنید. [که خود بدتر از هر مغول بود!](356) وزیر حتی به صراحت گفت: "لشکر مغول همه جای بگرفتند." خلیفه اما [که ولی فقیه مسلمین جهان بود] بِنَشنید. خوب گفته اند که "الحائن لایسمع صیاحاً" [آن که هلاک شدنی است؛ های و هوی کس نشنود." (ص 365) تا آن که هولاکو کس به طلب مال و یرلیغ فرستاد و با ولی فقیه گفت: "تا بدانیم که خلیفه با ما یاغی نیست." وزیر گفت: همچنین باید کردن و عین مصلحت است که ایشان اندیشیده اند. خلیفه اما "هیچ التفات نکرد و همچنان غفلت مستمر و هزل دایم را کار می فرمود." (365) می گفت: شعبۀ ابوطالب باید رفتن! علم الهدا خندق کندن می فرمود! در ادامۀ این حکایت گفته اند که هولاکوی ویرانی به بغداد در آمد و فرمود تا خلیفه و کارگزارانش را نمد پیچ کردند و همی کوفتند. کسان گفتند: مگر آسمان به لرزه در آید. گفت: دست بدارند. پس بکوفتند و نلرزید! حرف عزیزم گنجی این است که تحریم نمد کوب کردن ایران است و نه نمد کوب کردن دستگاه خلافت. در این رابطه می خواهم که موارد زیر را گفته باشم: ادامه در 2

  • ۴۰ سال گم کردن سوراخ دعا!

    سلطنت باختگان بیچاره که نه در غربت دلشان شاد است و نه رویی در وطن دارند, ۴۰ سال است که سوراخ دعا را گم کرده اند, و چهار دهه است که در انتظار حملهء نظامی آمریکا به ایران زندگیشان را به هدر می دهند. آخرین "امامزاده" این فرقهء سوختهء سترون, یکی از گندیده ترین و مشمئز کننده ترین چهره های سیاستِ آمریکا, ترامپ می باشد. شخصی که به حق فاسد ترین ساکن کاخ سفید است و تا به حال شش نفر از نزدیکترین و بالاترین مشاورانش زندانی شده اند و نزدیکان و مشاوران بالای دیگرش در انتظار محکومیت و زندانی شدن. "رشد بالای اقتصادی" نیز که از آن ذکر میشود, چیزی نیست جز رشد و گسترش حبابی بورس ها در "وال استریت" (نه حقوق ها و درآمد های مردم عادی و نه اختلافات فاحش طبقاتی و ثروتی از بین رفته, بلکه تشدید شده) پدیده ای که قبل از بحران مالی ۲۰۰۸ نیز شاهد آن بودیم و به افتضاح و بحران سیستم شکن ۲۰۰۸ ختم شد. اصرار ترامپ برای از بین بردن مقررات قانونی بر مؤسسات مالی و اعتباری خود زمینه ساز یک بحران و سقوط مالی بزرگتر, ده سال پس از بحران عظیم مالی ۲۰۰۸, می باشد. این واقعیت که گرایشی مانند "سوسیالیست های دمکراتیکِ آمریکا" در سال اخیر رشدی بی سابقه داشته اند و کاندیداهای آنان در انتخابات پیروز می شوند, گویای تغییرات عظیمی است که در حیطهء سیاست در جامعه آمریکا در حال تکوین می باشد. مهمترین نکته در مورد ترامپ شاید این باشد که هر گونه "دولت بناپارتی" در آمریکا شانس بسیار ضعیفی در حفظ قدرت خواهد داشت. پس از بازگشت ترامپ از ملاقات هلسینکی با پوتین و جانبداری او از پوتین و علیه سازمانهای اطلاعاتی دولت آمریکا, ترامپ در کاخ سفید صحبت کوتاهی داشت در مورد سفرش, و به محض اینکه از "اعتماد"اش به سازمانهای اطلاعاتی کشور (Intelligence Community)نامی به میان آورد, چراغ اتاق برای چند لحضه (به طرز مرموزی) خاموش شد و به مدت کوتاهی تاریکی حکمفرما بود! تو خود حدیث مفصل بخوان ازین مجمل. نهادهای جاافتاده ای بورژوازی در آمریکا بیدی نیست که با این بادها بلرزد و به راحتی به هیچ نوع دولت بناپارتی اجازهء وجود نخواهند داد.

  • "آهوی لنگ" یا هیولای خونخوار

    مطمئن نیستم چرا نویسندهء محترم از یاد میبرد که این به اصطلاح "آهوی لنگ" ایشان, در عرض ۴۰ سال گذشته در خونخواری و جنایت (به طور روزمره) دست همهء خونخواران و جنایتکاران در تاریخ ایران (و جهان) را از پشت بسته است. مردم داغدیدهء ایران در چهار دههء گذشته به طرز فجیعی شاهد "قوت" جنایات و کشتار های این "آهوی لنگ" نویسنده بوده اند, اما وی کماکان منتظر "قوت" گرفتن این هیولای خونخوار است!!! استفادهء نویسنده از چنین استعارهء نامربوط و پرتی شاید بیش از هر چیز بیانگر تعلق خاطر وی به خاستگاه اولیه اش باشد. نکتهء بسیار مهم دیگری که در این تحلیل کاملا غایب است خیزش ها و اعتراضات سراسری در ایران است. "جالب" است که در ۲۷ پاراگراف این بلاگ حتا یک بار نیز از تظاهرات سراسری در کشور که در دیماه پارسال و مرداد امسال به وقوع پیوست خبری نیست. تو گویی این مردم ایران که روزانه در خیابان ها و کارخانه ها و هر جایی که به دستشان برسد تظاهرات و اعتصاب و راه پیمایی دارند اصلا مطرح نیستند. شعارهای مردم که چند سال پیش شامل "نصر من الله و فتح القریب, مرگ بر این دولت مردم فریب" یا "این آخرین هشدار است, این ارتش مالباخته, آتش به اختیار است" می شد, پس از خیزش دیماه تبدیل شد به "توپ, تانک, فشفشه, آخوند باید گم بشه" که این نیز پس از خیزش مرداد تبدیل شد به "توپ, تانک, فشفشه, آخوند باید کشته شه"! به نظر می رسد اقیانوس عظیمی مابین "تحلیل" های نویسنده و واقعیات جاری در کشور و آمال مردم ما وجود دارد. بنا بر "تحلیل" نویسندهء محترم فقط سیاستهای شارلاتان هایی مانند ترامپ و خامنه ای است که آینده ساز است, و نه مطالبات و مبارزات مردم ایران و مردم آمریکا. در حالیکه در واقعیت امر قضیه کاملا بر عکس "تحلیل" ایشان است و نهایتا این مردم مبارز ایران و مردم مبارز آمریکا هستند که آتیه ای مطابق با مطالبات و خواسته هایشان خواهند ساخت.

  • جمشید

    رشد بالای اقتصادی و پشتیبانی بخشهای بزرگ جامعه آمریکا از اسپانیایی زبانها تا ایرانیان ساکن آمریکا تا هندوهای مهاجر از پرزیدنت ترامپ ، همگی از پیروزی قطعی حزب جمهوریخواه در انتخابات کنگره و ریاست جمهوری حکایت دارد . جنبش ترامپ نه تنها ۸ساله بلکه ۱۶سال به طول مینجامد زیرا مایک پنس جانشین پرزیدنت ترامپ میشود و آسان نیست که دموکراتها بتوانند مایک پنس را شکست دهند .

  • نادر

    از منظر آشنائی با اتفاقاتی که در آمریکا در حال وقوع است مقاله مفیدی است. ولی در مورد اتفاقات داخل کشور بدبینانه است. موفق بودن تحریمها جای شک دارد به خصوص که این بار حکومت ایران تجربه قبلی را دارد و چین و روسیه و اتحادیه اروپا مطیع آمریکا نیستند. معلوم نیست هدف ترامپ چیست اما نفس مذاکره با ترامپ احتمالا به او جرات بیشتری خواهد بخشید و پشتیبانی اتحادیه اروپا از برجام را ضعیف خواهد کرد. مذاکره باید با اتمام حجت با اتحادیه اروپا باشد به نحوی که اگر ترامپ درخواستهای نامعقولی کرد، و فایده ای نداشت رفتار ایران هنوز از نظر اخلاقی موجه باشد.