ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ظریف: توقعات مردم از برجام بالا بود

وزیر خارجه جمهوری اسلامی می‌گوید کشورهای جهان برای هزینه‌دادن جهت حمایت از ایران در برابر تحریم‌های آمریکا آمادگی ندارند.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران می‌گوید که مخالفان دولت برای «تبدیل امید مردم به یأس» پس از امضای توافق هسته‌ای برنامه‌ریزی کردند. او بار دیگر حمایت‌های اروپا برای حفظ این توافق را ناکافی دانست.

گفتگوی تلویزیونی ظریف و رشیدپور (راست تصویر)، چهارم شهریور

ظریف صبح یکشنبه چهارم شهریور در برنامه تلویزیونی «حالا خورشید» صداوسیمای جمهوری اسلامی به دفاع از کارنامه‌اش و امضای «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) با قدرت‌های جهانی گروه ۱+۵ برخاست و مدعی شد که «توقعات مردم از برجام بالا بود».

برجام اکنون با خروج ایالات متحده از آن در اردیبهشت / مه امسال در معرض خطر قرار گرفته. روسیه، چین، آلمان، فرانسه و بریتانیا، دیگر امضاکنندگان این قرارداد خواهان حفظ آن هستند. اما تهران که هنوز به این توافق علی‌رغم بازگشت نخستین دور تحریم‌های ایالات متحده وفادار مانده است، می‌گوید تنها در صورت برآورده‌شدن منافع‌اش برجام را حفظ خواهد کرد.

وزیر خارجه ایران ایالات متحده را به ایجاد «فشار و جنگ روانی» علیه ایران و شرکای بین‌المللی‌اش متهم کرد. آمریکا تهدید کرده است که پس از آغاز تحریم‌های نفتی در ۱۳ آبان، کشورهای خریدار نفت از ایران نیز هدف تحریم قرار می‌گیرند. چین و ترکیه از بزرگترین مشتریان نفتی و شرکای اقتصادی ایران اعلام کرده‌اند که تحریم‌های آمریکا را رعایت نخواهند کرد.

ظریف مدعی شد که آمریکا به هدف خود نرسیده است و دستگاه دیپلماسی ایران تلاش می‌کند هزینه اعمال تحریم بر این کشور را برای واشنگتن بالا ببرد.

او اما در کنار تاختن به آمریکا، به انتقاد از مخالفان داخلی برجام موسوم به «دلواپسان» نیز پرداخت:

«برجام یک سری امکانات را برای کشور فراهم فراهم کرده بود و ما می‌توانستیم از این امکانات استفاده کنیم، ولی دعوای سیاسی را انتخاب کردیم و این دعوای سیاسی باعث یأس و نومیدی شد.»

او اشاره نکرد که چه کسانی مسئولان اصلی این نزاع‌های سیاسی هستند. اما مواضع او شبیه سخنان علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس بود که اوایل مرداد گفت:

«با موشک هوا کردن تلاش می‌کردند تا برجام اجرا نشود و اکنون به هدف خود رسیده‌اند، اگر کل نظام مصمم بر اجرای برجام بود و سرمایه‌گذاری‌های زیادی از طرف اروپایی‌ها و... در ایران انجام شده بود، امروز ترامپ به آسانی نمی‌توانست از برجام خارج شود. بخشی از حکومت از ابتدا مایل به اجرای برجام نبود و به این هدف خود رسید».

کمک مالی اتحادیه اروپا

محمدجواد ظریف در گفت‌و‌گوی تلویزیونی با رضا رشیدپور، مجری تلویزیونی گفت که اتحادیه اروپا به عنوان متحد آمریکا علیه اعمال فشار بر ایران ایستاده است.

او کمک مالی ۱۸ میلیون یورویی اتحادیه اروپا را در راستای «حمایت از شرکت‌های کوچک و متوسط» دانست که «روش‌های همکاری را تبیین می‌کند».

اتحادیه اروپا پنج‌شنبه گذشته اعلام کرد که ۱۸ میلیون یورو برای حمایت از توسعه اجتماعی و اقتصادی ایران به تهران کمک خواهد کرد. این مبلغ بخشی از بسته حمایتی ۵۰ میلیون یورویی اروپا در حمایت از ایران است.

برایان هوک، رئیس گروه اقدام ایران در وزارت خارجه جمعه در بیانیه‌ای از این کمک مالی انتقاد کرد و گفت چنین کمک‌هایی «مانع تغییرات معنادار در سیاست‌گذاری ایران می‌شود».

هرچند اروپا بسته‌ای پیشنهادی از مشوق‌های اقتصادی به ایران ارائه کرده، مقام‌های ایرانی این بسته را نومیدکننده و ناکافی خوانده‌اند. اتخاذ تمهیدات ویژه برای محافظت از شرکت‌های اروپایی در برابر تحریم‌های ثانویه ایالات متحده، و پیشنهاد کمیسیون اروپایی برای انتقال مستقیم پول به بانک مرکزی ایران از دیگر راهکاری اروپا برای حفظ برجام هستند.

این اتحادیه نتوانست بانک سرمایه‌گذاری اروپا را به همکاری با ایران وادارد، هرچند این پیشنهاد نیز مطرح شد. شرکت‌های بزرگ اروپایی هم از ایران رفتند و تنها شرکت‌های متوسط و کوچک قرار است در ایران مشغول کار باشند.

ظریف بار دیگر بر موضع پیشین خود درباره کافی‌نبودن حمایت سیاسی اروپا تأکید کرد و گفت جهان جهت پرداخت هزینه برای حمایت از ایران آماده نیست:

«تلاش‌های صورت گرفته از سوی کشور‌های اروپایی در برابر سیاست‌های آمریکا کافی نیست و آن‌ها همچنان هزینه کافی نپرداخته‌اند. نارضایتی از سیاست‌های آمریکا وجود دارد، ولی این که دنیا آماده شده که در برابر این سیاست‌ها و مقابله با آن‌ها هزینه کافی بپردازد نه؛ این آمادگی نیست.»

یک شرط علی خامنه‌ای، رهبر ایران در برابر اروپا برای ماندن در برجام تضمین فروش نفت از سوی این اتحادیه است. با این حال، برخی پالایشگاه‌های اروپایی همین حالا خرید نفت از ایران را متوقف کرده‌اند. غول‌های نفتی اروپایی همچون توتال نیز از ایران خارج شده اند.

ظریف در گفت‌و‌گوی یکشنبه صبح ادعا کرد که «هنوز اروپایی‌ها تضمین می‌کنند ایران نفتش را بفروشد و پول آن به کشور بازگردد». او توضیح نداد این تضمین چگونه عملی خواهد شد.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • farid

    - محمدجواد ظريف در مصاحبه با چارلی رز، مجری تلويزيون پی‌بی‌اس آمريکا، می‌گويد که «ما در ايران هیچ کسی را به خاطر عقيده‌اش زندانی نمی‌کنيم؟!! در حالیکه همین حالا صدها نفر بخاطر اعتراض هفته پیش شدیدا تحت شکنجه هستند.... - محمدجواد ظریف دو روز بعد از وقوع فاجعه‌ی نفتکش سانچی ابتدا راهی مسکو برای شنیدن اندرزهای «برادر بزرگ» شد و روز ۹ ژانویه (سه روز بعد از سانحه نفتکش) در سفر تفریحی- کاری بروکسل مشغول خنده و خوش و بش با نمایندگان سه کشور اروپایی بود. - ظریف شده شیپورچی سپاه که فقط دروغ میگه و ماست مالی می کنه هی میگه سرنوشت سوریه رو خود مردم سوریه باید تعیین کنن پس سال 2011 که می خواستن تعیین کنن و سرنگونی اسد رو تو خیابان ها فریاد می زدن چرا شماها ازشون حمایت نکردید؟ چرا تظاهرات مردمی در بقیه ی کشورهای عربی می شد انقلاب ولی تو سوریه فتنه؟ چرا با انتقال تجربیات سرکوبهای سال 88 به سوریه به اسد دستور دادید که مردم رو با ارتش سرکوب کنه؟ چرا پای حزب الله رو به سوریه باز کردید؟ نکنه حزب الله هم مردم سوریه به حساب میاد؟ هان؟ - ظریف درسخنان خود از نمایندگان جمهوری اسلامی در خارج از ایران خواسته به توصیه‌های رئیس قوه قضائیه توجه کرده و آن‌ها را مدنظر خود قرار دهند. وی گفته با «رهنمودهای رهبری و صحبت‌های رئیس قوه قضائیه وظیفه ما در وزارت امور خارجه سنگین‌تر شده است چرا که همه آن‌ها مطالب را در چارچوب قانون اساسی و با دیدگاه قرآنی بیان کردند.» این اظهارات تمجید‌آمیز ظریف از رئیس قوه قضائیه در شرایطی بیان می‌شود که گزارش‌ها از آغاز موج جدید بازداشت‌ها در جمهوری اسلامی حکایت دارد.

  • آذران

    این مردک فرصت طلب هم خود را بنادانی میزند و مردم را گمراه میکند ! در جریان مذاکرات برجام با دستور خامنه ای کارشکنی میشد. رفتار خامنه ای پر تناقض بود. از آن سو حرف بی معنای نرمش قهرمانانه زد و از این سو فرمانده بسیج میگفت اسرائیل باید نابود شود، در بحبوحه نتیجه گیری و امضای برجام، روی موشک با خط عبری نوشتند اسرائیل باید نابود شود و بعد هم خامنه ای گفت شرکت های امریکایی حق ندارند وارد اقتصاد ایران بشوند ! اینها ظاهر بود در باطن چه اندازه شیطنت کردند خود ظریف و روحانی و ... میدانند ! همه مصیبت ها از ولایت فقیه است و دارو دسته جنایتکار و خیانت پپشته اش.