ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر دفاع ایران در دمشق تلویحاً از حمله به ادلب حمایت کرد

محورهای سفر حاتمی «بررسی تحولات منطقه، مبارزه با تروریسم، تقویت محور مقاومت و نیز بررسی راهکارهای گسترش همکاری‌های دفاعی و نظامی تهران و دمشق» عنوان شده‌اند.

امیر حاتمی، وزیر دفاع جمهوری اسلامی یکشنبه چهارم شهریور در رأس هیأتی بلندپایه وارد دمشق، پایتخت سوریه شد.  «تقویت محور مقاومت» یکی از موضوعات رایزنی‌های او با مقام‌های دولت دمشق عنوان شده است. او در این دیدار  آزادسازی کامل سرزمین سوریه را یکی از اهداف «محور مقاومت» خواند.

ورود امیر حاتمی، وزیر دفاع به دمشق، چهارم شهریور ــ منبع: تسنیم

به گزارش خبرگزاری «تسنیم»، وابسته به سپاه پاسداران، امیر حاتمی هنگام ورود به سوریه گفت: «امیدواریم بتوانیم مشارکت فعالی در بازسازی سوریه داشته باشیم.» ایران از حامیان اصلی بشار اسد، رئیس دولت دمشق در جنگ هفت‌ساله در این کشور است.

خبرگزاری تسنیم محورهای سفر حاتمی را «بررسی تحولات منطقه، مبارزه با تروریسم، تقویت محور مقاومت و نیز بررسی راهکارهای گسترش همکاری‌های دفاعی و نظامی تهران و دمشق» معرفی کرده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی اتحاد بین ایران و سوریه و حزب‌الله لبنان و دیگر شبه‌نظامیان شیعه را «محور مقاومت» می‌خوانند. امیر حاتمی هنگام ورود «پیروزی‌های محور مقاومت بر تروریست‌ها» را «نقطه عطف همکاری‌های منطقه» خوانده است.

دولت‌های ایران و سوریه مخالفان بشار اسد را «تروریست» می‌خوانند. اما طبق آخرین آمار شبکه حقوق بشر سوریه، از آغاز اعتراض‌های مردمی در مارس ۲۰۱۱ تا سپتامبر ۲۰۱۷، ۲۱۲ هزار و ۷۸۶ غیرنظامی به دست طرف‌های درگیر در سوریه جان باخته‌اند. مسئولیت مرگ بیش از ۹۰ درصد این غیرنظامیان با نیروهای وفادار به اسد و شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران است.

دیدار با همتای سوری

وزیر دفاع ایران قرار است در سفر دو روزه‌اش به سوریه با مقام‌های ارشد نظامی آن کشور دیدار کند. او یکشنبه با علی ایوب، همتای سوری‌اش ملاقات کرد. خبرگزاری دولتی دانشجویان ایران (ایسنا)، علی ایوب را «وزیر دفاع جمهوری اسلامی سوریه» معرفی کرده است. پیشوند نام رسمی سوریه «جمهوری عربی» است.

حاتمی در این دیدار گفت که «به هیچ طرف ثالثی اجازه دخالت در روابط دو کشور را نمی‌دهیم». احتمالاً اشاره‌ای به اسرائیل و آمریکا که مخالف حضور نظامی ایران در سوریه هستند، و یا حتی روسیه که مذاکراتی بر سر این موضوع انجام می‌دهد.

هرچند آمریکا و اسرائیل با فشار بر روسیه، دیگر متحد کلیدی اسد و بازیگردان اصلی صحنه جنگ سوریه در وضعیت کنونی خواهان خروج نظامی ایران از آنجا هستند، هنوز چنین اتفاقی نیفتاده است. تنها توافق در این مورد به عقب‌نشینی ۸۵ کیلومتری ایران از مرز سوریه و اسرائیل در جولان مربوط می‌شود.

این دیدار در زمانی انجام می‌شود که به گزارش رسانه‌های نزدیک به دولت ایران، از جمله ایسنا، ارتش سوریه در حال آماده‌سازی برای آغاز عملیات بزرگ در استان ادلب است.

وزیر دفاع جمهوری اسلامی بدون اشاره به نام ادلب گفت که «به طور حتم آزادسازی کامل سرزمین سوریه بهانه را از بیگانگان برای مداخله در امور منطقه خواهد گرفت.»

ادلب آخرین پایگاه شورشیان در سوریه است. ترکیه که حامی بسیاری از گروه‌های شورشی در ادلب است، نسبت به انجام عملیات نظامی در آنجا هشدار داده. کشورهای غربی نیز تهدید کرده‌اند که در صورت استفاده اسد از تسلیحات شیمیایی در ادلب علیه او حمله نظامی انجام خواهند داد. روسیه به نوبه خود غرب را به تلاش برای توجیه حمله‌ نظامی به سوریه متهم کرده است.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کارو

    این مسئله که خبرگزاری ایسنا از لفظ «جمهوری اسلامی» برای سوریه استفاده کرده نمی تواند تصادفی باشد. احتمالاً با توجه به اینکه از رژیم ایران برای نگارش قانون اساسی جدید سوریه دعوت شده، قرار است نوع حکومت سوریه را به «جمهوری اسلامی» تغییر دهند. چنین چیزی فاجعه ای در تاریخ خاورمیانه خواهد بود و احتمالاً اردوغان تروریست هم چندان از آن ناراحت نشود. تبدیل سوریه به جمهوری اسلامی در شرایطی که نیروهای سوریۀ دموکراتیک متشکل از کوردها و عرب های سوریه در مذاکرات با اسد به دنبال حقوق خود هستند و می خواهند نوع حکومت به فدرال تغییر یابد، دهن کجی آشکاری به این نیروهای بومی و مرمی سوریه خواهدبود و از آن مهمتر خطر جنگ بزرگتر و پردامنه تری را میان بشار اسد و نیروهای سوریه دموکراتیک (کورد و عرب) در پی دارد که می تواند باعث تداوم جنگ بشود. در صورت بروز این اتفاقا، آمریکا هم از سوریه خارج نشده و ترکیه نیز برای حمله به کردها بیش از پیش وارد جنگ خواهدشد. روسیه اگر واقعاً خواهان پایان جنگ و ثبات در سوریه است باید همین الان آب پاکی را روی دست ایران بریزد و از تغییر رژیم سوریه به جمهوری اسلامی جلوگیری کند.