ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#اعتراضات- از میان آن‌ها: دومین روز تجمع دانشجویی در دانشگاه تهران در اعتراض به «شهریه جبرانی»

اعتصاب کارگران پتروشیمی گچساران و کارکنان شرکت «کُک سبز» خرمشهر ، تجمع کارگران اعتصابی گروه ملی فولاد اهواز و دانشجویان دانشگاه تهران و اعتراض کارکنان بیمارستانی در زابل نیز خبرساز بودند.

این مجموعه دربرگیرنده خبرهای اعتراضاتی است که چهارشنبه هفتم شهریور صورت گرفته‌ یا در این روز خبرهای آنها منتشر شده‌اند. مجموعه ممکن است با اطلاعات جدید به‌روز شود.

هفتم شهریور- دوازدهمین روز اعتصاب در نیشکر هفت تپه- عکس: آرشیو
هفتم شهریور- دوازدهمین روز اعتصاب در نیشکر هفت تپه

نیشکر هفت‌تپه: تلاش فرماندار شوش بی‌نتیجه بود، اعتصاب ادامه دارد

فرماندار شوش چهارشنبه ۷ شهریور در دوازدهمین روز اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه، در جمع کارگران اعتصابی حاضر شد و تلاش کرد با وعده کارگران را به پایان اعتصاب متقاعد کند. کارگران به «وعده‌های تکراری» او اعتراض کردند. عدنان غزی فرماندار شوش پس از نیم ساعت سخنرانی کارخانه را ترک کرد. کارگران اعلام کردند تا رسیدن به مطالباتشان به اعتصاب ادامه خواهند داد.

کارگران نیشکر هفت‌تپه از ۲۷ مرداد با خواست «قراردادی شدن و تبدیل وضعیت همه پرسنل شرکت اعم از روزمزد و نیروی اقبالی، به روز رسانی کامل حقوق ،پرداخت مرتب بیمه درمانی و سابقه پرسنل، شروع کشت و فراهم کردن نیازهای آن، شفاف سازی موضوع تفکیک اراضی و بازگشت بخش‌های تفکیک و تجزیه شده به کشت و صنعت نیشکر هفت تپه و خروج شرکت‌های نوظهور مانند شرکت باغ جاوید پارس و شرکت دریای نور زئوس» در اعتصاب به سر می‌برند. طی این مدت مسئولان فرمانداری و استانداری جلساتی با شرکت نمایندگان شورای مستقل کارگران، و نمایندگان کارفرما برگزار کرده‌اند که نتیجه‌ای نداشته است.

عدنان غزی فرماندار شوش امروز در میان کارگران اعتصابی که چند ماه است دستمزد نگرفته‌اند وعده داد از آبان سال جاری حقوق‌ها به طور مرتب پرداخت شود. او در ارتباط با خواست تعیین تکلیف قراردادهای موقت هم کارگران را به اداره کار ارجاع داد.

[video width="520" height="300" mp4="https://www.radiozamaneh.info/u/wp-content/uploads/2018/08/Haft-Tapeh-Farmandar-Speech.mp4"][/video]

فرماندار شوش در سخنان خود طرح تجزیه کشت و صنعت هفت‌تپه و اعمال فشار بر نمایندگان کارگران را تکذیب کرد. این در حالی است که اداره اطلاعات شوش در آخرین اقدام خود علیه کارگران اعتصابی و نمایندگان آن‌ها، عصر دوشنبه ۵ شهریور طی «تماس تلفنی» با اسماعیل بخشی و برخی دیگر از نمایندگنان کارگران، از آنها خواسته تا به این اداره «مراجعه کنند» و تهدید کرده بود «در صورت عدم حضور در اداره اطلاعات» بازداشت خواهند شد.

[video width="520" height="300" mp4="https://www.radiozamaneh.info/u/wp-content/uploads/2018/08/haft-tapeh-7-shahriwar-سخنان-یک-نماینده-کارگران.mp4"][/video]

[video width="520" height="300" mp4="https://www.radiozamaneh.info/u/wp-content/uploads/2018/08/haft-tapeh-7-shahriwar.mp4"][/video]

 به دنبال این تماس، بخشی، یکی از نمایندگان کارگری در اداره اطلاعات شوش حاضر شده و بر «تحقق خواسته‌های کارگران تاکید کرده است».

همزمان با تلاش فرماندار برای پایان دادن به اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه، جلسه دادگاه تعدادی از کارگران این کارخانه برگزار شد که با پرونده‌سازی مدیر عامل سابق کارخانه به دزدی متهم شده و مورد پیگرد قضایی قرار گرفته‌اند.

 خبرگزاری ایرنا ادامه اعتصاب در نیشکر هفت‌تپه را تائید کرده و به نقل از رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان شوش وعده داده احکام بازنشستگی ۳۵۰ کارگر این کارخانه که مشمول بازنشستگی هستند هفته آینده آماده شود.

ظریف خسرج به ایرنا گفته است حقوق ماه‌های خرداد، تیر و مرداد حدود ۶ هزار نفر پرداخت نشده و کارگران نی‌بر حقوق فروردین و اردیبهشت خود را نیز دریافت نکرده‌اند. او وعده داده است که دو ماه حقوق کارگران نی‌بر در نیمه نخست شهریور پرداخت شود.

در پی دوازده روز اعتصاب و راهپیمایی کارگران فولاد اهواز، اولین محموله مواد اولیه وارد کارخانه شد

هفتم شهریور- راهپیمایی کارگران فولاد در اهواز

کارگران گروه ملی فولاد اهواز چهارشنبه ۷ شهریور دوازدهمین روز اعتصاب خود را در اعتراض به عدم پرداخت ۴ ماه معوقات مزدی‌شان و تامین نشدن مواد اولیه لازم جهت راه‌اندازی دوباره فعالیت شرکت با راهپیمایی در شهر اهواز و تجمع مقابل استانداری پشت سر گذاشتند. پایداری کارگران سرانجام نتیجه داد و بعد از ظهر امروز اولین محموله مواد اولیه وارد کارخانه شد.

[video width="520" height="300" mp4="https://www.radiozamaneh.info/u/wp-content/uploads/2018/08/Foolad-Ahwaz-7-shahriwar1-miistim-mimirim.mp4"][/video]

[video width="520" height="300" mp4="https://www.radiozamaneh.info/u/wp-content/uploads/2018/08/Foolad-Ahwaz-7-shahriwar.mp4"][/video]

اعتصاب اخیر کارگران گروه ملی فولاد اهواز ۲۷ مرداد آغاز شده است. در این مدت کارگران بارها مقابل استانداری، و بانک ملی که سرپرست کارخانه است تجمع و در اهواز راهپیمایی کرده‌اند.

دومین روز تجمع اعتراضی در دانشگاه تهران: «شهریه جبرانی نمیدیم نمیدیم»

 چهارشنبه ۷ شهریور برای دومین روز متوالی تجمعی اعتراضی در دانشگاه تهران در اعتراض به دریافت شهریه از دانشجویان روزانه دانشگاه برای دروس جبرانی برگزار شد. دانشجویان در تجمع امروز شعار می‌دادند: شهریه جبرانی نمیدیم نمیدیم.

تجمع اعتراضی دانشجویان در اعتراض به «شهریه جبرانی»

وزارت علوم دانشجویان روزانه دانشگاه‌های دولتی را به پرداخت شهریه برای دروس جبرانی موظف کرده است.

شورای صنفی کل دانشجویان دانشگاه تهران در توضیح اعتراض دانشجویان بیانیه‌ای صادر کرده و نوشته است  «در چند روز گذشته و با شروع فرایند انتخاب واحد و ثبت نام دانشجویان ارشد بعضی از دانشجویان که اقدام به گذراندن واحدهای جبرانی دروس خود کرده بودند با پیغام عدم امکان ثبت‌نام و نیاز به تسویه حساب بابت گذراندن دروس جبرانی مواجه شده‌اند. دانشجویان دانشگاه تهران در کوی دانشگاه، ساختمان معاونت آموزشی دانشگاه و مقابل کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران تجمع و به دریافت شهریه برای دورس جبرانی اعتراض کرده‌اند.»

درخواست پول از دانشجویان برای دروس جبرانی در حالی صورت می‌گیرد که قاسم احمدی لاشکی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اخیرا در مصاحبه‌ای تاکید کرده است: «براساس قوانین مصوب هیچ دانشگاه دولتی حق ندارد از دانشجویان دوره‌ی روزانه چه برای دروس جبرانی یا دروس اصلی شهریه‌ای دریافت کند.»

به نوشته شورای صنفی دانشجویان دانشگاه تهران، دریافت وجه مضاعف از دانشجویان در شرایط فعلی اقتصادی و اجتماعی «روزگار سخت دانشجویان را از پیش نیز سخت‌تر کرده و باعث بروز مشکلات فراوان برای تعداد زیادی از دانشجویان شده‌ است.»

کارکنان بیمارستان امیر زابل چهارشنبه ۷ شهریور در اعتراض به تعویق مطالبات دست به تجمع اعتراضی زدند. کلیپی از تجمع آنان در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است.

[video width="520" height="300" mp4="https://www.radiozamaneh.info/u/wp-content/uploads/2018/08/Amir-hospita-Zabol-7-shahriwar.mp4"][/video]

 اعتصاب کارگران شهرداری زابل در اعتراض به ۴ ماه تعویق دستمزد

کارگران شهرداری زابل که چهارماه است حقوق نگرفته‌اند روز چهارشنبه هفتم شهریور مجددا دست به اعتصاب زدند.

کلیپی حاوی سخنان یکی از کارگران معترض را ببینید:

[video width="520" height="300" mp4="https://www.radiozamaneh.info/u/wp-content/uploads/2018/08/Shahrdary-Zabol-7-shahriwar.mp4"][/video]

اعتصاب کارکنان شرکت «کُک سبز» خرمشهر

کارکنان شرکت «کُک سبز» چهارشنبه ۷ شهریور در اعتراض به تعویق مطالبات مزدی اعتصاب کردند.

شرکت «کُک سبز»(کُک نفتی خام) که تولیدات آن حاصل بازیافت ته‌مانده‌های سنگین نفتی است در دهه ۱۳۸۰ تاسیس شده و در خرمشهر واقع است.

یکی از پیمانکاران راه‌آهن یک ماه حقوق معوقه مهمانداران راه‌آهن را پرداخت، مطالبات سایر مهمان‌داران پرداخت نشد

شرکت ماربین، یکی از شرکت‌های پیمانکار فعال در راه‌آهن، دستمزد مردادماه مهمانداران قطارها را پرداخت کرده اما سایر پیمانکاران هنوز مطالبات معوقه مهمانداران تحت پوشش خود را پرداخت نکرده‌اند.

مهمانداران قطارها همانند سایر کارگران راه‌آهن با ماه‌ها مطالبات مزدی روبرو هستند. از این گذشته طرح خارج‌سازی واگن‌های فرسوده از ناوگن راه‌آهن هم که به بیکاری دو هزار مهماندار و کارگر تعمیرکار خواهد انجامید اعتراض مهمانداران و کارگران فنی را در پی داشته است.

کارگران سایر بخش‌های راه‌آهن نیز که با ماه‌ها حقوق معوقه، مشکل بیمه درمانی و بازنشستگی و عدم امنیت شغلی روبرو هستند در ماه‌های اخیر بارها دست به اعتصاب زده‌اند که در روزهای اخیر نیز در برخی مناطق راه‌آهن ادامه دارد.

کارگران یک جایگاه بنزین رامهرمز با مطالبات معوقه بیکار شدند

کارگران یکی از جایگاه‌های توزیع سوخت شهرستان رامهرمز که ۱۵ سال سابقه کار دارند و ماه هاست مزد نگرفته‌اند اخراج شدند. اخراج این کارگران سه‌شنبه ۶ شهریور در پی واگذاری جایگاه سوخت به بخش خصوصی صورت گرفته است.

اعتراض کارگران توزیع سوخت رامهرمز به اخراج

تعداد کارگران این جایگاه توزیع سوخت اعلام نشده است.

اجرای طرح واگذاری جایگاه‌های توزیع سوخت در خوزستان که از ابتدای سال جاری به اجرا گذاشته شده به بیکاری ده‌ها کارگر در شهرهای مختلف این استان انجامیده و رشته‌ای از اعتصاب و اعتراض را در پی داشته است.

مطالبات کارگران متروی تهران ۶ ماه به تعویق افتاده است

علی امام مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران تایید کرده است که کارگران متروی تهران ماه‌ها حقوق نگرفته‌اند. او اخراج کارگران متروی خط ۶ و ۷ را نیز که اخیرا صورت گرفته ناشی از کاهش میزان فعالیت در این خطوط دانست و افزود «طبیعی است که پیمانکاران نیروهای خود را کاهش دهند.»

به گفته مدیر عامل متروی تهران، تعویق مزد کارگران در بخش های مختلف مترو متفاوت است و برخی کارگران سه تا شش ماه است حقوق نگرفته‌اند.

او افزود تعویق مزد کارگران ناشی از بدهی‌های سنگین شهرداری به پیمانکاران است.

اعتصاب کارگران پتروشیمی گچساران در اعتراض به تعویق مطالبات

کارگران پتروشیمی گچساران در اعتراض به تعویق مطالبات مزدی در اعتصاب به سر می‌برند. این اعتصاب که از سه روز پیش آغاز شده، چهارشنبه ۷ مرداد برای چهارمین روز متوالی ادامه یافت.

عکس از آرشیو - اعتصاب کارگران پتروشیمی گچساران

کارگران این پتروشیمی که عمدتا پیمانی‌اند در اسفند سال گذشته و تیر سال جاری نیز دست به اعتصاب و تجمع زده بودند.

در اسفند سال ۹۶ کارگران پتروشیمی گچساران در اعتراض به تعویق ماهها مطالبات مزدی حدود دو هفته اعتصاب کردند.

تیرماه امسال نیز گروهی از کارگران در اعتراض به اخراج و تعویق مطالبات مقابل فرماندار گچساران تجمع کرده و خواستار رسیدگی به مشکلات خود شدند. این تجمع پس از آن صورت گرفت که شرکت پیمانکاری سازه بتونی ۷۰ کارگر را که ابتدای همین سال برای کار در پتروشیمی به گچساران منتقل کرده بدون پرداخت مطالبات‌شان، اخراج کرده  آن‌ها را تحت فشار قرار داد که محل اقامت خود در گچساران را نیز ترک کنند..

بیش از یک هزار تن در مجتمع پتروشیمی گچساران شاغل اند که تحت پوشش ۸ شرکت پیمانی قرار دارند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.