ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#اعتراضات- از میان آن‌ها: اعتراض به مشروط کردن افزایش دستمزد کارگران نانوا به افزایش قیمت نان

علاوه بر این، سیزدهمین روز اعتصاب در نیشکر هفت‌تپه و بیانیه مدیران فولاد اهواز درباره تامین مواد اولیه تولید خبرساز بود.

این مجموعه دربرگیرنده خبرهای اعتراضاتی است که پنجشنبه هشتم شهریور صورت گرفته‌ یا در این روز خبرهای آنها منتشر شده‌اند. مجموعه ممکن است با اطلاعات جدید به‌روز شود.

بیانیه مدیران فولاد اهواز: تولید راه‌اندازی و یک ماه حقوق معوقه کارگران پرداخت می‌شود

در پی اعتصاب دو هفته اخیر در گروه ملی فولاد اهواز که در اعتراض به تعویق ۴ ماه مزد و توقف تولید کارخانه صورت گرفت، مدیران کارخانه با صدور اطلاعیه‌ای از تامین مواد اولیه برای راه‌اندازی تولید خبر داده و به کارگران وعده دادند هفته آینده یک ماه از مزدهای معوقه را بپردازند. معاون استانداری خوزستان هم از اختصاص ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار به راه‌اندازی تولید در فولاد اهواز خبر داده است. مدیران نوشته‌اند مواد اولیه لازم جهت راه‌اندازی مجدد تولید نیز تامین شده است.

هفتم شهریور-  راهپیمایی کارگران فولاد در اهواز

خبرگزاری ایلنا پنجشنبه ۸ شهریور به نقل از بیانیه مدیران فولاد اهواز نوشته است این شرکت ۷ شهریور قراردادی در زمینه تامین مواد اولیه با شرکت فولاد ایران امضا کرده و قرار است ماهانه ۴۰ هزار تن مواد اولیه شامل شمش و اسلب وارد چرخه تولید کارخانه شود.

پنجشنبه ۸ شهریور معاون استاندار خوزستان نیز در گفتگویی با خبرگزاری تسنیم از تغییرات در هیات مدیره کارخانه خبر داده و افزوده است ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار به راه‌اندازی تولید در این کارخانه اختصاص یافته.

سید علی بحرینی مقدم معاون استاندار خوزستان همچنین از پرداخت یک ماه از مطالبات معوقه کارگران در هفته آینده خبر داده است. او پرداخت سه ماه دیگر از مزد عقب‌مانده کارگران را به فروش محصولات کارخانه پس از راه‌اندازی تولید منوط کرده است: «بلافاصله بعد از فروش محصولات، اولویت این شرکت، پرداخت حقوق به تاخیر افتاده پرسنل خواهد بود».

سیزدهمین روز اعتصاب در نیشکر هفت‌تپه

اعتصاب کارگران مجتمع نیشکر هفت‌تپه که از ۲۷ مرداد آغاز شده پنجشنبه ۸ شهریور ادامه یافت. اتحادیه آزاد کارگران ایران در گزارشی از سیزدهمین روز اعتصاب نوشته است کارگران صبح امروز مقابل دفتر مدیریت تجمع کرده‌ و خواستار تحقق مطالبات خود شده‌اند.

عکس از آرشیو- اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه

کارگران نیشکر هفت‌تپه از ۲۷ مرداد با خواست «قراردادی شدن و تبدیل وضعیت همه پرسنل شرکت اعم از روزمزد و نیروی اقبالی، به روز رسانی کامل حقوق ،پرداخت مرتب بیمه درمانی و سابقه پرسنل، شروع کشت و فراهم کردن نیازهای آن، شفاف سازی موضوع تفکیک اراضی و بازگشت بخش‌های تفکیک و تجزیه شده به کشت و صنعت نیشکر هفت تپه و خروج شرکت‌های نوظهور مانند شرکت باغ جاوید پارس و شرکت دریای نور زئوس» در اعتصاب به سر می‌برند. طی این مدت مسئولان فرمانداری و استانداری جلساتی با شرکت نمایندگان شورای مستقل کارگران، و نمایندگان کارفرما برگزار کرده‌اند که نتیجه‌ای نداشته است.

 چهارشنبه ۷ شهریور در دوازدهمین روز اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه، فرماندار شوش در جمع کارگران اعتصابی حاضر شد و تلاش کرد با وعده کارگران را به پایان اعتصاب متقاعد کند. کارگران به «وعده‌های تکراری» او اعتراض و اعلام کردند تا رسیدن به مطالباتشان به اعتصاب ادامه خواهند داد.

فرماندار شوش در سخنان خود طرح تجزیه کشت و صنعت هفت‌تپه و اعمال فشار بر نمایندگان کارگران را تکذیب کرد. این در حالی است که اداره اطلاعات شوش در آخرین اقدام خود علیه کارگران اعتصابی و نمایندگان آن‌ها، عصر دوشنبه ۵ شهریور طی «تماس تلفنی» با اسماعیل بخشی و برخی دیگر از نمایندگان کارگران، از آنها خواسته تا به این اداره «مراجعه کنند» و تهدید کرده بود «در صورت عدم حضور در اداره اطلاعات» بازداشت خواهند شد.

همزمان با تلاش فرماندار برای پایان دادن به اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه، جلسه دادگاه تعدادی از کارگران این کارخانه برگزار شد که با پرونده‌سازی مدیر عامل سابق کارخانه به دزدی متهم شده و مورد پیگرد قضایی قرار گرفته‌اند.

خبرگزاری ایرنا چهارشنبه ۷ شهریور به نقل از رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان شوش وعده داد احکام بازنشستگی ۳۵۰ کارگر این کارخانه که مشمول بازنشستگی هستند هفته آینده آماده شود.

ظریف خسرج به ایرنا گفته است حقوق ماه‌های خرداد، تیر و مرداد حدود ۶ هزار نفر پرداخت نشده و کارگران نی‌بر حقوق فروردین و اردیبهشت خود را نیز دریافت نکرده‌اند. او وعده داده است که دو ماه حقوق کارگران نی‌بر در نیمه نخست شهریور پرداخت شود.

یک فعال صنفی خبازان: افزایش مزد خبازان را به افزایش قیمت نان گره زده‌اند، که آن هم یعنی کاهش بیشتر قدرت خرید کارگران

یک فعال صنفی کارگران با انتقاد از عدم افزایش مزد کارگران نانوا در ۴ سال گذشته گفته است کارگران خباز با روزی ۲۵ هزار تومان زندگی می‌کنند و مسئولان افزایش مزد کارگران خبازی را به افزایش قیمت نان گره زده‌اند که نتیجه آن کاهش بیشتر قدرت خرید کارگرانی است که همین حالا هم قدرت خریدشان به زیر صفر رسیده است.

یدالله صمدی دبیر انجمن صنفی کارگران خباز سنندج به ایلنا گفته است در این اوضاع که قیمت‌ها سر به فلک زده، چه طور می‌شود با روزی ۲۵ هزار تومان زندگی کرد. بسیاری از کارگران نانوا دیگر نای زندگی کردن ندارند.

صمدی گفته است کارگران خباز خواستار افزایش دستمزدها، به‌سامان شدن بیمه‌ کارگران نانوایی‌ها، اجرای دقیق آیین‌نامه مشاغل سخت و زیان‌آور برای کارگران خباز و حفظ استقلال انجمن‌های صنفی هستند و این مطالبات را به روش‌های گوناگون به گوش مسئولان رسانده‌اند اما نتیجه نگرفته‌اند. نه دولت برای کارگران خبازی کاری می‌کند و نه مجلس کاری صورت می‌دهد. «حتی پاسخ یک کلمه‌ای به نامه‌های متعددمان دریافت نکرده‌ایم.»

کارگران نانوایی‌ها مشمول افزایش دستمزد سالانه‌ای که شورای عالی کار تعیین می‌کند نیستند. افزایش دستمزد کارگران نانوایی تابع افزایش قیمت نان است. دولت و اتحادیه صنف نانوایان سال گذشته قصد داشتند قیمت نان را بطور رسمی افزایش دهند اما در پی اعتراضات گسترده، آن را موقتا مسکوت گذاشتند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.