ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هند به پالایشگاه‌های دولتی اجازه داد از ایران نفت وارد کنند

پس از آن‌که شرکت حمل و نقل دریایی هند و شرکت‌های بیمه اعلام کردند که به دلیل تحریم‌ها دیگر نمی‌توانند در ایران فعالیت کنند، ایران انتقال نفت به هند و بیمه آن را خود تقبل کرده است.

هند با مشکل انتقال نفت خام ایران مواجه بود زیرا شرکت حمل و نقل دریایی این کشور و شرکت‌های بیمه با تحریم‌های آمریکا علیه ایران نمی‌توانستند دیگر در ایران فعالیت کنند. اما ایران با تقبل انتقال نفت و بیمه حمل و نقل آن ـ آن هم تقریباً رایگان ـ  اکنون می‌تواند نفت خود را همچنان به هند صادر کند. دولت هند به پالایشگاه‌های دولتی این اجازه را داده است.

تلاش آمریکا برای حصر اقتصادی و تحریم نفتی ایران (عکس: آرشیو)

رویترز در گزارش ویژه‌ای که دوشنبه ۱۲ شهریور / ۳ سپتامبر منتشر کرده آورده است که تلاش‌های دهلی نو برای حفظ واردات نفت ایران بازتابی از رویکرد چین است، کشوری که تقریباً تمام واردات نفت خود از ایران را با کشتی‌های متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران انجام می‌دهد.

تدابیر اتخاذشده توسط دو خریدار اصلی نفت خام ایران نشان‌دهنده آن است که پس از تحریم‌های نفتی ماه نوامبر آمریکا، جمهوری اسلامی به‌طور کامل رابطه‌اش با بازار جهانی نفت قطع نخواهد شد.

آمریکا ۱۸ اردیبهشت / ۲۱ آوریل سال جاری از توافق هسته‌ای (برجام) خارج شد و سپس دور اول تحریم‌های خود علیه جمهوری اسلامی را از ۱۵ مرداد / ۶ اوت آغاز کرد. ایالات متحده قصد دارد تا ۱۴ آبان / ۵ نوامبر که تحریم‌های نفتی ایران آغاز می‌شود صادرات نفتی ایران را به صفر برساند.

یکی از مسئولان شرکت حمل و نقل دریایی هند به رویترز گفت: «ما شرایط مشابهی با بیشتر شرکت‌های حمل و نقل غربی داریم زیرا پوششی وجود ندارد در نتیجه نمی‌توانیم به ایران برویم.»

دهلی نو در حالی اجازه واردات نفت ایران توسط شرکت ملی نفتکش ایران را داده است که بیشتر شرکت‌های بیمه شروع به کاهش خدمات خود در ایران کرده‌اند تا مانع از آن شوند که تحریم‌های آمریکا آسیبی به آن‌ها وارد کند.

در منبع آگاه به رویترز گفته‌اند که شرکت حمل و نقل دریایی هند قراردادی با پالایشگاه و شرکت پتروشیمی مانگالور داشت که تا ماه اوت نفت از ایران وارد کند.

این منابع گفته‌اند که نفتکش‌های اروپایی هم که با مانگالور قرارداد داشتند تا در ماه دو محموله نفتی از ایران وارد کنند اعلام کرده‌اند که نمی‌توانند از ماه سپتامبر به ایران سفر کنند.

منابعی که این خبرها را در اختیار رویترز قرار داده‌اند نخواستند نامشان فاش شود زیرا اجازه ندارند که با رسانه‌ها درباره قراردادهای اقتصادی گفت‌وگو کنند.

یک منبع دولتی هم گفته است: «وزیرحمل و نقل به پالایشگاه‌ها اجازه داده که بر اساس هزینه، بیمه و حمل و نقل از ایران نفت خریداری کنند.»

با وجود عدم دسترسی به بیمه‌گران غربی، به موجب یک قرارداد، ایران حمل و نقل و بیمه را تأمین می‌کند و می‌تواند خرید نفت به پالایشگاه‌های هند را ادامه دهد.

این اقدام به سود شرکت نفت هند، بهارات پترولیوم و پالایشگاه و شرکت پتروشیمی مانگالور است که قصد دارند تا پایان سال مالی که ۳۱ مارس آینده است خرید نفت از ایران را ادامه دهند.

هند می خواهد به خرید نفت از ایران ادامه دهد، زیرا تهران تقریباً به‌طور رایگان حمل و نقل و مدت اعتبار ارائه می‌دهد.

پالایشگاه‌های نفتی دولتی هند  در ماه ژوئیه رکورد واردات نفت را با ۷۶۸ هزار بشکه در روز را شکستند و در نظر دارند که امسال و سال آینده میزان واردات نفت از ایران را دو برابر کنند.

بر خلاف شرکت‌های خصوصی، پالایشگاه های دولتی هند نیاز به اجازه دولت برای واردات نفت بر اساس «هزینه، بیمه و حمل و نقل» دارند. مجوز خرید بر اساس این سه مؤلفه فقط بر قراردادهای سالانه موجود با ایران اعمال می‌شود.

منابع صنعتی هند در تیرماه سال جاری گفته بودند وزیر نفت این کشور به پالایشگاه‌های هند ابلاغ کرده که از ماه نوامبر سال جاری خود را برای کاهش چشمگیر نفت از ایران و حتی قطع معاملات نفتی با جمهوری اسلامی آماده کنند.

صادرات نفت و میعانات گازی ایران در ماه اوت برای اولین بار از ماه آوریل ۲۰۱۷ تاکنون به زیر ۷۰ میلیون بشکه رسید.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.