ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گرانی لوازم التحریر: کودکان بیشتری از تحصیل باز می‌مانند

چیزی به آغاز سال تحصیلی در ایران باقی نمانده، دغدغه خانواده‌ها نیز تامین لوازم التحریر است در فصل گرانی. قیمت نوشت افزار دو تا سه برابر افزایش یافته است.

رئیس اتحادیه لوازم تحریر گفته است: میانگین قیمت لوازم تحریر در ایران حدود ۶۰ درصد افزایش یافته است. این افزایش قیمت همزمان است با کاهش قدرت خرید خانوارها. بر اساس گزارش منابع خبری، قدرت خرید خانوارها از آغاز سالجاری حدود ۸۰ درصد کاهش یافته است.

عکس- آرشیو

گزارش مرکز آمار ایران در سال‌های گذشته نشان می‌دهد که خانوارها برای جبران کسری بودجه، سهم هزینه آموزش را کاهش داده‌اند. سهم آموزش در سبد هزینه خانوارها برای سال ۱۳۹۵ کمتر از ۲ درصد بوده است.

امسال اما با سقوط ریال و افزایش قیمت کالاها خانواده‌ها فشار مالی شدیدتری را در آستانه سال تحصیلی تحمل می‌کنند. برپایه گزارش کمیته مزد شورای عالی کار مرداد امسال خانوارهای کارگری ۷۰ درصد درآمد خود را باید فقط برای مواد غذایی هزینه کنند.

در چنین شرایطی مدارس دولتی نیز تحت عنوان «کمک‌های داوطلبانه» خانواده دانش‌آموزان را به پرداخت هزینه مجبور می‌کنند. منابع خبری مبلغ درخواستی مدارس دولتی از دانش‌آموزان برای ثبت‌نام را ۲۵۰ هزار تا ۸۰۰ هزار تومان گزارش می‌کنند.

علاوه بر این مبلغ که وزیر آموزش و پرورش آن را «ضروری» دانسته، خانواده‌ها در آغاز سال تحصیلی باید مبالعی نیز برای خرید لباس و لوازم ‌التحریر هزینه کنند.

در حالیکه رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم نوشت‌افزار افزایش قیمت لوازم التحریر را در مقایسه با سال گذشته ۶۰ درصد اعلام کرده، یک شهروند در زنجان به روزنامه همشهری گفته است: قیمت‌ها سه برابر شده است. یک شهروند در همدان نیز گفته که قیمت نوشت افزار به نسبت سال گذشته ۲۰۰ درصد افزایش یافته است.

فریدون رستمخانی رئیس اتحادیه فروشندگان نوشت‌افزار در زنجان هم تائید کرده که «قیمت لوازم‌التحریر تا ۲۰۰ درصد افزایش یافته است».

عباس ستاره‌ای رئیس اتحادیه فروشندگان نوشت افزار در همدان هم گرانی ۲۰۰ درصدی لوازم التحریر در مقایسه با سال گذشته را تائید کرده و از مسئولان دولتی خواسته که با تخصیص یارانه «به تولید کنندگان کمک کند که لوازم التحریر ارزان به دست اقشار ضعیف برسانند».

رسانه‌های مشهد نیز به نقل از شهروندان از افزایش دو تا سه برابری قیمت نوشت‌افزار خبر داده‌اند.

ردپای پتروشیمی‌ها در گرانی لوازم التحریر

رئیس اتحادیه نوشت افزار گفته که قیمت لولزم التحریر گرانتر خواهد شد.

او «پتروشیمی»ها را یکی از عوامل اصلی گرانی نوشت‌افزار دانسته و گفته است: «مواد پتروشیمی مصرفی در تولید لوازم التحریر باید از طریق بورس تامین شود این در حالی است که این روزها تولید کنندگان ناچارند به دلیل کمبود عرضه مواد اولیه خود را از بازار آزاد و به ۲ برابر قیمت واقعیش خریداری می کنند.».

فعالان بازار پتروشیمی چهارشنبه ۲۰ شهریور به «پول نیوز» گفته‌اند که «عرضه مواداولیه پتروشیمی در حالی در بازار نصف شده که فعالان پتروشیمی مدعی هستند که عرضه را بیشتر هم کرده اند».

چندی پیش نمایندگان مجلس خواستار آن شدند که دولت پتروشیمی‌ها را به عرضه بیشتر محصولات به بازار ملزم کند.

در این شرایط دولت لوازم التحریر را در گروه سوم کالاها قرار داده که واردات آن تنها در مقابل صادرات امکان پذیر است. علاوه بر این واردات مداد را نیز ممنوع کرده است.

رئیس اتحادیه نوشت افزار گفته که این وضعیت باعث افزایش قیمت بیشتر لوازم‌التحریر در روزهای آینده خواهد شد.

کودکان بیشتری از تحصیل باز می‌مانند

افزایش هزینه تحصیل موجب بروز نگرانی در باره افزایش آمار کودکان بازمانده از تحصیل شده است.

براساس اعلام وزارت آموزش و پرورش ۱۴۲ هزار کودک بازمانده از تحصیل در مقطع ابتدایی شناسایی شده‌اند. این وزارتخانه تعداد کودکان بازمانده در تمامی مقاطع را ۱۷۵ هزار تن گزارش کرده است.

فعالان حقوق کودک  شمار کودکان بازمانده از تحصیل را بیشتر از آمار اعلام شده توسط دولت می‌دانند و معتقدند: افزایش هزینه و اجبار خانواده‌ها برای کمک به مدرسه، تعداد کودکان بازمانده از تحصیل را افزایش خواهد داد.

کیهان ضیایی‌مهر در پیوند با این مسئله گفته است: که مدارس دولتی برای ثبت‌نام کودکان کار شهریه ۷۰۰ هزار تومانی طلب می‌کنند که این در توان خانواده این کودکان نیست.

فعالان کارگری نیز شرایط خانوارهای کارگری را «نامساعد» دانسته و می‌گویند:«با توجه به تاخیر در پرداخت دستمزدها و اخراج کارگران، کودکان این خانواده‌ها برای ادامه تحصیل با مشکل روبرو هستند.»

محمد بیراوندی عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه آمار دقیقی از کودکان بازمانده از تحصیل وجود ندارد، از افزایش کودکان بازمانده از تحصیل ابراز نگرانی کرده و گفته که «مهاجرت به حاشیه شهرها یکی از دلایل افزایش آمار کودکان بازمانده از تحصیل است».

افزایش نرخ اجاره بهاء از آغاز سال جاری موجب کوچ کم‌درآمدها به حاشیه‌شهرها شده است. از سوی دیگر مهاجرت از روستا‌ها و شهرهای بدون امکان اشتغال و گرفتار خشکسالی به شهرهای دیگر افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • غلوم

    آقا در فارسی به اون محصولات میگن نوشت افزار