ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تشکیل تعاونی زنان دستفروش: طرحی برای خانه‌نشین کردن زنان

معاون وزیر تعاون گفته باید از ظرفیت تعاونی‌ها برای حل معضل بیکاری زنان دستفروش بهره برد؛ اما تعاونی‌ مورد نظر او بر مبنای کار زنان در خانه است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته آشنا نبودن «زنان کم‌سواد و بی‌سواد» با قوانین کار سبب شده تا سودجویان با دستمزد پایین آنها را به بیگاری بگیرند.

حمید کلانتری گفته باید از ظرفیت تعاونی‌ها برای حل معضل بیکاری زنان دستفروش بهره برد، تعاونی‌هایی که مبنای آن کار زنان در خانه است.

دستفروشی در مترو
دستفروشی در مترو

معاون وزیر رفاه ایران، پیش‌تر از تاسیس تعاونی زنان دستفروش به منظور ساماندهی بر وضعیت فعالیت زنان دستفروش خبر داده بود. قرار بود با تشکیل این تعاونی زنان بتوانند به شکل منظم و قاعده‌مند فعالیت اقتصادی و امرار معاش کنند. او اکنون گفته ایده تشکیل تعاونی زنان دستفروش می‌تواند مشکلات اجتماعی را برطرف کند و معضل بیکاری زنان سرپرست خانواده را نیز از میان بردارد.

معاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته تشکیل تعاونی زنان دستفروش نیازمند همراهی تشکل‌های مردم‌نهاد و اجتماعی است.

پیشنهاد تشکیل تعاونی زنان دستفروش در حالی مطرح شده که بیش از ۴۳ درصد از مجموع ۱۹۸ هزار تعاونی ثبت شده در کشور غیر فعال است.

علاوه بر این ،طرح وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اشتغال زنان را بیشتر به مشاغل خانگی محدود می‌کند.

معاون وزیر برای این طرح مشاغلی را پیشنهاد کرده که در داخل خانه‌ها انجام شود؛ فعالیت‌هایی نظیر تهیه خوراکی و ترشی در داخل خانه، پرورش گل و گیاه در حیاط خانه و کارهای هنری.

کلانتری گفته بود اگر این كارها در چند خانه صورت گیرد و زنان به صورت تعاونی با یكدیگر شریک باشند می‌توانند با تقسیم وظایف از تولید تا فروش و بازاریابی موفق‌تر عمل كنند.

این در حالی است که «تفکیک جنسیتی اشتغال» یکی از عوامل ایجاد محدودیت در انتخاب شغل برای زنان است. دستمزد کمتر و موقعیت شغلی پایین‌تر برای زنان هم انگیزه زنان برای ورود به بازار کار را کاهش می‌دهد.

کلانتری همچنین گفته بود رشته‌های دانشگاهی که زنان تحصیل کرده‌اند با نیاز آنها همخوانی ندارد و بیشتر به این دلیل است که «قصد داشتند هنگام ازدواج بگویند لیسانس دارند».

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که بسیاری از زنان تحصیلکرده در مهدکودک‌های خصوصی، مطب‌ پزشکان، دفاتر مهندسی و دیگر مشاغل به عنوان کارگر ارزان مشغول به کارند.

میل به استقلال، اجبار فقر، بیکاری و… این زنان را وادار به پذیرش کارهایی با دستمزد پایین، بدون قرارداد و بیمه و شروطی متفاوت کرده است.

بر پایه آمار سازمان بهزیستی ایران، از مجموع ۲۱ میلیون خانوار ، در ١٢ درصد خانواده‌ها زنان سرپرست خانوار هستند اما بیش از ٧٠ درصد زنان سرپرست خانوار شغل مناسبی ندارند.

همچنین بر اساس آمار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار زن سرپرست خانوار در ایران زندگی می‌کنند و  ۲۰۰ هزار تن از آنان تحت پوشش بهزیستی قرار دارند.

در ماده سه قانون اساسی ایران به رفع تبعیض و ایجاد امکانات عادلانه برای زن و مرد اشاره شده است. در قانون کار ایران نیز حق مساوری اشتغال زن و مرد در نظر گرفته شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.