ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کشته و زخمی شدن ۸ نفر در ریزش معدن «آب نیل»ِ کرمان

این نخستین حادثه در معادن استان کرمان نیست. در سال‌های گذشته بارها معادن قدیمی زغال‌سنگ کرمان ریزش کرده‌اند. کارگران حادثه‌دیده در معدن زغال‌سنگ آب‌نیل بین ۳۲ تا ۴۰ سال سن دارند.

مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان اعلام کرد که در حادثه ریزش معدن زغال‌سنگ آب‌نیل کرمان ۸ نفر از کارگران کشته و زخمی شدند.

عکس از آرشیو

محمد صابری، مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان اعلام کرد که این حادثه روز گذشته یکشنبه ۲۵ شهریورماه در ساعت ۱۵ و ۴۳ دقیقه رخ داد.

در این حادثه یک کارگر ۳۵ ساله کشته و ۷ کارگر مصدوم شدند که دو نفر از آن‌ها در محل درمان شدند، سه نفر توسط اورژانس ۱۱۵ و دو مصدوم توسط خودرو شخصی به بیمارستان منتقل شدند.

به‌گفته محمد صابری، تمامی مصدومان ایرانی و سن آن‌ها بین ۳۲ تا ۴۰ سال است و در حال حاضر هر پنج نفر آن‌ها در اورژانس بستری هستند.

استان کرمان یکی از مناطق استخراج زغال‌سنگ و مس در ایران است.

معدن آب‌نیل در جاده بی‌بی‌حیات، ۵۵ کیلومتری شمال کرمان قرار دارد و مساحت آن ۲،۹۰ کیلومترمربع است.

معدن آب‌نیل کرمان تنها معدن حرارتی ایران محسوب می‌شود و به‌گفته محمدرضا مقدم یکی از مدیران آن «بسیار قیمتی است و ماهانه تولیدی ۲۰۰۰ تنی ذغال دارد و ذخیره این معدن حدود ۲۰ میلیون تن برآورد می‌گردد». زغال این معدن از بهترین نوع در سطح خاورمیانه است و نیاز به شست‌وشو و فرآوری ندارد.

این معدن از سال ۱۳۸۳ آغاز به کار کرده و زغال آن به‌شکل زیرزمینی استخراج می‌شود. معدن آب‌نیل کاملاً دولتی است و حدود ۱۷۰ نفر در آن کار می‌کنند.

این نخستین حادثه در معادن استان کرمان نیست. در سال‌های گذشته بارها معادن قدیمی زغال‌سنگ شمال کرمان ریزش کرده‌اند.

پس از حادثه معدن بانیزوئیه و کشته شدن ۱۱ نفر، ۲۳ آذرماه ٨٩ با ریزش معدن زغال‌سنگ اشکیلی در شهر هجدک، از توابع شهرستان راور، چهار معدنچی زیر آوار معدن دفن شدند و جسد سه نفر از آن‌ها پس از سه ماه تلاش از عمق ۶۰۰ متری زمین خارج شد.

حادثه ریزش معدن زغال‌سنگ همکار در شهرستان راور استان کرمان در فروردین‌ماه امسال نیز سه کشته و زخمی برجای گذاشت.

معادن زغال سنگ کرمان همواره به دلیل وضعیت ایمنی این معادن «آبستن فاجعه» بوده‌اند. شیوه‌های استخراج در این معادن سنتی است و با ابزار و واگن‌های فرسوده و تجهیزات غیرمجاز انجام می‌شود. به گفته کارگران معادن، آن‌ها حتی گاهی با کلاه‌های ایمنی شکسته شده و هنگامی که دستگاه‌های تهویه معادن برای کاهش هزینه‌های برق معادن خاموش می‌شوند در اعماق معادن کار می‌کنند؛ این در حالی است که معادن زغال سنگ به‌دلیل زیرزمینی و گاز خیز بودن همانند انبار باروتی هستند که با کوچک‌ترین سهل‌انگاری آبستن وقوع انفجار هستند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • محسن

    اخه تو قرن بیست ویک اونم تو یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان هنوز شاهد بدترین نوع مرگ هستیم کارگری که 70درصد حقوقش رو باید خرج مواد ضروری خوراکش کنه این حقش نیست که مردنش هم به این صورت باشه