ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پلیس افغانستان خواستار اصلاحات است

پلیس افغانستان با تسلیحات ناقص و دستمزد کم معمولاً در برابر حملات طالبان و داعش در خط مقدم قرار دارد. در ماه گذشته، ۹۰ نفر از آن‌ها در دفاع از شهر غزنی کشته شدند.

پلیس افغانستان با مشکلاتی مواجه است. تجهیزات ناقصی دارد و حقوق مأموران آن کم است. با این حال مأموران پلیس در خط مقدم مقابله با طالبان و گروه «دولت اسلامی» (داعش) قرار دارند. تنها در حملات ماه گذشته طالبان به شهر استراتژیک غزنی، ۹۰ نفر از مأموران پلیس افغانستان کشته شدند. حمله به غزنی نمونه‌ای از ضعف‌های پلیس افغانستان است که در آینده نیز باز هم در برابر آزمون‌های مشابهی مواجه خواهد شد.

یک مأمور امنیتی افغانستان ـ عکس از آرشیو
یک مأمور پلیس افغانستان در غزنی ـ عکس از آرشیو

به‌گزارش رویترز، چهار روز نبردهای سنگین در غزنی مشکلات پلیس افغانستان را آشکار کرد، از جمله نارضایتی مأموران آن را که با نزدیک شدن انتخابات پارلمانی در برابر خطر افزایش حملات طالبان قرار دارند.

از زمان حمله به غزنی ده‌ها مأمور پلیس در حملات طالبان به سرپل، بغلان و سمنگان کشته شدند. هفته گذشته در ولایت قندوز ۱۵ مأمور پلیس در یک حادثه کشته شدند.

غزنی محمد زمان، از مأموران پلیس در اظهارنظری که بازتاب‌دهنده نارضایتی طولانی‌مدت است و هماهنگی میان نیروهای امنیتی را مختل کرده، می‌گوید: «ما برای کشور خود مبارزه می‌کنیم، اما امتیاز و یا احترامی به‌عنوان یک سرباز نمی‌گیریم. تلفات زیادی متحمل می‌شویم و بسیاری از مأموران پلیس کشته شده‌اند اما دولت به ما توجهی نمی‌کند. ما حتی هنوز حقوق‌مان را دریافت نکرده‌ایم.»

بر اساس گزارش وزارت دفاع آمریکا در ماه مارس گذشته، نیروی واقعی پلیس ملی افغانستان ۱۲۹ هزار و ۱۵۶ نفر از نیروهای امنیتی ترکیبی ۳۱۳ هزار و ۷۲۸ نفری بود که ۱۱ درصد کمتر از قدرت امنیتی مجاز ۳۵۲ هزار نفری است.

بر اساس برنامه‌ریزی‌ای که در سال گذشته صورت گرفت پلیس مرزی و پلیس ملی افغانستان به وزارت دفاع منتقل می‌شوند تا واحدهای دیگر پلیس برای اجرای قوانین سنتی‌تر آزاد شوند. اما این روند به کُندی صورت گرفت. به‌گفته پنتاگون به‌رغم این جابه‌جایی هیچ تغییری اساسی در نقش پلیس صورت نگرفته است.

ماه گذشته، زمانی که طالبان به‌طور ناگهانی به غزنی حمله کرد گزارشی از سوی وزارت کشور افغانستان منتشر شد که نشان می‌داد پلیس افغانستان پیش از آغاز عملیات ارتش این کشور در غزنی به‌تنهایی بیش از ۲۸ ساعت علیه طلبان جنگید.

در این گزارش آمده بود: «پلیس ملی افغانستان فوراً اقدام کرد اما شکست خورد چون پلیس برای نبرد با طالبان آموزش ندیده است. معلوم شد که برخی از مأموران پلیس از ترس به روستاهای همسایه فرار کرده‌اند.»

با توجه به کنترل مناطق وسیعی از حومه شهرها و حمله به شهرهای ولایت‌های مختلف توسط طالبان، نقش پلیس افزایش می یابد، زیرا شورشیان تلاش می‌کنند تا انتخابات پارلمانی ماه اکتبر را مختل کنند.

احمد خان، سخنگوی پلیس غزنی می‌گوید حدود ۵۰ هزار مأمور پلیس در حال آموزش برای حفاظت از حوزه‌های رأی‌گیری هستند که بسیاری از آن‌ها در مناطق دوردست کشور قرار دارند اما تلفات سنگین روحیه را از بین می‌برد.

احمد خان گفت: «این وظیفه ارتش است که با طالبان مبارزه کند و ما (پلیس) وظیفه خودمان را داریم، اما ما برای نجات غزنی جنگیدیم، ما دقیقاً همان کاری را انجام می‌دهیم که ارتش انجام می‌دهد. ما می‌خواهیم بدانیم که چرا ارتش افغانستان زمانی که ما از هر سو زیر حمله بودیم دیر کرد. ما مجبور شدیم به تنهایی بجنگیم و سایر وظایف را کامل کنیم.»

کمک‌کنندگان خارجی به‌ویژه آمریکا که انتظار می‌رود امسال ۷۶۶ میلیون دلار به پلیس ملی افغانستان کمک کند، مدت‌هاست خواهان اصلاحات در پلیس هستند، از جمله با بهبود دستمزدها، برکنار کردن رهبران فاسد و پلیس‌هایی که عملاً کاری از پیش نمی‌برند.

تجربه غزنی و شکایت‌های گسترده پلیس موجب شده که دولت وعده جدید اصلاحات و تأمین تسلیحات و تجهیزات بدهد.

یکی از مسئولان بلندپایه وزارت کشور افغانستان گفت: «مأموران پلیس در ۳۰ روز آینده دیگر در پست‌های بازرسی حضور نخواهند داشت و سربازان ارتش در تمامی این پست‌ها مستقر خواهند شد. دستمزد آن‌ها نیز در بودجه آینده وزارت دفاع و بودجه امنیتی افزایش خواهد یافت.»

با این حال این برنامه باید به تأیید حمدالله محب، مشاور امنیت ملی اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان برسد. محب سفیر افغانستان در واشنگتن بود که ماه گذشته به جای حنیف اتمر به‌عنوان مشاور امنیت ملی تازه اشرف غنی منصوب شد.

آخرین حمله طالبان به پایگاه‌های امنیتی ولایت بادغیس افغانستان شب گذشته، یکشنبه ۱۶ سپتامبر / ۲۵ شهریور صورت گرفت.  بیش از ۷۰۰ نفر از افراد طالبان به پایگاه‌های امنیتی ولایت بادغیس در منطقه‌ بند سبزک در مسیر بزرگراه قلعه نو- هرات، حمله کردند.

به‌گزارش خبرگزاری پژواک افغانستان، در این حمله عبدالحکیم قوماندان، فرمانده عملیاتى پلیس ملى و پنج مأمور پلیس کشته و ۲۲ نفر از طالبان کشته و زخمى شدند.

دفتر هیئت معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) نیز اعلام کرده که شورای امنیت سازمان ملل امروز، دوشنبه ۱۷ سپتامبر / ۲۶ شهریور وضعیت افغانستان را مورد بررسی قرار می‌دهد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل و تادامیچی یاماموتو، نماینده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان گزارش‌های خود در مورد این کشور را در این نشست ارائه خواهند کرد.

در ماه‌های اخیر حملات طالبان و داعش در افغانستان بیشتر شده و وضعیت امنیتی این کشور مناسب نیست.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.