ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترامپ: ایران ضمانت دهد

ریک پری، وزیر انرژی ایالات متحده پیام رئیس جمهور آمریکا را در شصت و دومین کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرائت کرد.

یوکیو آمانو در کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک بار دیگر اعلام کرد که ایران به برجام پایبند است. علی اکبر صالحی (رئیس سازمان انرژی اتمی) آمریکا را به بی‌مسئولیتی متهم کرد، خالد فالح (وزیر انرژی عربستان) خواهان مقابله با «فعالیت‌های خصمانه ایران» شد. دونالد ترامپ (رئیس جمهور آمریکا) هم در بیانیه‌ای که ریک پری (وزیر انرژی آمریکا) از جانب او قرائت کرد خواهان رفع معایب برجام با ارائه دو تضمین از جانب ایران شد: صلح‌آمیز بودن دائمی برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی و قطع دستیابی دائمی ایران به تسلیحات هسته‌ای.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

آمریکا: معایب برجام برطرف شود

ریک پری، وزیر انرژی ایالات متحده بیانیه رئیس جمهور آمریکا را در شصت و دومین کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرائت کرد. ترامپ در این بیانیه گفته است که ایران باید تضمین بدهد که برنامه هسته‌ای‌اش همواره صلح‌آمیز است و همچنین هرگونه مسیر دستیابی‌اش به تسلیحات هسته‌ای «به صورت دائمی» مسدود خواهد شد.

در این بیانیه رئیس جمهور آمریکا یک بار دیگر اعلام کرد که به نظر او برجام یک توافق معیوب است و هم‌ازین‌‌روی آمریکا در پی توافقی‌ست که «به طور کامل به برنامه هسته‌ای ایران، فعالیت‌های مرتبط با اشاعه و همچنین فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده جمهوری اسلامی [در خاورمیانه]» بپردازد.

ترامپ در این بیانیه از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواست که بر همکاری ایران برای راستی‌آزمایی قوی برجام همچنان پافشاری کند.

ریک پری، وزیر انرژی آمریکا هم در توضیح نقصان‌های توافق هسته‌ای گفت که در برجام «سوء عملکرد مداوم ایران که نمونه‌هایی از آن الزاماً هسته‌ای نیست، لحاظ نشده» و به همین سبب آمریکا در حال وضع مجدد تحریم‌های اقتصادی علیه ایران است.

وزیر انرژی آمریکا به ماجرای بمب‌گذاری در پاریس و بازداشت دو نفر از اتباع ایرانی در آمریکا به اتهام جاسوسی به عنوان نمونه‌هایی از فعالیت‌های مخرب جمهری اسلامی نیز اشاره کرد:

«در وین یک دیپلمات ایرانی در ماه ژوئیه به دلیل تامین مواد منفجره برای تروریست‌هایی که به دنبال بمب‌گذاری در یک تجمع سیاسی در فرانسه بودند بازداشت شد و در آمریکا نیز وزارت دادگستری دو فرد را ماه گذشته به اتهام جاسوسی برای ایران دستگیر کرد. بنابراین ما در حال وضع مجدد تحریم‌های کلیدی علیه ایران هستیم.»

 ایران: امنیت منطقه به خطر افتاده

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی در شصت و دومین کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصمیم یکجانبه آمریکا برای خروج از برجام را به معنای «نقض صریح قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل و ریشخند به اصول اساسی و شناخته شده حقوق بین الملل و چندجانبه گرایی» دانست و گفت آمریکا با خروج از برجام، «صلح و امنیت منطقه‌ای و  بین‌المللی را به خطر انداخته است.

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه سخنانش گفت:

«عکس‌العمل بین‌المللی به اقدام غیرقانونی آمریکا [در خروج از برجام]، تردیدهایی جدی‌ را در رابطه با عقلانیت و اعتبار سیاست آن کشور ایجاد کرده است؛ این نگرانی صرفاً به یک‌جانبه‌گرایی آمریکا برنمی‌گردد، بلکه همچنین با شرایط بسیار دشوار منطقه خاورمیانه که مملو از آشوب‌های فراگیر و تهدیدات تروریسم است، مرتبط است.»

وزیر انرژی عربستان سعودی هم در سخنرانی‌اش در شصت و دومین کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر اهمیت «منطقه عاری از سلاح اتمی» در منطقه غرب آسیا و حمایت ریاض از این امر تاکید کرد. خالد الفالح از «جامعه بین‌المللی» خواست که با فعالیت‌های «خصمانه» ایران در منطقه و فعالیت هسته‌ای جمهوری اسلامی مقابله کند.

پنجشنبه ۳۰ اوت/ ۸ شهریور در دومین گزارش فصلی آژانس بین‌الملی انرژی اتمی بعد از خروج آمریکا از برجام، اعلام شده که میزان ذخایر اورانیوم ایران با غنای کمتر از ۵% همچنان کمتر از ۳۰۰ کیلوگرم است. میزان ذخایر آب سنگین ایران نیز کمتر از سقف تعیین‌شده در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • nader

    حسن نصرالله سرکرده حزب الله لبنان، آن ابر تروریست مزدور حکومت اسلامی ایران، گفته بود "نگران نباشید، حتی پول نان و آب ما هم توسط ایران تامین می شود!"