ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان عفو بین‌الملل محاکمه شهروندان بهایی در یمن را محکوم کرد

حوثی‌های یمن ۲۴ شهروند بهایی از جمله چند زن و یک نوجوان را به جاسوسی متهم کرده‌اند. عفو بین‌الملل می‌گوید محاکمه آنان ناعادلانه است.

سازمان عفو بین‌الملل با ناعادلانه خواندن محاکمه ۲۴ شهروند بهایی از جمله چند زن و یک نوجوان در یمن، این اقدام را محکوم کرد. حوثی‌های یمن این شهروندان بهایی را به جاسوسی متهم کرده‌اند.

نیروهای حوثی تاکنون چندین بهایی را بازداشت، شکنجه و زندانی کرده‌اند و در انزوا نگه داشته‌اند

لین مالوف، مدیر تحقیقات خاورمیانه عفو بین‌الملل ضمن ابراز نگرانی درباره محکوم شدن این شهروندان بهایی به مجازات اعدام، روند محاکمه آنان را «آشکارا ناعادلانه» توصیف کرده است.

محاکمه این شهروندان یمنی از روز شنبه ۱۵ سپتامبر/ ۲۴ شهریور آغاز شده و تا روز شنبه ۲۹ سپتامبر/ ۷ مهر ادامه خواهد داشت.

یک وکیل که خواسته نامش فاش نشود گفته است روند محاکمه این افراد سریع است و بیشتر متهمان غیابی محاکمه می‌شوند چون تنها پنج نفر از آنان بازداشت هستند.

در سال ۲۰۱۶ بیش از ۶۰ زن، مرد و کودک که در یک گردهمایی آموزشی بهاییان شرکت داشتند، بازداشت شدند.

بانی دوگال، نماینده ارشد جامعه جهانی بهاییان در سازمان ملل متحد، در بیانیه‌ای با ابراز نگرانی از شرایط پیش آمده برای بهاییان در یمن گفته است اتهامات وارد شده به این افراد بسیار نگران کننده و نشانه افزایش شدید فشار بر بهاییان است.

عبدالملک حوثی، رهبر حوثی‌ها که خود و گروهش مورد حمایت جمهوری اسلامی است، در نطق‌های خود بارها به آیین بهایی اشاره کرده و آن را «ضاله» خوانده است.

به گفته نماینده بهاییان در سازمان ملل متحد، نیروهای حوثی تاکنون چندین بهایی را بازداشت، شکنجه و زندانی کرده‌اند و در انزوا نگه داشته‌اند.

سازمان ملل متحد مهر سال گذشته با صدور قطعنامه‌ای درباره وضعیت یمن، خواستار آزادی تمام بهاییان زندانی در این کشور شد. مصر به نمایندگی از کشورهای عربی این قطعنامه را تهیه کرده بود که با رأی همه اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل تصویب شد.

تا زمان تصویب قطعنامه یاد شده، هفت بهایی در یمن زندانی بودند که از محل نگهداری اغلب آنها اطلاعی در دست نبود.

گزارش شده بود که یک نفر از این بهاییان چهار سال است به دلیل تعویق مکرر دادگاه در بازداشت به سر می‌برد.

همچنین یک بهایی شناخته شده در یمن به اتهام همکاری با اسرائیل به مرگ محکوم شده است.

بانی دوگال گفته است سرکوب هم‌کیشان او در یمن یادآور «سرکوب بهاییان در ایران» در سال‌های دهه ۱۹۸۰ میلادی است: «دوره‌ای که رهبران جامعه بهایی دستگیر و کشته می‌شدند.»

خرداد  ۹۵ نیز احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل برای آزادی ادیان و عقاید با انتقاد از آزار بهاییان در یمن گفته بود این حملات به اقدامات علیه بهاییان در ایران شباهت دارد.

این گزارشگر سازمان ملل متحد با اشاره به تداوم آزار بهاییان به‌ عنوان یک اقلیت مذهبی گفته بود این آزار و اذیت‌ها در یمن شدید‌تر شده و به صورت فشار مذهبی در آمده است.

۱۷ آوریل ۲۰۱۷ دست‌کم ۳۰ بهایی یمنی برای حضور در دادگاه از سوی دادستان عمومی یمن تلفنی احضار شده بودند و دست‌کم ۲۵ نفر بازداشت شده و برای انکار دیانت خود تحت فشار قرار گرفته بودند.

به گزارش جامعه جهانی بهاییان، حدود ۲۵۰ بهایی در کشور یمن زندگی می‌کنند.

  • در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.