ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رئیسی به تتلو: «و حرب لمن حاربکم» - با تو می‌جنگم

چهره شاخص اصول‌گرایان در پاسخ به انتقادات اصلاح‌طبان به زیارت عاشورا متوسل شد و از خواننده مشهور زیرزمینی اعلام برائت کرد.

قبل از عاشورا رسانه‌های نزدیک به دولت، امیر تتلو، خواننده موسیقی زیرزمینی را متهم به توهین به امام حسین کرده‌ و از اصول‌گرایان خواسته‌ بودند توضیح دهند به چه دلیل در انتخابات ریاست جمهوری و برای رقابت با حسن روحانی این خواننده را که از ایران متواری هم شده به یک چهره رسانه‌ای تبدیل کرده‌اند؟ ابراهیم رئیسی مدتی را به سکوت گذراند تا عاشورا. سپس بدون آنکه از تتلو نام بیاورد با تکیه بر زیارت‌نامه عاشورا از او اعلام برائت کرد. حرب لمن حاربکم: دشمن‌ایم با کسی که در دشمنی با ماست.

ابراهیم رئیسی و امیر تتلو

امیر حسین مقصودلو، معروف به امیر تتلو ظاهراً تحت تأثیر فیلمی که مربوط می‌شد به حادثه آتش گرفتن یکی از خیمه‌های عزاداران عاشورا و در آن خیمه چند کبوتر هم سوخته بودند، مطلبی در صفحه اینستاگرام خود در انتقاد از عزاداری عاشورا و در دفاع از حقوق حیوانات منتشر کرده بود که زمینه‌ساز حملات وسیعی به او در پیش‌زمینه اختلافات جناحی بین طرفداران دولت و دولت در سایه شد. در صفحه اینستاگرام تتلو نوشته‌ای که حاوی توهین به امام سوم شیعیان و عزاداری عاشورا باشد یافت نمی‌شود. رسانه‌های طرفدار دولت اما تصاویر نوشته منتسب به او را منتشر کرده بودند. ابراهیم رئیسی مدتی را به سکوت گذراند تا اینکه سرانجام با انتشار پیامی در توئیتر با تکیه بر جمله معروف زیارت‌نامه عاشورا که «منشور اعتقادات ولایی» به شمار می‌آید از تتلو اعلام برائت کرد:

«"انی سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم" این راهبرد همیشگی ما تا روز قیامت است، سلم مربوط به کسانی است که با قرآن، اهل بیت‌ و امام جامعه اسلامی در سلم باشند و اگر کسی از این خیمه‌گاه بیرون رفت و در صف مقابله قرار گرفت، به جبهه دشمنان دین خدا و اولیاءالله پیوسته و در دشمنی با ما است.»

 «انی سلم لمن سالمکم وحرب لمن حاربکم» در زیارت عاشورا، خطاب به امام سوم شیعیان خوانده می‌شود و معنای آن این است: «دوستم با کسانی که با شما دوست‌اند و دشمنم با کسانی که با شما دشمن‌اند.»

حجت الاسلام محمد الهی خراسانی در موسسه فرهنگی خراسان (یکی از نهادهای زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی) در توضیح این جمله می‌نویسد:

«وقتی می گوییم: "و حرب لمن حاربکم"، این جا دیگر سخن از تعامل نیست؛ جایی است که طرف مقابل، با مکتب و ارزش‌های دینی من سر جنگ دارد، پس با او وارد جنگ می شوم. رفتار من با او تنازعی است، اما این تنازع نه مطلق و ذاتی، که مشروط است. ما ذاتاً با این افراد و جریان‌ها و دولت‌ها سر جنگ نداریم، اما اگر آن‌ها، بنا را بر جنگ گذاشتند، با آنها خواهیم جنگید. این امر را می‌شود در مورد دوستان فریب خورده‌ای که با حکومت اسلامی وارد جنگ شده‌اند نیز مورد توجه و استفاده قرار داد. ممکن است این فرد فریب خورده نسبت به خدا و پیامبر اکرم و قرآن، اظهار تعلق کند، اما فعلاً با امام و ارزش‌های اعتقادی و ولایی من سر جنگ دارد و باید با او جنگید. موضوع جالبی است؛ از یک سو، می‌توانی با کفار نجنگی، اگر با تو سر جنگ نداشته باشند و از سوی دیگر، می‌توانی با مسلمانی که شهادتین گفته بجنگی، اگر قصد جنگ با ارزش های اسلامی و اعتقادی مسلمانان داشته باشد.»

تتلو در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اقدامی غیرمنتظره ضمن دیدار با ابراهیم رئیسی، از نامزدی او در این دوره از انتخابات حمایت کرد. حمایت تتلو که تا پیش از این تاریخ چندین بار بازداشت شده بود، سبب ریزش آرای ابراهیم رئیسی شد. تتلو تابستان گذشته در جشن اصولگرایان شرکت کرد و در کنار برخی چهره‌ها از جمله عزت‌الله ضرغامی، مجتبی ذوالنور و حمید رسایی قرار گرفت.‏ اصلاح‌طلبان ادعا کرده بودند که تتلو به امام حسین و عزاداری عاشورا «توهین‌های سخیفی» کرده است که به بیان درنیاید.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • پدر بزرگ بازنشسته

    راستش تا به حال یک بار هم به تتلو گوش نکرده ام. چند سال پیش, برای چند ثانیه بخشی از ویدئویی را که روی کشتی جنگی خوانده بود دیدم و تقریبا حالم به هم خورد. زمانِ اتفاقِ "سینما رکس", وقتی که این ملاها چند صد نفر را زنده زنده سوزاندند تا به اهداف شون برسن, احتمال قوی این جوون هنوز به دنیا نیامده بود. مسلما اگر این جوون از چنین تاریخ آدم سوزانه ای خبر داشت, مقداری مقیاس اوضاع دستش می آمد و بهتر می فهمید که با چه جور هیولاهایی سر و کله داره. متاسفانه تاریخ نگاری ما نیز مانند دیگر چیزها در این کشور مقداری می لنگد, و پس از تقریبا چهل سال هنوز هم اکثریت قریب به اتفاق مردم ایران از تاریخ آتشسوزی "سینما رکس" مطلع نیستند و ما کماکان اسیر مدار بسته ای تاریخمان.