ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بولتون: آمریکا تا خروج نیروهای نظامی ایران در سوریه می‌ماند

مشاور امنیت ملی و وزیر دفاع آمریکا دو نظر متفاوت دارند. سیاست راهبردی ایالات متحده در سوریه به یک نقطه عطف نزدیک می‌شود.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا در حاشیه برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد که تا زمانی که نیروهای نظامی تحت فرماندهی ایران در سوریه حضور داشته باشند، ایالات متحده نیروهای نظامی خود را از این کشور خارج نمی‌کند. این اظهارات بولتون به معنای تغییر سیاست‌های راهبردی آمریکا در سوریه است.

گروهی از سربازان آمریکایی در سوریه (عکس: آرشیو)

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا فروردین/ آوریل سال جاری از وزارت دفاع ایالات متحده خواسته بود طرحی برای خروج نیروهای نظامی آمریکا از خاک سوریه آماده کند و در همان حال تاریخ خروج این نیروها را مشخص نکرده بود. رئیس جمهور آمریکا در آن زمان در یک نشست خبری با سران کشورهای بالتیک گفته بود که تنها مأموریت نیروهای نظامی آمریکا در خاک سوریه مبارزه با بقایای گروه دولت اسلامی (داعش) در این کشور است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس شامگاه دوشنبه ۲۴ سپتامبر/ ۲ مهر جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا در حاشیه برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل، در جمع خبرنگاران تلویحاً از تغییر مأموریت نیروهای نظامی آمریکا در سوریه خبر داد. بولتون گفت:

«ما تا وقتی که نیروهای نظامی ایران، از جمله شبه‌نظامیان تحت فرماندهی این کشور به درون مرزهای ایران برنگشته‌اند، از خاک سوریه خارج نمی‌شویم.»

رئیس جمهور آمریکا تاکنون همواره تأکید کرده بود که حضور نیروهای نظامی آمریکا در سوریه موقتی‌ست و مأموریت نظامیان آمریکایی مستقر در سوریه نباید فراتر از مبارزه با داعش باشد. ترامپ همچنین خواهان مشارکت کشورهای ثروتمند منطقه در تأمین امنیت این مناطق در سوریه شده بود. رسانه‌های آمریکایی اما گزارش داده بودند که مقامات ارشد وزارت دفاع آمریکا با تصمیم ترامپ موافق نیستند. آن‌ها می‌گویند نیروهای نظامی آمریکا در سوریه هم می‌بایست با بقایای داعش بجنگند و هم اینکه مانع شوند از گسترش نفوذ ایران و روسیه در خاک سوریه. اکنون ظاهراً مبارزه با نیروهای نظامی تحت فرماندهی ایران در خاک سوریه در دستور کار پنتاگون قرار گرفته.

جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا چند ساعت بعد از اظهارات جان بولتون در حاشیه برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل، در ساختمان وزارت دفاع در پاسخ به خبرنگاران گفت:

«در حال حاضر نیروهای نظامی ما فقط برای یک مأموریت در سوریه حضور دارند و آن هم بر اساس مصوبه سازمان ملل پیروزی بر گروه دولت اسلامی (داعش) است. نیروهای ما فقط برای این مأموریت آنجا هستند.»

وزیر دفاع آمریکا در ادامه اما به این موضوع اشاره کرد که هم ایران و هم روسیه سبب بی‌ثباتی سوریه شده‌اند و نیروهای نظامی آمریکا به طور ناگهانی از سوریه خارج نخواهند شد.

ایالات متحده آمریکا با تقویت نیروهای کرد تلاش می‌کند بقایای داعش در شرق فرات از میان بردارد.

جیمز جفری، مسئول میز سوریه در وزارت خارجه آمریکا اوایل سپتامبر گفته بود که نیروهای نظامی آمریکا تا حصول اطمینان از خروج نیروهای تحت فرماندهی ایران در سوریه می‌مانند:

«ما عجله‌ای [برای خروج از سوریه نداریم و اطمینان دارم  که رئیس جمهور هم با ما هم عقیده است.»

جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرده که تنها رئیس جمهور آمریکا می‌تواند درباره تغییر مأموریت نیروهای نظامی این کشور در سوریه تصمیم بگیرد. متیس اعلام آمادگی کرده که در این زمینه نظر مشورتی خود را به ترامپ ارائه دهد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.