ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روحانی: اعتراضات دی ۹۶ «استحکام نظام» را نشان داد

رئیس جمهوری اسلامی در گفت‌وگو با کریستین امانپور منکر نارضایتی در ایران شد. روحانی آزادی زندانیان دوتابعیتی را موکول به مذاکرات آتی کرد.

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی در نیویورک در بخشی از گفت‌وگوی تلویزیونی با کریستین امانپور، مجری سرشناس آمریکایی اعتراضات سراسری دی ۹۶ و مرداد ۹۷ را نشانه نارضایتی مردم از سیاست‌های دولت ندانست. او گفت «این حادثه» نمایانگر استحکام «نظام» است.

گفت‌وگوی تلویزیونی کریستین امانپور، مجری سی ان ان با حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی در نیویورک

کریستین امانپور که به خاطر مصاحبه‌هایش با برخی رهبران کشورهای جهان شهرت دارد، با رئیس جمهوری اسلامی گفت‌وگویی انجام داده که بعد از سخنرانی روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل از شبکه «سی ان ان» پخش شده است. روحانی در بخش‌های نخست این گفت‌وگو آمریکا را به نقض قطعنامه شورای امنیت متهم می‌کند و می‌گوید تنها راه بازگشت به میز مذاکره این است که توافق هسته‌ای «به طور دقیق» اجرا شود. روحانی احتمال سرنگونی رژیم ایران را رد می‌کند و می‌گوید هرگز ایران به سال‌های قبل از انقلاب بازنمی‌گردد.

امانپور با اشاره به اعتراضات سراسری به نتایج انتخابات سال ۸۸  و  اعتراضات سراسری دی ۹۶ از روحانی می‌پرسد که آیا این خیزش‌ها نشانه‌ای از نارضایتی مردم از سیاست‌‌های جمهوری اسلامی نیست؟

روحانی در پاسخ می‌گوید:

«در دی‌ سال گذشته کل زمان اعتراضات ۵ روز بود و آن اعتراضات گذشته‌ای که شما به آن اشاره می‌کنید ۷ ماه بود. تعداد افرادی که در این اعتراضات شرکت کرده بودند معلوم است چقدر بودند و شما می‌دانید که بعد از ۵ روز، ۳ روز هم راهپیمایی سراسری در ایران به حمایت از نظام برپا شد.»

رئیس جمهوری اسلامی در ادامه این سخنان، تظاهرات سراسری دی ۹۶ را نمایانگر استحکام نظام جلوه می‌دهد:

«حادثه‌ای که شما به آن اشاره می‌کنید، نشانه استحکام نظام جمهوری اسلامی ایران است. به هر حال مردم یکسال و چند ماه پیش در یک انتخابات شرکت کردند و در این انتخابات ۴۱ میلیون نفر پای صندوق آراء آمدند این کاملاً روشن است که مردم به نظام معتقدند و خودشان احساس می‌کنند که باید رهبران خودشان را انتخاب بکنند.»

اوایل بهمن سال گذشته وزارت کشور در گزارشی به حسن روحانی اعلام کرده بود که «کاهش اعتماد عمومی به دلایل گوناگون از جمله ضعف کارآمدی سازمان‌ها و نهادها در پاسخگویی به شرایط کنونی جامعه و نارضایتی ناشی از منازعات و برخی ضعف‌ها» و همچنین «مدیریت ناصحیح افکار عمومی و افزایش مطالبات و انتظارات چه در رقابت‌های انتخاباتی و چه در رقابت‌های سیاسی بدون توجه به منابع و امکانات کشور و در نتیجه انباشت انتظارات تحقق نیافته و نارضایتی مردمی» از مهم‌ترین علل شکل‌گیری اعتراضات سراسری در ایران است. دور دوم این اعتراضات در مرداد سال جاری آغاز شد. روحانی اما در گفت‌وگو با شبکه سی ان ان ترجیح داد در این‌باره سکوت کند.

رئیس‌جمهوری اسلامی درباره پایبندی ایران به برجام گفت، ایران تا زمانی به تعهداتش در توافق هسته‌ای پایبند است که منافع‌اش تأمین شود:

«اگر ببینیم، ۵ کشور باقیمانده در این توافق به تعهداتشان عمل نمی‌کنند، آن وقت شرایط جدیدی خواهد بود. ایران متعهد نیست که یکطرفه در یک توافق چند جانبه بماند، همه افرادی که در این توافق بودند، مسئولیت‌هایی دارند که این مسئولیت‌ها را باید انجام دهند.»

با خروج آمریکا از برجام، ارزش ریال بیش از ۴۳۰ درصد سقوط کرده است. بعد از سخنرانی رئیس جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل، قیمت دلار از کانال ۱۶ هزار تومان خارج شد و به ۱۷ هزار تومان رسید. روحانی گفت:

«تنها ثمره تحریم اعمال فشار بر مردمی است که می‌خواهند زندگی‌شان اداره شود و نیازمندی‌های خودشان را تأمین کنند و باید هزینه بیشتری را پرداخت کنند. به همین دلیل می‌گوییم که این تحریم، تحریم علیه دولت ایران نیست. این تحریم، تحریم علیه مردم ایران است.»

رئیس جمهوری اسلامی در پایان گفت‌وگو با کریستین امانپور در مورد دوتابعیتی‌های زندانی در ایران از خود سلب مسئولیت کرد. او با اشاره به ایرانی‌های زندانی در آمریکا، آزادی زندانیان در هر دو طرف را موکول به مذاکرات آتی در «یک فضای مناسب» کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سامان

    استحکام نظام ! موضوعی که در فکر و فرهنگ سران جمهوری اسلامی و آخوند جماعت و حزب الهی مطرح نیست، ملت و حقوق مردم است. از همان آغاز کارشان، بنیانگذار این حکومت فاتحه این اصول را خواند. نظام مقدس !