ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترزا می در دیدار با روحانی: وضعیت زاغری نگران‌کننده است

آزادی زندانیان دوتابعیتی در کنار توافق هسته‌ای از موضوعاتی است که در نشست‌ها با روحانی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل مطرح می‌شود.

ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا در دیدار با حسن روحانی، رئیس جموری اسلامی در نیویورک خواهان آزادی نازنین زاغری، شهروند دوتابعیتی بریتانیایی – ایرانی شد. جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا نیز در دیدار با همتای ایرانی خود محمدجواد ظریف موضوع آزادی زاغری را مطرح کرد.

نازنین زاغری

دیدار ترزا می و حسن روحانی شامگاه ۲۵ سپتامبر / ۳ مهر در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک انجام شد. در این دیدار نخست‌وزیر بریتانیا از «نگرانی جدی» خود نسبت به وضعیت نازنین زاغری سخن گفت.

نازنین زاغری هنگام تعطیلات خود در آوریل سال ۲۰۱۶ پس از سفر به ایران و در هنگام خروج از کشور همراه دختر خردسالش در فرودگاه «خمینی» تهران بازداشت و روانه زندانی در کرمان شد و سپس از آن‌جا به زندان اوین منتقل شد. مقامات جمهوری اسلامی او را متهم به «تلاش برای توطئه و براندازی نظام» کرده‌اند. این ادعا را همواره زاغری، خانواده‌اش و مقام‌های بریتانیایی رد کرده‌اند. آنها تاکید کرده اند که حضور نازنین زاغری در ایران تنها برای دیدار با خانواده‌اش بود. دستگاه قضائی ایران نازنین زاغری را به پنج سال زندان محکوم کرده است.

ترزا می در دیدار با روحانی خواهان آزادی نازنین زاغری شده است.

جرمی هانت نیز در نخستین دیدار خود با محمدجواد ظریف، خواهان تدابیر سریع برای آزادی نازنین زاغری شده است.

هانت درباره دیدار خود با ظریف گفت: «من دوباره برای آزادی سریع نازنین زاغری پای فشردم. او شایستگی بازگشت به خانه خود و بودن در کنار خانواده اش را دارد. این کاملاً ضروری است که دولت ایران اقداماتی را برای تضمین آزادی شماری از شهروندان دوتابعیتی بازداشت شده انجام دهد.»

هفته گذشته، وزارت خارجه بریتانیا با انتشار بیانیه‌ای شهروندان دو تابعیتی، از جمله ایرانیان دارای تابعیت برتانیایی را از سفر به ایران منع کرد. در این بیانیه با اشاره به خطر بازداشت خودسرانه شهروندان بریتانیایی، به ویژه افراد دوتابعیتی در ایران آمده است: «ایران تابعیت دوگانه را به‌رسمیت نمی‌شناسد و به مأموران کنسولگری اجازه دسترسی به چنین افرادی داده نمی‌شود. امکانات ما برای ارائه خدمات کنسولگری به شهروندان بازداشتی در ایران نیز محدود است.»

این بیانیه همچنین شهروندان بریتانیایی را در صورت سفر به ایران از شرکت در اعتراضات خیابانی پرهیز داد و گفت به مناطق مرزی ایران با افغانستان نیز نروند.

درخواست آزادی نازنین زاغری در دیدار یکم سپتامبر / ۱۰ شهریور آلیستر برت، معاون وزیر خارجه بریتانیا در امور غرب آسیا و شمال آفریقا با عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران نیز مطرح شده بود.

ریچارد رتکلیف، همسر زاغری اواخر ماه گذشته میلادی از جرمی هانت، وزیر خارجه جدید بریتانیا به خاطر قائل شدن اهمیت بیشتر نسبت به بوریس جانسون، وزیر پیشین در مورد زندانی‌شدن همسرش تمجید کرد.

نازنین زاغری پنج‌شنبه اول شهریور ۹۷ برای سه روز به مرخصی اعزام شده بود اما این مرخصی علی‌رغم خوش‌بینی‌ها تمدید نشد. او پس از بازگشت به زندان بر اثر حمله عصبی به بیمارستان منتقل شد. حکم پنج سال حبس او قطعی شده و برای او پرونده امنیتی جدیدی نیز تشکیل شده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.