ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روحانی با «سر سرباز هخامنشی» بازگشت

عملیات «پارتیزانی – فرهنگی» دولت احمدی‌نژاد برای پس گرفتن این اثر به جایی نرسیده بود. سر سرباز هخامنشی، نشانه‌ای از دیپلماسی موفق؟

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی سفر خود به نیویورک را به پایان رساند. او در بدو ورود به تهران نه تنها از «انزوای آمریکا» در مجمع عمومی سازمان ملل و در شورای امنیت خبر داد، بلکه اعلام کرد که سر سرباز هخامنشی را با «یک کار حقوقی قوی» پس گرفته و به ایران بازگردانده. اسفندیار رحیم مشایی، رئیس سازمان میراث فرهنگی در دولت احمدی‌نژاد گفته بود که پس گرفتن این اثر باستانی میسر نیست، حتی با عملیات «پارتیزانی – فرهنگی». نمادی از دیپلماسی موفق دولت کنونی و دیپلماسی ناموفق دولت احمدی‌نژاد؟

پنجشنبه ۵ مهر: نشست خبری روحانی در فرودگاه مهرآباد بعد از بازگشت از نیویورک

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی صبح پنجشنبه ۵ مهر در فرودگاه مهرآباد بعد از بازگشت از ایالات متحده آمریکا «ره آورد» سفر خود به نیویورک را به این شکل معرفی کرده:

«اثر تاریخی ایران را که مربوط به ۲۵۰۰ سال پیش می‌شود و در آمریکا بود، با یک کار حقوقی قوی توانستیم پس بگیریم و همراه خودمان به کشور برگرداندیم.»

[video width="520" height="360" mp4="https://www.radiozamaneh.info/u/wp-content/uploads/2018/09/BUoFeFO1mYOaUUhO.mp4"][/video]

دادگاه عالی نیویورک در مرداد سال جاری حکم داده بود نقش‌برجسته‌ای که حدود ٩٠ سال پیش از ایران خارج شده و اخیراً در آمریکا به حراج گذاشته شده بود، باید به ایران تحویل داده شود. بازپرسان دفتر دادستان منهتن نقش‌برجسته سرباز هخامنشی را در نمایشگاهی که موسسه «پارک اونیو آرموری» قصد برگزاری آن را داشت ضبط کرده بودند. قرار بود این اثر باستانی به قیمت یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلار به حراج گذاشته شود.

اسفندیار رحیم‌مشایی، رییس اسبق سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی که به شش سال و نیم حبس محکوم شده و فعلا دوران حبس خود را می‌گذراند، اردیبهشت ۹۲ گفته بود که سر سرباز هخامنشی در تملک یک زن میانسال  فرانسوی بوده و هیچ راه قانونی هم برای پس گرفتن این اثر وجود نداشته و به همین سبب او و همکارانش در سازمان میراث فرهنگی در سفر به پاریس «به روش‌های دیپلماتیک پارتیزانی-فرهنگی» متوسل شدند که مانع از عرضه سر سرباز هخامنشی در حراجی کریستی لندن شوند. با این‌حال این اثر به قیمت ۵۸۰ هزار و ۵۰۰ پوند معادل یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلار به فروش رسید.

۱۳ شهریور: غلامعلی خوشرو، نماینده ایران در سازمان ملل در کنار سر سرباز هخامنشی

محققان گفته‌اند این اثر دوره هخامنشی که در سال ۱۹۳۶ به طور غیرقانونی از ایران خارج شده است، در سال ۲۰۱۱ از موزه هنرهای زیبا شهر مونترال در کانادا دزدیده شد. روپرت واس، تاجر شناخته شده آثار عتیقه، و شریکش سم فاگ گفته بودند که این اثر باستانی را به طور قانونی از شرکت بیمه موزه مونترال خریداری کردند، اما پس از آن که تحقیقات و تاریخچه این اثر تاریخی نشان داد که دزدیده شده، آنها حکم دادگاه را پذیرفتند.

محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی در گفت‌وگو با رسانه‌های داخلی گفته است سر سرباز هخامنشی به تخت جمشید برمی‌گرددد تا بعد از مرمت مخصوص این اثر توسط مرمتگران، در ایوان جنوبی کاخ شورا در جای قبلی خود نصب شود.

در سال ۹۲ دولت آمریکا در اقدامی «نمادین» و برای نمایش حسن نیت خود «شیر دال» اثری باستانی متعلق به ایران را به هیأت حسن روحانی در نیویورک تحویل داده بود.​ حمید بقایی که او هم مدتی ریاست سازمان میراث فرهنگی در دولت احمدی‌نژاد را به عهده داشت، گفته بود «شیر دال»ی که آمریکا به ایران داده تقلبی است. دو سال بعد از آن تاریخ بود که توافق هسته‌ای به امضاء رسید. حسن روحانی در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفته بود راهی جز گفت‌وگو وجود ندارد. او روز گذشته در نشست خبری خود در نیویورک هم یک بار دیگر اعلام کرد که ایران خواهان گفت‌وگو با آمریکاست، چنانکه وزیر خارجه ایران، جواد ظریف، با وزیر خارجه پیشین آمریکا، رکس تیلرسون، در نیویورک گفت‌وگو کرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مریم

    از ایرانی وطن فروش هر چیزی بعید نیست خاک خودرا به قیمت ناچیز و میراث فرهگی خودرا به قیمت ناچیز و عزت خود را به پایین ترین قیمت بر باد دادن همان روزی که اجازه دادن اعراب وارد ایران شود و الان هم غرق در جهل و نادانی و پایین ترین ارزش رو هم در کشور خود و هم در جهان از ان خود کردن سالها طول میکشد تا این نسل جاهل از بین برود و ایرانی به معنی واقعی پیدا شود

  • مرتضی الف

    انشالله قرار است که این سر بی تن بعد از مرمت و بازسازی در جای اولیه خود در پاسارگاد نصب گردد. تا در فرصتی مناسب بار دیگر توسط برادران قاچاقچی به سرقت رفته و به جای ثانویه خود یعنی در کشوری دیگر در یک موزه شخصی قرار داده شود.آمین.

  • با شرفان بر قدرتند.

    این باشرفان ضد ایرانی و ایران و فرهنگ و تمدن و تاریخ ایرانند. روشنفکرشان گفته که یک موی محمد را با تمامی تاریخ و تامندن ایران عوض نمی کندذ. آن باشرف صادق زیبا کلام است!