ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#اعتراضات ـ از میان آنها: ادامه اعتصاب رانندگان کامیون علی‌رغم افزایش فشارهای امنیتی

این مجموعه دربرگیرنده خبرهای اعتراضاتی است که شنبه هفتم مهر صورت گرفته‌ یا در این روز خبرهای آنها منتشر شده‌اند. مجموعه ممکن است با اطلاعات جدید به‌روز شود.

این مجموعه دربرگیرنده خبرهای اعتراضاتی است که شنبه هفتم مهر صورت گرفته‌ یا در این روز خبرهای آنها منتشر شده‌اند. مجموعه ممکن است با اطلاعات جدید به‌روز شود.

اعتصاب کامیون‌داران ادامه دارد ـ عکس: آرشیو

ادامه اعتصاب رانندگان کامیون علی‌رغم افزایش فشارهای امنیتی

دور جدید اعتصاب سراسری رانندگان کامیون در ایران از اول مهر آغاز شد. در این یک هفته، دست‌کم ۶۶ راننده کامیون در استان‌های مختلف ایران بازداشت شده‌اند. آنها با اتهام‌های سنگینی از جمله «افساد فی‌الارض» روبه‌رو هستند. اما ویدئوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی از ادامه این اعتصاب خبر می‌دهند.

اتحادیه هماهنگ‌کنندگان رانندگان سراسر ایران هفته گذشته با انتشار فراخوانی از رانندگان کامیون خواست که در اعتصاب سراسری از اول مهر شرکت کنند. در این فراخوان ۱۵ خواسته رانندگان کامیون و ترانزیت که برای دستیابی به آنها اعتصاب خواهند کرد، بیان شد. از جمله آنها می‌توان به افزایش نرخ کرایه بار، تامین لوازم یدکی و لاستیک با قیمت ارزان، پرداخت سهم دولت حق بیمه رانندگان، کاهش نرخ تعرفه شرکت‌های باربری و برخورد با فساد ماموران پلیس راه اشاره کرد.

شنبه هفتم مهر کامیون‌داران در خیابان شاپور اصفهان به اعتصاب ادامه دادند:

ویدئویی نیز از ادامه اعتصاب در پایانه بندرعباس منتشر شده است:

ادامه اعتصاب رانندگان کامیون و ترانزیت جاده‌ای با وجود تندترشدن لحن مقام‌های قضائی و تشدید تهدیدها صورت می‌گیرد.

    کانال خبری اتحادیه آزاد کارگران ایران شنبه با انتشار تصویری از تهدید شرکت‌های باربری استان اصفهان به باطل‌کردن پروانه کار در صورت عدم حمل کالاها پرده برداشت.

    در این حکم که به امضای مدیرکل اداره کل راه‌داری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان اصفهان رسیده است، تصدیق شده که از ابتدای مهرماه «سالن‌های اعلام بار فاقد فعالیت هستند».

    حکم تهدید باربری‌های اصفهان به ابطال پروانه کار ــ منبع: اتحادیه آزاد کارگران

    مقام‌های قضائی ایران نیز دست به تهدید رانندگان زده‌اند و می‌گویند رانندگان معترض به «افساد فی‌الارض» و «قطاع الطریق» متهمند. تا کنون دست‌کم ۶۶ تن در ارتباط با اعتصاب سراسری کامیون‌داران بازداشت شده‌اند.

    قانون قطاع طریق ایران مصوب ۱۳۱۰ است و کسانی را مصداق قطاع طریق معرفی می‌کند که «راهزنی» کنند، یا «سردسته عده‌ای از اشرار مسلح» باشند. مجازات این متهمان «اعدام» یا «حبس با اعمال شاقه» تعیین شده است.

    قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ نیز مفسد فی‌الارض را چنین تعریف می‌کند: «هرکس به طور گسترده، مرتکب جنایت علیه تمامیت جسمانی افراد، جرائم علیه امنیت داخلی یا خارجی کشور، نشر اکاذیب، اخلال در نظام اقتصادی کشور، احراق و تخریب، پخش مواد سمی و میکروبی و خطرناک یا دایر کردن مراکز فساد و فحشا یا معاونت در آنها گردد.» این قانون برای مجرمان مجازات اعدام در نظر گرفته است.

    این اتهام‌ها در حالی علیه رانندگان اعتصاب‌کننده مطرح شده‌اند که بر اساس قانون اساسی و قانون کار و قانون برنامه ششم حق اعتراض برای کارگران به رسمیت شناخته شده است. هرچند قوانین ایران «حق اعتصاب» را بر خلاف قوانین بین‌المللی موضوعه کار به رسمیت نشناخته‌اند.

    محمد شرفی، رئیس پلیس پیشگیری نیروی انتظامی جمهوری اسلامی (ناجا) جمعه به خبرگزاری «تسنیم»، وابسته به سپاه پاسداران گفته بود که در دو روز گذشته (پنج‌شنبه و جمعه) هیچ مشکلی برای تردد کامیون‌ها در جاده‌های ایران گزارش نشده است. اما ویدئوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی از ادامه اعتصاب خبر می‌دهند.

    تجمع اعتراضی رانندگان اتوبوسرانی در مشهد

    همزمان با ادامه اعتصاب رانندگان کامیون، رانندگان اتوبوس‌رانی مشهد نیز دست به تجمع زدند.

    تجمع اعتراضی رانندگان اتوبوسرانی در مشهد، شنبه هفتم مهر

    رانندگان اتوبوس‌رانی نسبت به افزایش هزینه‌ها معترضند. آنها از مدت‌ها پیش به حقوق اندک، نبود امنیت شغلی و نداشتن حق بیمه و حق بازنشستگی اعتراضشان را نشان داده‌اند.

    اعتراض پرستاران در کرج و تهران

    ۵۰ پرستار تهرانی شنبه هفتم مهر در برابر دفتر تعاونی نظام پرستاری تهران تجمع کردند. همزمان پرستاران و کارکنان بیمارستان امام خمینی کرج نیز در اعتراض به تعویق دستمزدهایشان گرد هم آمدند.

    به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا)، پرستاران به پرداخت‌نشدن وام‌ درخواستی‌شان از سوی تعاونی نظام پرستاری معترضند.

    به گفته آنها، تعاونی سپرده‌های پرستاران را در اختیار دارد اما بعد گذشت ماه‌ها نه وام پرداخت می‌کند و نه اصل سپرده را به آنها باز می‌گرداند.

    معترضان به ایلنا گفته اند که مسئولان حاضر به پاسخ‌گویی به آنها نیستند.

    همزمان در کرج حدود ۳۰۰ تن از کارکنان و پرستاران بیمارستان فوق تخصصی امام خمینی تجمع کردند. آنها ۱۱ ماه است که حقوقی نگرفته‌اند.

    این ۳۰۰ معترض پس از تجمع در برابر بیمارستان که رئیس بیمارستان برای پاسخگویی در آن حاضر نشد، در برابر خانه ملت استان البرز به اعتراضشان ادامه دادند.

    یکی از مالکان این بیمارستان بنیاد شهید و امور ایثارگران است. عده‌ای از خانواده‌های مجروحان جنگ ایران و عراق که در آنجا درمان شده‌اند، به همین دلیل در تجمع حضور داشتند.

    قاسم طاهری، نایب‌رئیس شورای بیمارستان امام خمینی کرج به ایلنا درباره تجمع معترضان گفت:

    «از ساعت هشت صبح امروز در مقابل محوطه بیمارستان و بعد از آن در مقابل خانه ملت استان البرز تجمع کرده‌ایم. تعداد تجمع‌کنندگان به حدود ۳۰۰ نفر می‌رسد. غیر از کارکنان بیمارستان در حدود ۵۰ نفر از جانبازان و ایثارگران استان البرز نیز در این تجمع حضور یافته‌اند. همچنین ۴ پزشک که مطالبات بین یک الی دو ساله دارند، در بین تجمع‌کنندگان هستند.»

    به گفته او بیمارستان برای فروش عرضه شده بود اما این فروش منتفی شد. وعده‌های پیشین برای پرداخت حقوق کارکنان نیز تحقق نیافته است.

    به علاوه، قرارداد کارکنان بیمارستان در انتهای شهریورماه پایان یافته است و هنوز قرارداد جدیدی با آنها بسته نشده است.

    ویدئویی از اعتراض کارکنان و پرستاران بیمارستان امام خمینی کرج:

    پرستاران و کارکنان بیمارستان‌های مختلف ایران از مدت‌ها پیش خواهان افزایش دستمزدها و کاهش اختلاف حقوق آنها با پزشکان هستند. حدود ۱۷ هزار پرستار ۳۰ خرداد در نامه‌ای سرگشاده مطالباتشان را به وزارت کشور اعلام کرده بودند. برخی از این مطالبات عبارتند از:

    اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، سامان دادن به اضافه‌کاری و کارانه، کاهش اختلاف در پرداخت‌ها بین گروه‌‌های مختلف پزشکی و پرستاری، تبدیل قراردادهای موقت به قرارداد دائم، واگذاری صلاحیت حرفه‌ای به سازمان نظام پرستاری، به رسمیت شناختن کار پرستاران به عنوان کار زیان‌آور و منظور کردن آن در بازنشستگی، اجرای قانون همسان‌سازی، تأمین مطالبات دانشجویان پرستاری و ایجاد محیط امن برای خدمت پرستاران.

    پرستاران هشدار داده بودند که در صورت بی‌توجهی مسئولان به مطالباتشان، راهی جز اعتصاب برایشان باقی نمی‌ماند.

    اعتراض دوباره کشاورزان شرق اصفهان به بی‌آبی

    کشاورزان اصفهانی برای چندمین بار در طول ماه‌های گذشته به مشکلات مدیریت آب در این استان اعتراض کردند.

    کشاورزان شرق اصفهان که با مشکل بی‌آبی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند، انتقال آب از این استان و نیز برداشت بی‌رویه آب در بالادست زاینده‌رود در استان چهارمحال و بختیاری را یکی از دلایل آن می‌دانند. آنها خواهان تأمین حق‌آبه خود هستند.

    این اعتراضات چند روز است که آغاز شده و کشاورزان از روستاها و شهرهای شرق حوضه آب‌ریز زاینده‌رود مانند ورزنه، رودشت، زیار، اژیه و براآن در این اعتراضات و تجمعات شرکت می‌کنند.

    در این بخش از حوضه آب‌ریز زاینده‌رود، ۶۰ درصد مردم کشاورز هستند و تعداد بسیار زیادی نیز در مشاغلی مرتبط با کشاورزی مثل دامداری فعالیت می‌کنند. بر این اساس اشتغال و درآمد ۸۰ درصد ساکنان شهرها و روستاهای این منطقه، به کشاورزی مرتبط است.

    حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در کارزار انتخاباتی خود به کشاورزان اصفهانی وعده داده بود که حق‌آبه آن‌ها از زاینده‌رود را در نظر می‌‌گیرد و استان اصفهان را از خطر خشکسالی دور می‌کند.

    ویدئویی از تجمع آنها در روز شنبه:

    تجمع دوباره کارگران تولی‌پرس و بسته‌بندی البرز در قزوین

    روند تولید در دو کارخانه مواد شوینده تولی‌پرس و کارخانه بسته‌بندی البرز هنوز متوقف است. به همین دلیل کارگران این دو کارخانه صبح شنبه هفتم مهر بار دیگر در محوطه کارخانه‌ها دست به اعتراض زدند.

    این دو کارخانه در مجاورت یکدیگر در شهرک صنعتی قزوین قرار دارند و مالک و مدیر آنها مشترک است.

    این کارخانه‌ها به دلیل تأمین نشدن مواد اولیه تعطیل شده بود. ۴۵۰ تن از کارگران این کارخانه به همین دلیل از ۲۷ مرداد به مرخصی اجباری فرستاده‌ شدند، و تا پایان شهریورماه در مرخصی ماندند.

    کارگران اما می‌گویند چند هفته پس از پایان این تعطیلات هنوز مواد اولیه تأمین نشده و تولید متوقف است.

    کارخانه سرویس ایاب و ذهاب کارگران را نیز تعطیل کرده‌است و از دادن ناهار نیز خودداری می‌کند.

    حقوق کارگران نیز به دلیل عدم توانایی مالی کارفرما در پرداخت آن دو تا سه ماه عقب افتاده است. بر اساس گزارش‌های پیشین، ۱۵۰ کارگر نیز تعدیل شده‌اند و پیش از تعطیلی کارخانه از ورود آنها به کارخانه جلوگیری شد.

    دلیل اصلی مشکلات تولی پرس و بسته‌بندی البرز عدم تأمین مواد اولیه است. مشکلی که برخی واحدهای صنعتی دیگر همچون گروه ملی فولاد اهواز نیز با آن دست‌و‌پنجه نرم می‌کند.

    بحران اقتصادی و کاهش شدید ارزش پول ملی باعث شده است که کارخانه‌های بسیاری در تأمین مواد اولیه با مشکل مواجه باشند.

    تجمع کارگران فضای سبز شهرداری منطقه ۸ اهواز

    شماری از کارگران فضای سبز شهرداری منطقه ۸ شهرستان اهواز در استان خوزستان در اعتراض به معوقات مزدی تجمع کردند.

    به گزارش ایلنا، این کارگران پیمانکاری که دست‌کم سه ماه حقوقی نگرفته‌اند، در برابر ساختمان مرکزی شهرداری اهواز گرد هم آمدند.

    معترضان می‌گویند مسئولان شهرداری به عدم پرداخت مزد آنها از سوی شرکت‌های پیمانکاری بی‌توجه اند.

    کارگران پیمانکاری شهرداری‌های متعددی در ایران نسبت به عدم پرداخت حقوق و نداشتن امنیت شغلی معترضند.

    درگیری مأموران شهرداری با یک دستفروش در آبادان

    بارها تا کنون خبر درگیری مأموران شهرداری با دستفروش‌ها در شهرهای مختلف ایران جنجال آفریده است. هر بار مسئولان وعده برخورد با خاطیان را داده‌اند، اما این برخوردها پایان نیافته است.

    بر اساس ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، جمعه‌شب ششم مهر مأموران شهرداری با یک دستفروش در آبادان برخورد کردند اما با مقاومت او روبرو شدند:

    در همین زمینه

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.