ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اندونزی قربانیان زلزله و سونامی را در گور جمعی به خاک می‌سپرد

محله‌ای از شهر پالو در میان گل و لای دفن شده. زمین در محله‌ای دیگر فرونشسته. صدها نفر کشته شده‌اند، ۵۰ هزار نفر آواره.

در زلزله و سونامی‌ اندونزی که روز جمعه ۲۸ سپتامبر روی داد، تاکنون ۸۴۰ نفر کشته و هزاران نفر بی‌خانمان شده‌اند. تعداد دقیق کشته‌شدگان هنوز مشخص نشده. بیشتر کسانی که در این فاجعه طبیعی جان خود را از دست دادند اهالی شهر پالو هستند. یکی از محله‌های این شهر در زیر گل و لای دفن شده است. به دلایل بهداشتی و مذهبی و برای تسریع خاکسپاری، کشته‌شدگان در یک گور جمعی بزرگ در جوار هم دفن می‌شوند.

دوشنبه یکم اکتبر/۹ مهر: شهر زلزله‌زده پالو در اندونزی. مردم جنازه‌ها را در گورهای جمعی به خاک می‌سپارند

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس دوشنبه یکم اکتبر/۹ مهر در یک گور جمعی، تعدادی از کشته‌شدگان در شهر پالو در جوار هم به خاک سپرده شدند.

جمعه ۲۸ سپتامبر/۶ مهر در اندونزی زلزله‌ای به قدرت ۷,۵ ریشتر روز روی داد و به دنبال‌ آن یک سونامی‌ به ارتفاع ۶ متر ایجاد شد. ۵۰ هزارنفر آواره شده‌اند.

فرمانده ارتش منطقه اعلام کرده که ۵۴۵ جسد تنها از بیمارستان برای خاکسپاری آماده شده است. گودالی به ابعاد ۱۰ متر در ۱۰۰ متر آماده شده که در صورت نیاز وسعت خواهد یافت. خاکسپاری کشته‌شدگان به دلایل مذهبی باید به سرعت انجام شود. اکثریت مردم اندونزی مسلمان‌اند و معتقدند که خاکسپاری باید زودتر انجام شود.

سخنگوی ارتش اندونزی اعلام کرده که قبرستان محلی پالو برای خاکسپاری فقط ۱۰۰۰ نفر جا دارد. از همه اجسادی که از بیمارستان منتقل شده‌اند، عکس‌برداری شده تا خانواده‌ها بتوانند محل دفن کشته‌شدگان را پیدا کنند. بر اساس گزارش‌ها، مردم بالای سر جنازه‌ها در حال حرکت‌اند و پوشش اجساد را باز می‌کنند تا هویت آنها را شناسایی کنند.

هواپیماهای ارتش و هواپیماهای خصوصی در حال انتقال کمک‌های لازم هستند اما نیاز به امکانات بیشتری هست تا از طریق آن افرادی که در خانه‌های مخروبه گیر افتاده‌اند، نجات داده شوند. یک هتل ۸ طبقه در پالو هم جزو این ساختمان‌های ویران‌شده است.

غذا و امکانات کافی در مناطق زلزله‌زده نیز وجود ندارد. به گفته تلویزیون محلی، سه هزار نفر به فرودگاه پالو هجوم برده‌اند تا از این منطقه فرار کنند. مردم از اینکه نمی‌توانند با هواپیماهای نظامی پرواز کنند، خشمگین هستند. از این فرودگاه تنها تعداد محدودی پرواز انجام می‌شود.

وضعیت در پالو بسیار بد است. بسیاری از افراد مجبور شده‌اند اجساد عزیزانشان را خودشان پیش از رسیدن نیروهای امداد به خاک بسپارند و برای نجات آسیب‌دیدگان اقدام کنند.

با این حال، با وجود گذشت چند روز از حادثه، هنوز امکان نجات برخی از افرادی که زیر آوار مانده‌اند وجود دارد.

پالو، که بیش از ۳۸۰ هزار نفر جمعیت دارد، با زباله‌های ناشی از زلزله و سونامی پر شده است. یک مسجد که به شدت آسیب دیده در میان گل و لای فرورفته و یک مرکز خرید در اثر زلزله و سونامی به شکل یک انبار کوچک درآمده. یک پل بزرگ هم سقوط کرده است.

شهر  پالو در اطراف یک خلیج باریک ساخته شده است که ظاهراً نیروی سونامی را به عنوان موج‌هایی که در ورودی تنگ قرار دارند، افزایش داده است. در برخی از نقاط ارتفاع امواج ۶ متر گزارش شده است.

در زمان وقوع این فاجعه، ۱۱۴ خارجی نیز در منطقه حضور داشته‌اند که یک نفر اهل بلژیک، یک نفر اهل کره جنوبی و شش فرانسوی هنوز پیدا نشده‌اند.

جوکو ویدودو، رییس جمهور اندونزی پیشنهاد کمک‌های بین‌المللی را پذیرفته است. اتحادیه اروپا و ۱۰ کشور دیگر از جمله آمریکا و استرالیا و چین، برای کمک اعلام آمادگی کرده‌اند.

سخنگوی نیروهای امدادگر گفته است که ارسال مواد غذایی و سوخت از حاکارتا به مناطق زلزله‌زده در دستور کار قرار دارد. در محله بالاروآ در شهر پالو بحران شدیدتر است. زلزله سبب شده که در این محله زمین متورم شود و سپس فروبنشیند. بسیاری از خانه‌ها در زمبن فرورفته‌اند و ساکنان آن در زیر آوارها مانده‌اند. در پتبو، محله دیگری از این شهر، گل و لای به جای مانده از سونامی خسارات زیادی را به بار آورده است. در این محله صدها نفر زیر گل و لای دفن شده‌اند.

این حادثه آخرین فاجعه طبیعی در اندونزی بوده که وقوع زلزله، آتشفشان و سونامی به دلیل موقعیت جغرافیایی در آن بسیار شایع است.

در دسامبر ۲۰۰۴، زلزله‌ای به بزرگی ۹,۱ ریشتر، در جزیره سوماترا روی داد که به سونامی‌ انجامید و در پی آن ۲۳۰ هزار نقر در چندین کشور جان باختند. اخیرا یک زلزله قوی دیکر در لومبوک به مرگ ۵۰۵ نفر انجامید.

اندونزی بیش از ۱۷ هزار جزیره دارد و ۲۶۰ میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند. وضعیت جاده و حمل و نقل در بسیاری از مناطق آن ضعیف است و دسترسی به مناطق زلزله‌زده را مشکل می‌کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.