ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق شد

برهم صالح رئیس جمهور تازه عراق در کمتر از دو ساعت جانشین حیدر عبادی را تعیین کرد: یک شخصیت شیعه مورد وثوق همه جناح‌ها.

پارلمان عراق برهم صالح را به عنوان رئیس جمهور تازه این کشور برگزید. کمتر از دو ساعت بعد، رئیس جمهور تازه عراق، عادل عبدالمهدی، سیاستمدار شیعه را به عنوان نخست‌وزیر معرفی کرد. عبدالمهدی ۳۰ روز برای تشکیل دولتش وقت دارد.

عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق

تلویزیون دولتی عراق شامگاه سه‌شنبه ۲ اکتبر/ ۱۰ مهر اعلام کرد که برهم صالح، نامزد حزب اتحادیه میهنی در دور دوم و بعد از انصراف فواد حسین، به عنوان سومین رئیس جمهور عراق بعد از سقوط صدام حسین انتخاب شد. در دور دوم ۲۱۹ نماینده پارلمان عراق به برهم صالح رای دادند و ۲۹ نماینده به فواد حسین، نماینده حزب دمکرات کردستان عراق.

برهم صالح مطابق قانون ۱۵ روز برای معرفی نخست‌وزیر وقت داشت. او اما در کمتر از دو ساعت نخست‌وزیر عراق را معرفی کرد: عادل عبدالمهدی، سیاستمدار شیعه کهنه‌کار که در دولت‌های قبلی تصدی وزارت نفت و وزارت دارایی عراق را هم به عهده داشته است.

بازسازی زیرساخت‌های عراق بعد از جنگی ویرانگر با داعش، تنش‌های قومی و مذهبی در این کشور و وابستگی به ایران و نفوذ جمهوری اسلامی و ایجاد تعادل بین ایران و آمریکا به عنوان دو قدرت متخاصم در خاک عراق از چالش‌های پیش روی عادل عبدالمهدی است.

عادل عبدالمهدی سیاستمدار ۷۶ ساله تحصیلاتش را در رشته اقتصاد در سطح دکترا به پایان رسانده. او در سال ۱۹۶۹ مدتی را هم در تبعید در فرانسه سپری کرده، و در ایام تبعید نشریاتی را به زبان‌های فرانسه و عربی انتشار داده. پدر او از روحانیون شیعه عراق بوده و خود او به مکاتب فکری گوناگون از پان عربیسم تا کمونیسم گرایش داشته و سرانجام به خاستگاه مذهبی خود بازگشته است.

عبدالمهدی از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۱ یکی از دو معاون رئیس‌جمهور عراق بود و در دولت موقت عراق پس از سقوط صدام، وزیر دارایی بود. او یکی از کاندیداهای تصدی پست نخست‌وزیری پس از انتخابات مجلس نمایندگان عراق در سال ۲۰۰۵ به شمار می‌رفت که در رأی‌گیری داخلی «ائتلاف ملی عراق» با یک رأی مغلوب نوری مالکی شد.

عادل عبدالمهدی اولین نخست‌وزیر عراق بعد از سقوط حکومت صدام حسین است که به حزب دعوت اسلامی عراق تعلق ندارد. مقتذی صدر، رهبر ائتلاف سائرون و هادی عامری، رئیس سازمان بدر و نوری مالکی، نخست‌وزیر اسبق عراق که هر دو از چهره‌های طرفدار جمهوری اسلامی‌اند از نخست‌وزیری عادل عبدالمهدی حمایت کرده‌اند. ایالات متحده آمریکا خواهان ابقای حیدر عبادی بود.

حیدر عبادی، نخست‌وزیر سابق عراق با انتشار بیانیه‌ای به عادل عبدالمهدی تبریک گفته و برای او آرزوی موفقیت کرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.