ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آیا آخرالزمان محیط زیستی تا ۲۰۴۰ سر خواهد رسید؟

گزارش آخر متخصصان اقلیمی سازمان ملل متحد درباره تغییرات آب‌و‌هوایی جهان هراسناک‌تر از گذشته است: قحطی‌های فراگیر، آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع.

گزارش آخر متخصصان اقلیمی سازمان ملل متحد درباره تغییرات آب‌و‌هوایی جهان هراسناک‌تر از گذشته است. آنها نوشته‌اند که عواقب فوری تغییرات اقلیمی بسیار زودتر از آنچه تصور می‌شد، یعنی تا ۲۰۴۰ رخ خواهد داد.

كنفرانس تغييرات اقلیمی در بن آلمان، نوامبر ۲۰۱۷

این عواقب فوری چیزی از یک آخرالزمان محیط زیستی کم ندارند: قحطی‌های فراگیر، آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع در سطح وسیع و مرگ انبوهی از صخره‌های مرجانی. و اغلب جمعیت زمین آن را تا پایان طول عمرشان تجربه خواهند کرد ــ‌ تنها ۲۲ سال دیگر.

متخصصان سازمان ملل متحد در پنل بین‌المللی تغییرات آب‌و‌هوایی در گزارشی که دوشنبه ۱۶ مهر / ۸ اکتبر منتشر کرده‌اند، می‌نویسند که پیشگیری از صدمه‌های جدی گرم‌شدن جهان تا ۲۰۴۰ نیازمند دگرگونی اقتصادی جهانی با سرعت و در مقیاسی است که «در تاریخ تا کنون مشابه آن مستند نشده».

این نخستین گزارشی است که تحت معاهده اقلیمی پاریس برای مبارزه با گرم‌شدن جهان نوشته می‌شود.

نویسندگان گزارش دریافته‌اند که اگر نرخ انتشار گازهای گلخانه‌ای به شکل کنونی ادامه یابد،‌ جو زمین تا ۲۰۴۰ به اندازه ۱,۵ درجه سلسیوس (۲,۷ درجه فارنهایت) گرم‌تر از دمای جو پیش از انقلاب صنعتی خواهد شد. همین میزان افزایش درجه حرارت برای فرورفتن ساحل‌ها زیر آب و وقوع خشکسالی شدید و تعمیق فقر کافی است.

پژوهش‌های پیشین بر یافتن صدمات ناشی از افزایش درجه حرارت تا دو درجه سلسیوس (۳,۶ درجه فارنهایت)‌ تمرکز داشتند زیرا دانشمندان پیش از این تصور می‌کردند که آستانه وقوع عواقب وخیم گرم‌شدن جهان گرم‌ترشدن جو به اندازه دو درجه بیشتر از سطح پیش از صنعتی‌سازی است. اما گزارش جدید می‌گوید بسیاری از این عواقب وخیم پس از افزایشی ۱,۵ درجه‌ای رخ می‌دهند.

به گفته کارشناسان، پیشگیری از عواقب گرم‌شدن جهانی نیازمند استحاله اقتصاد جهانی طی چند سال آینده است. تغییراتی که به گفته آنها روی کاغذ ممکن است،‌ اما احتمالاً به لحاظ سیاسی ناممکن خواهند بود.

بر اساس ارزیابی این متخصصان، صدمات ناشی از تغییرات اقلیمی به ۵۴ تریلیارد دلار خواهد رسید.

گزارش اقلیمی جدید سازمان ملل را ۹۱ دانشمند از ۴۰ کشور جهان تألیف کرده‌اند. آنها برای نوشتن این گزارش بیش از شش هزار پژوهش علمی را بررسی کرده‌اند.

نشست بین‌المللی بعدی تغییرات آب‌وهوایی قرار است در دسامبر سال جاری میلادی در شهر کاتوویتس لهستان برگزار شود. در این نشست وزیران کشورها درباره اصول پیاده‌سازی توافق اقلیمی ۲۰۱۵ در پاریس گفت‌وگو می‌کنند. با این حال گفته می‌شود که دولت‌ها آمادگی شرکت در این اجلاس را ندارند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آخرالزمان

    محیط زیست و زیست محیطی انسان در کرهء زمین شاید مقداری بدتر از اینی باشد که در رسانه ها گزارش می شود. چندین بررسی جدید می گویند چهار گاز اساسی که سهم عمده در آلودگی را دارند, از حد ممکن گذشته اند و دیگر قابل کنترل نیستند. که این به هر حال شاید بدبینانه ترین نظر در مورد آلودگی زمین باشد, اما به هر صورت باید توجه شود. در ضمن, گوزن سیاه نیز کم پرت نیست!

  • Amir

    حضرت استاد علیمحمدی عزیز اگه حرف ناحساب زده ، افاضه فیض بفرمایید و اصلاح کنید و اگر مختصر بهره از صلاح دارد . استفاده کنیم. آبا زمان آن نرسیده که میدان گفتگو را از نمایش ترنا بازی قهوه خانه ای جدا کنیم و تشفی خاطر خود را در قهوه کردن دیگری نجوییم.؟

  • علی محمدی

    گوزن سیاه عزیز، لطفا از گنداب ماهیِ سفید نگیر! به پیر ،‌ به پیغمبر، گودرز به شقایق ربطی نداره! اون عبارتی که نوشته ای، در کانتکس و سیاقِ خودش،‌ اصلا ربطی به این گوذرز ها نداره. اون ظهور فلان و فلان، مال چیزایی بوده مثل پی کردن ناقه ی صالح و کم محلیِ آقایون به الله. اون‌وقت الله،‌ اسم اش رو گذاشته فساد. اون چیزی که تو سعی داری بگی از همه ی این ها خبر داده، خبر نداری که در صدها دستورش، گفته که تمام زمین و آسمان رو برای تسخیر بشر ساخته ایم، پس تا جایی که می تونید،‌ رُسّ زمین و آسمون رو بکشید و تسخیرش کنید. یعنی همون کاری رو بکنید که آقایون بعد از انقلاب صنعتی بهش عمل کردند، یعنی رُسّ زمین رو کشیدند. این کارِ تو، عین مصداق فرصت طلبی و سوء استفاده و مغلطه‌ی تعمیم عجولانه و از بادِ هوا کره گرفتن است. نکنید آقا! بس کنید آقا! تا کی؟ تا کجا؟

  • گوزن سیاه سخن می گوید

    ظَهَرَ الْفَسَادُ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ لِيُذِيقَهُمْ بَعْضَ الَّذِي عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ [سوره الروم : 41]