ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

استرالیا مالیات بر تامپون را حذف کرد

بعد از سال‌ها اعتراض، استرالیا مالیات محصولات بهداشتی زنان موسوم به مالیات تامپون را حذف کرد. مالیات بر تامپون از سال ۲۰۰۰ مورد اعتراض گسترده قرار داشت.

بعد از سال‌ها اعتراض، استرالیا مالیات محصولات بهداشتی زنان موسوم به مالیات تامپون را حذف کرد. حزب راستگرای محافظه‌کار حاکم با نخست وزیری اسکات موریسون موافقت کرده که مالیات ۱۰ درصدی بر محصولات بهداشتی زنانه حذف شود. مالیات بر تامپون از سال ۲۰۰۰ مورد اعتراض گسترده قرار داشت.

با موافقت دولت‌های ایالتی باحذف مالیات بر کالاها و خدمات (GST) بر محصولات بهداشتی زنان که گاهی از آن به عنوان مالیات تامپون نام برده می‌شود، از سال آینده این محصولات ارزان‌تر خواهند شد.

اما از سوی دیگر، ایالت‌ها در مخالفت با برنامه دولت فدرال برای تغییر نحوه توزیع جی اس تی با یگدیگر متحد شده اند.

جاش فرایدنبرگ، خزانه دار استرالیا برای توافق نهایی راجع به مالیات تامپون با همتایان ایالتی خود در ملبورن ملاقات کرده است.

او می گوید: «اولین مورد بحث درباره حذف جی اس تی از محصولات بهداشتی زنانه بود. این موضوع یک اصلاحات طولانی مدت است که باعث ورود درآمد بیشتر برای خانوارهای استرالیایی خواهد بود.»

فرایدنبرگ گفته که این اقدام سالانه حدود ۳۰ میلیون دلار برای ایالت ها هزینه در برخواهد داشت که به اتفاق آرا بر این موضوع توافق شده است.

بر این اساس از سال آینده ۱۰ درصد جی اس تی بر محصولات بهداشتی زنانه حذف خواهد شد.

با این اقدام یک کارزار ۱۸ ساله برای اجرای این معافیت مالیاتی به پایان خواهد رسید. اسکات موریسون نخست وزیر استرالیا این کارزار را «ناهنجاری» نامیده بود. وزیر خزانه‌داری ایالت کوئینزلند، جکی ترد گفته زمان این تغییر فرا رسیده است.

ترد گفته: «به عنوان یک زن استرالیایی و خطاب به تمام زنان استرالیایی، می‌توانم بگویم آفرین برای دفاع و مقاومتی که در این مورد نشان دادید. این موضوع هرگز فراموش نشد تا اینکه بالاخره درباره آن تصمیم گیری شد.»

وزیر امور زنان استرالیا نیز گفته میلیون‌ها زن در سراسر استرالیا از این تصمیم خوشحال می‌شوند.

اما با پایان این کارزار، کارزار دیگری شروع شده است. بر اساس این گزارش فراخوانی داده شده برای حذف جی اس تی از محصولات دیگر زنانه از جمله محصولات شیردهی مانند پمپ‌های شیر دوش و محافظ‌های نوک پستان. مدافعان این کارزارمی گویند که این محصولات نیز مانند شیر خشک کودکان باید از مالیات معاف شوند.

به گفته الیسون ورهاون، مسئول انجمن بیمارستان‌ها و امور درمانی استرالیا، یک مزیت بلند مدت دیگر نیز در این‌باره وجود دارد.

او می گوید: «با این تغییر، دو میلیون دلار مالیات برای دولت ایجاد می‌شود، می‌دانیم که کودکان با تغذیه طولانی مدت با شیر مادر، سالم‌تر زندگی می‌کنند، پس این نوعی سرمایه‌گذاری در بخش بهداشت نوزادان است.»

پیش‌تر مالیات اضافه بر محصولات بهداشتی زنان با این استدلال گرفته می‌شد که تامپون یک نیاز ضروری نیست. سازمان‌های زنان این نحوه قانو‌گذاری را جنسیت‌زده می‌دانستند.

تلاش برای لغو مالیات تامپون، سه سال قبل شکست خورد چون دولت حاضر به کوتاه آمدن نبود.

در بیشتر کشورهای جهان مالیات بر محصولات بهداشتی ضروری وجود دارد و همزمان اعتراض‌هایی هم برای اغو این نوع مالیات‌ها وجود دارد.

در آلمان هم علیه مالیات بر محصولات بهداشتی زنان و پوشک بچه اعتراضاتی وجود دارد. محصولات بهداشتی زنان در آلمان جزو کالاهای لوکس طبقه‌بندی شده‌اند: چیزی مانند ماشین یا تلفن هوشمند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مومن

    اسم نخست وزیر استرالیا اسکات موریسون میباشد و نه اسکان موریسون. لطفا تصحیح شود​​. −−−−−−−−−− ویراستار − ممنون از تذکر شما، تصحیح شد.