ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پرونده خاشقجی – سرکنسول عربستان سعودی ترکیه را ترک کرد

به یک نقطه عطف دیگر نزدیک می‌شویم. ظاهراً پادشاه و ولیعهد سعودی موفق شده‌اند حمایت رئیس جمهور آمریکا را به دست بیاورند.

جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد سعودی ظهر سه‌شنبه ۲ اکتبر / ۱۰ مهر به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول مراجعه کرده بود که گواهی تجرد بگیرد اما دیگر بازنگشته و همچنان اثری از او نیست. ابعاد این پرونده روز به روز گسترده‌تر می‌‌شود. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا با ملک سلمان، پادشاه عربستان و محمد بن سلمان ولیعهد او دیدار و گفت‌وگو کرد. پادشاه و ولیعهد سعودی از آنچه که در کنسولگری اتفاق افتاد اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند. سرکنسول عربستان سعودی پیش از تفتیش اقامتگاهش در استانبول، ترکیه را به مقصد ریاض ترک کرد.

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی که وارد کنسولگری عربستان در استانبول شد و دیگر بازنگشت

سه‌شنبه ۱۶ اکتبر

  • سرکنسول عربستان سعودی ترکیه را ترک کرد

خبرگزاری آنادلو گزارش داده است که محمد عتیبی، سرکنسول سعودی در استانبول، ترکیه رابه مقصد ریاض ترک کرده است.

در پی پایان ماموریت بازرسان ترکیه‌ای در داخل کنسولگری عربستان سعودی در استانبول، ترکیه را به سمت ریاض ترک کرده است.

ساعتی قبل از انتشار این خبر، یک مقام وزارت خارجه ترکیه اعلام کرده بود که خانه سرکنسول عربستان سعودی در استانبول نیز در جریان تحقیقات برای یافتن علل ناپدید شدن جمال خاشقجی تفتیش می‌شود.

خبرگزاری آنادلو گزارش داده که عتیبی حدود ساعت ۱۴ به وقت محلی از ترکیه خارج شده است.

به گفته رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه کار کمیته تحقیق به پایان نرسیده و این گروه در فرصت بعدی به تفتیش کنسولگری عربستان در استانبول برای یافتن مواد سمی ادامه می‌دهد. دولت ترکیه هنوز نوبت بعدی تفتیش کنسولگری عربستان را اعلام نکرده است.

  • سپاسگزاری پمپئو از مساعدت پادشاه عربستان

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در ریاض بعد از دیدار و گفت‌وگو با پادشاه سعودی، با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. هنوز جزئیاتی از مسائل طرح شده در این دیدار منتشر نشده است.

پمپئو از پادشاه عربستان برای همکاری در جهت انجام «تحقیقات شفاف و دقیق» در پرونده ناپدید شدن جمال خاشقجی تشکر کرد.

در گفت‌وگو با پادشاه عربستان، پمپئو نگرانی ایالات متحده از ناپدید شدن روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول را با ملک سلمان در میان گذاشت.

وزارت خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده که وزیر خارجه ایالات متحده در دیدار با ولیعهد سعودی نگرانی رئیس جمهور ترامپ را درباره ناپدید شدن جمال خاشقچی مجدداً ابراز کرده است و از محمد بن سلمان خواسته است که مشخص شود برای روزنامه‌نگار منتقد چه اتفاقی افتاده است.

وزارت خارجه آمریکا در این بیانیه اعلام کرده که پمپئو در این دیدار همچنین از حمایت عربستان سعودی از بررسی این موضوع توسط مقامات ترکیه استقبال کرده است.

پمپئو و بن سلمان همچنین بر اهمیت تحقیقات شفاف و زمان‌بندی شده و پاسخ به سؤالات موجود تأکید کردند.

  • سناتور جمهوری‌خواه بانفوذ خواهان عزل ولیعهد سعودی شد

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه و یکی از متحدان سیاسی دونالد ترامپ گفته است محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی دستور قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد و شهروند دوتابعیتی را صادر کرده و با این فرمان کشورش را به «تباهی» کشانده.

گراهام که یکی از سیاستمداران بانفوذ در واشنگتن است در گفت وگو با «فاکس و دوستان» گفته است که او تا قبل از این واقعه یکی از طرفداران عربستان سعودی بوده اما حالا در نظر دارد «جهنمی» به نام عربستان را تحت تحریم‌های اقتصادی قرار دهد.

لیندسی گراهام در این برنامه به گزارشی استناد کرد که بر اساس آن ولیعهد سعودی دستور بازجویی جمال خاشقجی و انتقال این روزنامه‌نگار منتقد به عربستان را صادر کرده. بر اساس این گزارش یک مقام امنیتی سعودی که از دوستان محمد بن سلمان است خاشقجی را به قتل رسانده.

گراهام خواهان عزل ولیعهد سعودی شد و گفت تا وقتی بن‌سلمان بر سر کار است، به حمایت خود از عربستان خاتمه می‌دهد.

  • خانه سرکنسول عربستان تفتیش می‌شود

یک مقام وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد که خانه سرکنسول عربستان سعودی در استانبول نیز در جریان تحقیقات برای یافتن علل ناپدید شدن جمال خاشقجی تفتیش می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اظهار امیدواری کرد که تحقیقات در پرونده جمال خاشقجی به سرعت انجام شود و با دستیابی به نتیجه مطلوب نیز به پایان برسد.

اردوغان همچنین اعلام کرد که کار کمیته تحقیق به پایان نرسیده و این گروه در فرصت بعدی به تفتیش کنسولگری عربستان در استانبول برای یافتن مواد سمی ادامه می‌دهد.

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز اعلام کرده است که دادستانی ترکیه می‌تواند کارکنان کنسولگری عربستان در استانبول را چنانچه ضرورت داشته باشد بازجویی کند. اما دیپلمات‌های سعودی همچنان از آزادی سفر برخوردار خواهند ماند.

چاووش‌اوغلو که در یک نشست خبری در آنکارا صحبت می‌کرد، گفت مایک پمپئو، همتای آمریکایی او اطلاعات لازم در سفرش به ریاض را در اختیار دولت ترکیه قرار می‌دهد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مقامات ترکیه گزارش داده که پلیس این کشور شواهدی در کنسولگری عربستان سعودی کشف کرده است که خاشقچی در همانجا کشته شده است.

  • باشله: اطلاعات پرونده خاشقجی در اختیار عموم قرار گیرد

به گزارش خبرگزاری رویترز، میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد از عربستان سعودی و ترکیه خواست اطلاعاتی را که درباره نحوه ناپدید شدن، جمال خاشقجی و قتل احتمالی این روزنامه‌نگار منتقد به دست آورده‌اند، منتشر کنند.

باشله همچنین خواهان لغو مصونیت قضایی اماکن دیپلماتیک و دیپلمات‌ها شده است.

  • پمپئو وارد ریاض شد

مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا برای دیدار و گفت‌وگو با ملک سلمان، پادشاه عربستان و ولیعهد او وارد ریاض شده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام وزارت خارجه آمریکا گزارش داده که پمپئو بعد از ظهر سه‌شنبه با ملک سلمان دیدار می‌کند.

روز گذشته رئیس جمهور آمریکا به مدت ۲۰ دقیقه با پادشاه عربستان تلفنی در مورد نحوه ناپدید شدن جمال خاشقجی گفت‌وگو کرده بود. بعد از این مکالمه تلفنی بود که قرار شد وزیر خارجه آمریکا به ریاض سفر کند.

  • گروه تحقیق کنسولگری عربستان در استانبول را ترک کردند

به گزارش خبرگزاری رویترز گروه تحقیق ترکیه – سعودی بعد از ۹ ساعت تحقیق و تفتیش ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول را ترک کردند. عربستان سعودی ۱۳ روز بعد از ناپدید شدن جمال خاشقجی به بازرسان ترکیه اجازه ورود به کنسولگری را داده بود و قبل از آن هم یک گروه نظافتچی به محل اعزام شده بودند. با این حال پلیس ترکیه اعلام کرده که دلایلی از قتل را در محل حادثه به دست آورده است.

گره تحقیق ترکیه که شامل ۱۰ بازرس می‌شد، ۲ بامداد از ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول خارج شد. دادستان یک ساعت و نیم بعد محل را ترک کرد.

ماموران پزشکی قانونی ترکیه از کف ساختمان و از در آهنی باغچه کنسولگری نمونه‌برداری کرده‌اند.

  • دو روایت یکسان از یک گزارش

در حالی که شامگاه گذشته گروه تحقیق سرگرم تفتیش کنسولگری عربستان در آنکارا بود، ابتدا سی ان ان و سپس نیویورک‌تایمز گزارش دادند که ریاض قصد دارد بازجویی از جمال خاشقجی و کشته شدن او در حین بازجویی در کنسولگری عربستان در استانبول را تأیید کند.

سی ان ان به نقل از دو مقام آگاه مستقل از هم گزارش داده است که عربستان سعودی در تدارک جمع‌بندی از بازجویی و قتل جمال خاشقجی است. بر اساس این گزارش روزنامه‌نگار منتقد سعودی استباهاً در حین بازجویی به قتل رسیده است.

نیویورک تایمز به نقل از شخصی که در جریان برنامه مقامات امنیتی عربستان قرار دارد گزارش داده که محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی دستور بازجویی از خاشقجی و انتقال این روزنامه‌نگار منتقد به ریاض را صادر کرده اما در حین این عملیات خاشقجی کشته شده.

به نقل از این شخص که نام او افشا نشده، نیویورک تایمز می‌نویسد دولت سعودی چنین جلوه خواهد داد که یک مقام امنیتی که اتفاقاً از دوستان محمد بن سلمان است مسئول قتل خاشقجی است و به این ترتیب پای ولیعهد سعودی به این پرونده باز نمی‌شود.

  • دادخواهی فرزندان خاشقجی

فرزندان خاشقجی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند که مسئولیت اخلاقی و حقوقی ایجاب می‌کند که تحقیقات مستقل و بی‌طرفانه‌ای درباره قتل پدر آن‌ها انجام شود. بنابراین یکی از سویه‌های این پرونده از هم‌اکنون دادخواهی خانواده قربانی است. در بخشی از بیانیه فرزندان روزنامه‌نگار منتقد آمده است:

«ما غمگین و ترس‌خورده‌ایم و خبرهای متناقضی را که در دو هفه گذشته منتشر شده، دنبال می‌کنیم. بنا بر وظیفه اخلاقی و انسانی که از پدرمان آموختیم، خود را موظف می‌دانیم که خواهان یک کمیته حقیقت‌یاب بین‌المللی بی‌طرف برای بررسی دلایل قتل پدرمان بشویم.»

رئیس جمهور آمریکا بعد از گفت‌وگوی تلفنی با پادشاه عربستان از «قاتلان خودسر» صحبت کرده بود.

پانویس:

این خبر در طول روز تکمیل می شود و تیتر آن هم تغییر می کند

پرونده خاشقجی: دوشنبه ۱۵ اکتبر:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • روزبه

    پمپئو در پاسخ به این سئوال که آیا خاشقجی زنده است، گفت در ریاض در مورد جزئیات با پادشاه و ولیعهد سعودی صحبت نکرده است. جناب پمپئو زنده یا مردن طرف «جزئیات» نیست اصل قضیه است آخه ببین چطوری دارن مرگ طرف رو جلوی چشم چند میلیارد آدم روز روشن ماسمالی میکنند و با هر حرافی سیاسی و دوپهلو حرف زدن برای جمع کردن سر و ته قضیه و اینکه ما قرار یک کاری میکنیم و از اونطرف هر روز عربده دفاع از حقوق بشر تا فلک بالاست ولی دست آخر فقط جرینگ جرینگ دلار تو جیبهاشون که حسابه. ترامپ که واقعا واضح گفته دولت عربستان بدون حمایت امریکا دوهفته دوام نمیاره و جای دیگه گفته نمیشه از میلیاردها دلار که به امریکا سرازیر میکنند چشم پوشید خلاصه کلام همه این حرفهاشون و شو های تلویزیونی فقط مانور های سیاسی برای نجات از مخمصه ای که عربستان درست کرده بقیه اش نمایشی بیش نیست . سرمایه دارها حتی حاضرند با خود شیطان هم هم کاسه بشن برای سود بیشتر. آدم از این «تمدن» بشری عوقش میگیره که تنها پول معیار همه ارزشهاست اینهم نمونه بارزش.