ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بخشنامه صادق لاریجانی برای جلوگیری از زندانی شدن مردان به دلیل ناتوانی از پرداخت مهریه

صادق لاریجانی، رییس قوه قضائیه به دادگستری‌های سراسر ایران دستور داده تا بدون نوبت به درخواست تعدیل «مهلت تأدیه مهریه‌ها رسیدگی کنند تا از زندانی شدن مردان جلوگیری شود.»

خبرگزاری میزان، به نقل از روابط عمومی قوه قضاییه اعلام کرده که صادق لاریجانی، رییس قوه قضائیه با صدور بخشنامه‌ای به دادگستری‌های سراسر ایران دستور داده تا بدون نوبت به درخواست تعدیل «مهلت تأدیه مهریه‌ها رسیدگی کنند تا از زندانی شدن مردان جلوگیری شود.»

صادق آملی لاریجانی، رییس قوه قضائیه

لاریجانی در بخشنامه‌ خود با اشاره به برخی گزارش‌ها درباره اینکه تعدادی از محکومین تأدیه مهریه بر اساس تعداد سکه طلای تعیین شده به علت افزایش غیر متعارف قیمت آن توان پرداخت را نداشته و به همین جهت در اجرای قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی به زندان معرفی می‌شوند، نوشته ترتیبی اتخاذ شود تا دادگاه‌ها به صورت خارج از نوبت و بدون تعیین وقت رسیدگی نسبت به درخواست تعدیل که از سوی زوج تقدیم می‌شودد رسیدگی و مهلت‌های تأدیه سکه را متناسب با وضعیت مالی محکومٌ علیه افزایش داده تا بدین ترتیب از زندانی شدن آنان جلوگیری به عمل آید.

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ایران هم گفته بود نمایندگان به دنبال «حذف حبس و زندانی شدن افراد» در قانون مهریه هستند.

هفته گذشته هم چهارمین نشست بررسی و اصلاح قانون مهریه در ایران، با حضور نمایندگان مجلس، مدیرعامل و نمایندگان ستاد دیه کشور و نماینده سازمان زندان‌ها در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس برگزار شد.

موضوع مهریه سال‌هاست تبدیل به یک معضل برای قوه قضاییه، مردان و زنان ایرانی شده. آمار زنانی که مجبورند برای اعمال فشار بر مردان مهریه را ابزار قرار دهند و آمار مردانی که به دلیل ناتوانی در پرداخت مهریه به زندان می‌افتند، بالاست.

راه‌حل‌های یک‌جانبه و یک خطی مثل حذف کامل مهریه از نهاد ازدواج در ایران و زندانی نکردن مردان به دلیل ناتوانی در پرداخت مهریه تاکنون جواب قطعی این ماجرا نبوده است.

نوسانات بازار ارز و بالا رفتن قیمت طلا و سکه، مشکلات مردان را در پرداخت مهریه زنان بیشتر کرده است.

اصلاح قانون مهریه هر چند برای زندانیان مهریه می‌تواند خبر مسرت‌بخشی باشد اما اگر اصلاح آن به شکل درستی انجام نشود و تنها به دنبال استیفای حقوق مردان باشد، می‌تواند به تضییع حقوق زنان منجر شود و مشکلات بیشتری ایجاد کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • محمد

    همینجوری که از اسمش مشخصه ، زندگی مشترک ، چرا باید مردم موظف باشه تضمین بده ،پس نقش زن چیه !!!؟ تا زمانی که چیزی به اسم مهریه تو قانون کشور ما هست ،خانمها نباید طلب حق برابر کنن

  • هموطن

    این قوانین شرعی ج.ا هرگز جوابگوی مشکلات روز جامعه نبوده و نیست. ما ایرانیان مات و حیران مانده‌ایم که مثلاً قوانین غربی که در این زمینه‌ها خوب جواب داده‌اند چرا نباید ملاک عمل قرار گیرند! مگر انتخابات و ریاست جمهوری و مجلس و سایر قوانین متمدن غربی که هر از گاهی به کمک ج.ا آمده تا از مخمصه‌های تاریخی بگریزد چه مشکلی دارند؟ چرا نباید از تجارب دیگران استفاده کرد؟ چرا باید از نو چرخ ساخته شود؟!!