ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بحران ارز دانشجویی: ابراز تأسف معاون دانشجویی وزارت علوم از تجمع دانشجویان

مجتبی صدیقی، رئیس سازمان دانشجویان در واکنش به تجمع شماری از دانشجویان دکتری مقابل وزارت علوم گفته آنها به شرایط کشور بی‌توجه هستند.

مجتبی صدیقی، رئیس سازمان امور دانشجویان گفته «وضعیت ارز فرصت مطالعاتی خارج از کشور به دانشجویان دکتری هنوز مشخص نیست». معاون وزیر علوم در خصوص عدم توجه برخی دانشجویان به شرایط کشور و توضیحات مکرری که در این خصوص داده شده، «ابراز تأسف کرد». روز گذشته شماری از دانشجویان مقطع دکتری در مقام وزارت علوم تجمع کردند.

تجمع دانشجویان دکتری، ۲۸ مهر

به گفته این مقام مسئول، «شرایط کشور به گونه‌ای است که دانشجویان دارای ویزا برای اعزام به خارج باید با قبول شرایط جدید وزارت علوم در زمینه دریافت ارز، همراهی آگاهانه و مسئولانه داشته باشند.»

روز گذشته  شماری از دانشجویان دکتری دانشگاه های ایران در اعتراض به آن چه که مشکل ارز دولتی فرصت مطالعاتی عنوان می‌کنند، در مقابل ساختمان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تجمع کردند. این درحالی است که هفته گذشته منصور غلامی، وزیر علوم از حل این مشکل خبر داده بود.

به گفته دانشجویان معترض معاونت اداره کل بورسیه‌ها «به صراحت» اعلام کرده که «دانشجویان به صورت گروهی پیگیر کار خود نباشند و انفرادی به دنبال کارهایشان بروند». تجمع‌کنندگان اما می‌گویند به اعتراض خود ادامه خواهند داد.

همزمان با این تجمع، وزیر علوم نیز اعلام کرد در پی مشکلات ارزی بیش از ۴۰۰ نفر از دانشجویان ایرانی  دانشگاه های خارج کشور به ایران منتقل شده‌اند. اغلب این این دانشجویان در مقطع کارشناسی بودند.

چندی پیش وزارت علوم با با اصلاح آیین نامه خود مصوب کرد که «با توجه به شرایط ارزی کشور و بنا به دستور وزیر علوم با متقاضیان تحصیل در دانشگاه‌های خارج کشور برای انتقال به داخل کشور مساعدت بیشتری صورت خواهد گرفت.»

پس از نوسانات ارزی و اعلام سیاست‌های ارزی جدید، دانشجویان مشغول به تحصیل در خارج، برای تأمین هزینه‌های خود دچار مشکل شدند.

تا کنون راه حل اصلی وزارت علوم برای حل این بحران تسهیل شرایط بازگشت به کشور بوده است.

۲۰ مرداد ماه امسال بانک مرکزی اعلام کرد که سهمیه ارز دانشجویی با نرخ دولتی تنها تا پایان شهریور امسال برقرار است. بنا بر این تصمیم، ارز دانشجویی از مهر امسال «به نرخ بازار و از طریق دو بانک» پرداخت خواهد شد.

در مقابل دانشجویان و خانواده‌های آنان چندی پیش در اعتراض به تصمیم بانک مرکزی برای قطع سهمیه ارز دانشجویی یک کارزار مجازی راه انداختند. شماری از دانشجویان و خانواده‌هایشان نیز چندین مرتبه مقابل ساختمان بانک مرکزی و وزارت علوم تجمع کردند.

بانک مرکزی ایران پیش از این سالانه حداکثر ۱۵۰۰۰ دلار سهمیه ارزی به دانشجویان خارج از کشور تخصیص می‌داد. علاوه بر این ۵۰۰ دلار نیز به هر یک از اعضای خانواده این دانشجویان پرداخت می‌شد.

آمار دقیقی از شمار دانشجویان ایرانی در دانشگاه‌های خارج از ایران در دست نیست. آذر سال گذشته دبیرخانه نهاد رهبری در امور دانشجویان خارج از کشور، شمار این دانشجویان «تعیین وضعیت شده» را ۷۰ هزار تن اعلام کرد. با این حال مسئول این دبیرخانه گفته است: با دانشجویانی که «وضعیت خود را ثبت نکرده‌اند» شمار دانشجویان ایرانی دانشگاه‌های خارج از کشور به ۱۰۰ هزار تن می‌رسد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • م.ه

    جناب آقای صدیقی فرزندان ما با پول حلال رفتند نه حرام و ننگ بر کسانی که با افزایش نرخ ارز و عدم مدیریت صحیح در بند بند اقتصاد این کشور مشکلات ملت نجیب ایران را هر روز بیشتر از دیروز میکنند. مگر ما تا حالا از دولت دولت ریالی اضافه تر از حقوق کارمندی گرفتیم هر کس از ایران فرزندش را فرستاد به خارج به خاطر امنیت مالی و جانی آینده فرزندش انجام داده که شما خود بهتر واقف به این مسیله هستید ارز دولتی حق دانشجوی ایرانی است نه دانشجوی خارجی لطفا درایت خود را بالا ببرید فرزندان ما بلاتکلیف در خارج ماندند و برای دانشجوی پزشکی که تا ساعت 8 شب سر کلاس هست چگونه کار یدی مقدور باشد و چرا باید دچار سو تغذیه شوند در حالیکه شمارا و خانواده هامون در طول سال دستتان در جیب ملت هست آیا آنها ارزاق نیاز ندارند. شما ها انصاف نداری که اگر داشتید فریاد های گوشه و کنار این مملکت انحصاری شده و ارباب و چماق را می شنیدید باشد تا روزی که جوابگو باشید آن هم جواب منصفانه و درست نه رو هوا. فریاد ملت این هست دشمن ما بین خود ماست نه کشورهایی بیگانه

  • م. ه

    جواب شما از طرف دانشجویان شما هم جناب اقاي صديقي نسبت به شرايط كساني كه الان درخارج هستند و با دلار سه هزار تومان امدند و الان نمي توانند دلار سيزده هزارتوماني بخرند بي توجه هستيد.شما فكر كرديد،اگر مثل قبل اختلاف قيمت بازار ازاد و دولتي دويست سيصد تك توماني بود ،من و امثال من مي اومديم منت شما ها را بكشيم . ؟من در دوران قبل كه دلار ازاد سه هزار و ششصد بود و دلار دولتي سه هزار تومان ،اصلا نه سازمان دانشجويان را مي دانستم كجا هست و نه مي دانستم سامانه نشاء و تاك يعني چه؟ و نه اصلا شما را مي شناختم . اما الان كه در عرض كمتر از يك سال قيمت ارز ازاد سيصد درصد زياد شده مجبور شديم به شما ها رو بيندازيم . متاسفم برايتان