ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد با روسیه خارج می‌شود

روسیه می‌گوید آمریکا رویای بدل‌شدن به تنها ابرقدرت جهان را در سر دارد. ترامپ اما گفته تنها در صورتی به پیمان وفادار می‌ماند که روسیه و چین از توسعه موشک‌هایشان دست بردارند.

دونالد ترامپ تأیید کرد که واشنگتن در حال خروج از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد با روسیه است. متخصصان خلع سلاح هسته‌ای نسبت به عواقب وخیم این تصمیم رئیس‌جمهوری ایالات متحده هشدار داده‌اند. روسیه نیز گفته است که واشنگتن رویای جهان «تک‌قطبی» را در سر می‌پروراند.

گورباچف و ریگان پیمان INF را امضا می‌کنند ــ منبع: ویکی‌پدیا

ترامپ پس از یک گردهم‌آیی انتخاباتی در نوادا به خبرنگاران گفت:

«ما باید این سلاح‌ها را توسعه بدهیم. پس پیمان را لغو خواهیم کرد و از آن بیرون خواهیم آمد.»

اشاره ترامپ به پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد با اتحاد جماهیر شوروی (INF) است که بین رونالد ریگان، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا و میخائیل گورباچف، دبیرکل حزب کمونیست و آخرین رئیس‌جمهوری شوروی در ۸ دسامبر ۱۹۸۷ امضا شد. آمریکا این پیمان را پس از فروپاشی بار دیگر با روسیه تجدید کرد.

پیمان INF موشک‌های هسته‌ای با برد ۵۰۰ کیلومتر تا ۵۵۰۰ کیلومتر را ممنوع کرد. این پیمان باعث شد که آن زمان حدود ۲۷۰۰ موشک هسته‌ای کوتاه‌برد و میان‌برد از بین بروند که گام بزرگی در خلع سلاح هسته‌ای محسوب می‌شد.

روزنامه گاردین جمعه گزارش داده بود که جان بولتون، مشاور امنیت ملی تندرو کاخ سفید به دنبال لغو پیمان INF است. آمریکا مدعی است که روسیه این قرارداد را با توسعه و به کار بردن یک موشک کروز جدید نقض کرده است.

ترامپ در این باره در نوادا گفت:‌

«روسیه پیمان را نقض کرده. آنها برای سال‌ها در حال نقض این پیمان بوده‌اند و نمی‌دانم چرا اوباما [رئیس‌جمهوری پیشین] در این باره با آنها مذاکره نکرد یا از پیمان خارج نشد. ما اجازه نخواهیم داد آنها یک توافق هسته‌ای را زیر پا بگذارند و سلاح بسازند و آن وقت ما اجازه ساخت سلاح نداشته باشیم.»

جیز متیس، وزیر دفاع آمریکا نیز اوایل ماه جاری به وزیران دفاع کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هشدار داده بود که اگر روسیه از طرح توسعه موشک‌های زمین به هوا «نوواتور» عقب‌نشینی نکند، آمریکا قادر به حفظ پیمان INF نخواهد بود.

وزارت دفاع آمریکا عموماً از حامیان حفظ این پیمان بود.

وزیران ناتو در واکنش به این هشدار در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که پیمان INF برای امنیت آمریکا و اروپا «حیاتی» است و آنها خواهان حفظ این معاهده عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای هستند.

بر اساس ضوابط پیمان دوجانبه، خروج آمریکا از آن شش ماه به طول خواهد انجامید.

به گزارش گاردین، متخصصان روابط بین‌الملل و حامیان خلع سلاح هسته‌ای نسبت به عواقب وخیم این تصمیم هشدار داده‌اند.

آنها می‌گویند اگر آمریکا قرارداد «آغاز جدید» (New Start) بین دولت اوباما و روسیه (۲۰۱۰) بر سر محدودکردن استقرار سلاح‌های هسته‌ای استراتژیک به عدد ۱۵۵۰ را نیز کنار بگذارد، جهان برای نخستین‌بار پس از ۱۹۷۲ هیچ محدودیتی برای سلاح‌های هسته‌ای قدرت‌های هسته‌ای جهان نخواهد داشت.

قرارداد آغاز جدید خود‌به‌خود ۲۰۲۱ لغو می‌شود. ترامپ و بولتون با آن نیز مخالفند.

پاسخ روسیه

خبرگزاری‌های دولتی روسیه شنبه به نقل از یک دیپلمات ارشد این کشور گفتند که آمریکا با ترک پیمان INF در حال پروراندن رویای بدل‌شدن به ابرقدرت یکه جهان است:

«انگیزه اصلی رویای جهانی تک‌قطبی است. آیا محقق خواهد شد؟ خیر.»

به گفته این مقام وزارت خارجه، روسیه بارها قصد آمریکا برای خروج از این پیمان را نقد کرده.

الکسی پوشکف، یک سناتور روسی نیز در حساب توئیتری‌اش نوشت که حرکت ایالات متحده «دومین ضربه بزرگ به کل نظام ثبات استراتژیک در جهان بود. نخستین ضربه نیز خروج واشنگتن از پیمان منع گسترش موشک‌های بالستیک در ۲۰۰۱ بود.»

آیا چین دلیل واقعی نقض پیمان است؟

توسعه تسلیحاتی چین یکی از نگرانی‌های عمده آمریکا است. واشنگتن در گزارش سالانه امسال روسیه و چین را بزرگترین خطرها برای امنیت ملی خود قلمداد کرده.

هری هریس، فرمانده سابق مرکز فرماندهی ارتش ایالات متحده در اقیانوس آرام مارس سال جاری به سنای این کشور گفته بود:

«ما توانایی موشکی زمین به هوا برای تهدیدکردن چین نداریم و یکی از دلایل آن پیروی سخت‌گیرانه ما از پیمان INF است.»

حامیان سیاست «اول آمریکا» همچنین استدلال می‌کنند که پیمان INF دست آمریکا را در رقابت با چین در اقیانوس آرام بسته نگه داشته و توانایی این کشور را برای واکنش مناسب به موشک‌های میان‌برد چین در آن منطقه که میزبان پایگاه‌های نظامی آمریکاست، از بین برده.

ترامپ در نوادا گفته است تنها در صورتی به پیمان INF وفادار خواهد بود که روسیه و چین با توقف توسعه موشک‌های میان‌برد و کوتاه‌برد موافقت کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.