ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حذف لبنیات از سفره مزدبگیران: سن پوکی استخوان به زیر ۴۰ سال رسید

قیمت لبنیات از آغاز سال جاری بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته و سرانه مصرف لبنیات در ایران به زیر ۷۰ کیلوگرم رسیده. گرانی لبنیات را از دسترس کارگران خارج کرده است.

مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو ایران گفته که سهم لبنیات در سفره غذایی مردم کم شده و سن پوکی استخوان فاجعه‌بار است. معاون وزیر بهداشت و درمان هم خواستار قیمت‌گذاری مواد لبنی به گونه‌ای که در دسترس همه باشد، شده است.

با افزایش قیمت‌ها مصرف مواد غذایی خانوار کاهش می‌یابد. عکس: آرشیو

افزایش نرخ تورم و مقاومت دولت و کارفرمایان در برابر ترمیم دستمزدها سفره کارگران و مزدبگیران را بیش از هر زمان دیگری تهی کرده است. در تازه‌ترین اظهار نظر مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو ایران گفته که مردم دچار فقر مواد غذایی مغذی هستند.

او البته تغییر فرهنگ غذایی را یکی از دلایل این وضعیت برشمرده و گفته که فست فودها جایگزین لبنیات شده‌اند.

با این حال وحید مفید، مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو ایران نیز انکار نکرده که بخشی از جمعیت ایران « ممکن است به دلیل مسائل اقتصادی امکان خرید مواد غذایی مغذی را نداشته باشند».

او بدون بیان جزئیات گفته که جمعیت ایران فقط از «یک دهکی به بالا» امکان خرید مواد غذایی لبنی را دارد.

پیش از این مدیرکل دفتر امور بهبود تغذیه وزارت بهداشت و درمان ایران نسبت به کاهش مصرف مواد لبنی هشدار داده و از دولت خواسته بود که به این گروه کالایی یارانه اختصاص دهد.

بر اساس اعلام بانک مرکزی جمهوری اسلامی قیمت مواد لبنی تنها طی یک ماه گذشته ۳۰ درصد افزایش یافته است. همزمان با افزایش قیمت مواد لبنی قدرت خرید مردم نیز کاهش یافته است.

رحمت‌الله پورموسی فعال کارگری در ایران گفته که قدرت خرید کارگران و مزدبگیران به یک چهارم کاهش یافته است.

تشکل‌های کارگری در ایران طی ماه‌های گذشته بارها خواستار افزایش دستمزدها شده‌اند. به رغم توافق نمایندگان تشکل‌های کارگری همسو با دولت، کارفرمایان و دولت در کمیته مزد شورای عالی کار برای افزایش دستمزدها، از تشکیل جلسه برای بررسی این موضوع خودداری می‌کند.

پیشتر خبرگزاری دولتی کار ایران، ایلنا، گزارش کرده بود که کمیته مزد شورای عالی کار برای افزایش ۸۰۰ هزار تومانی دستمزدها به صورت غیرنقدی به توافق رسیده است.

با این حال رئیس سازمان برنامه و بودجه گفته است که این مسئله (افزایش دستمزدها) نباید موجب افزایش بار مالی برای سایر بخش‌ها (کارفرمایان) شود.

کاهش مصرف لبنیات و افزایش آمار پوکی استخوان

پوکی استخوان یکی از پیامدهای کاهش مصرف لبنیات در ایران است. بر اساس اعلام مقام‌های دولتی مصرف لبنیات طی سال‌های گذشته ۳۷ درصد کاهش یافته و از آغاز امسال کاهش میزان مصرف تشدید شده است.

علیرضا رئیسی معاون وزیر بهداشت و درمان سرانه مصرف‌ لبنیات و شیر برای هر فرد در ایران را زیر ۷۰ کیلوگرم اعلام کرده و گفته است که این رقم «بسیار ناامید کننده است».

این روند سن ابتلا به پوکی استخوان را کاهش داده، آنگونه که مفید آن را «فاجعه‌بار» خوانده و گفته که سن پوکی استخوان  در ایران و به‌ویژه برای زنان به دهه چهارم زندگی رسیده است.

او سن ابتلا به این بیماری در کشورهایی که «مترقی» نامیده، ۶۰ سال اعلام کرده است.

مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو بدون بیان جزئیات گفته که برنامه وزارت بهداشت و درمان و دیگر سازمان‌های حکومتی باید «حرکت از سیری شکمی به سیری سلولی باشد».

معاون وزیر بهداشت و درمان هم در همین راستا گفته است: «قیمت تمام شده مواد لبنی در عرضه و توزیع باید به گونه‌ای باشد که مردم به این مواد دسترسی داشته باشند».

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.