ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ظریف در مجلس: تفاهم‌نامه‌های ایران با اتحادیه اروپا خدشه‌دار نشود

لوایح چهارگانه مبارزه با پولشویی به دلیل مخالفت محسن رضایی به مجلس اعاده شد. وزیر خارجه ایران هشدار داد. علی مطهری می‌گوید از مجلس جز دکوری باقی نمانده.

ایرادات شورای نگهبان نسبت به اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و کنوانسیون پالرمو برطرف شده، اما به درخواست مجمع تشخیص مصلحت این لوایح به مجلس بازگردانده شده. محمد جواد ظریف در جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی به نمایندگان هشدار داد که نمایندگان اجازه ندهند «با خودتحریمی» تفاهم‌نامه‌های بین ایران و اتحادیه اروپا خدشه‌دار شود. علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفته خلق و خوی نظامی محسن رضایی و علاقه او به کشورگشایی یک شورای نگهبان دوم به وجود آورده. از مجلس جز «دکوری» باقی نمانده است.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در مجلس شورای اسلامی (عکس: آرشیو)

نمایندگان مجلس شورای اسلامی صبح سه‌شنبه یکم آبان در یک جلسه غیرعلنی با حضور محمد جواد ظریف، وزیر خارجه و عباس عراقچی، معاون او شرکت کردند. در این جلسه ظریف گزارشی از آخرین مسائل مربوط به الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم«CFT» و همچنین اجلاس FATF و تصمیمات اتخاذ شده برای ایران ارائه داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم بهروز نعمتی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس در جمع خبرنگاران درباره آنچه که وزیر خارجه ایران در جلسه غیر علنی سه‌شنبه با نمایندگان در میان گذاشت گفت:

«آقای ظریف در این جلسه اعلام کرد که اروپایی‌ها مصمم هستند از ۱۳ آبان اقداماتی را انجام دهند و سازوکاری را در این زمینه پیش‌بینی کردند. البته روسیه، چین و هند نیز متعهد شدند که اقدامات خود را انجام دهند.»

اواخر سپتامبر سال جاری در نشستی که با حضور وزیران خارجه ایران و قدرت‌های عضو «گروه چهار به علاوه یک» (آنگلستان، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) برگزار شد، شرکت‌کنندگان با انتشار بیانیه‌ای از ایجاد یک «ساز و کار ویژه» برای تسهیل پرداخت‌های مربوط به صادرات و واردات ایران استقبال کردند. هدف این است که شرکت‌های اروپایی بتوانند بدون استفاده از کانال‌های عادی تراکنش‌های مالی بین‌المللی، با جمهوری اسلامی به داد و ستد بپردازند تا در معرض مجازات‌های اقتصادی آمریکا قرار نگیرند. «ساز و کار ویژه» بر پایه مبادله تهاتری (پایاپای) نفت در برابر کالا و خدمات و جایگزینی یورو با دلار در این معاملات قرار دارد و می‌بایست همزمان با اعمال تحریم نفتی ایران از ۱۳ آبان به بعد به اجرا گذاشته شود. یکی از شرایط اروپا اما پیوستن ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم است.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس در جمع خبرنگاران گفته است:

«در این جلسه آقای ظریف اعلام کرد، اروپایی‌ها در CFT و FATF با ما همراه بودند. در ۴ ماه آینده که از سوی FATF مهلتی به ایران داده شده، باید سازوکاری تعیین شود و به‌تصویب نظام برسد. آقای ظریف در این جلسه هشدار داد که نکند با خودتحریمی به تفاهم‌نامه‌هایی که دوجانبه و چندجانبه ایجاد شده خدشه وارد شود.»

همزمان با حضور وزیر خارجه ایران و معاون او در صحن غیرعلنی مجلس شورای اسلامی، لوایح الحاق ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو) و اصلاح قانون مبارزه با پولشویی پس از بررسی در شورای نگهبان بار دیگر به مجلس اعاده شده است.

خلق و خوی نظامی محسن رضایی

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرده که ایرادات شورای نگهبان نسبت به اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و کنوانسیون پالرمو برطرف شده، اما در عین حال «با عنایت به نظرات مجمع تشخیص مصلحت نظام مقرر شد این مصوبات به مجلس اعاده شوند.»

علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در انتقاد از دخالت مجمع تشخیص مصلحت در روند قانون‌گذاری ایران گفته است:

«اخیراً یک مرحله جدید در روند قانون‌گذاری کشور اضافه شده است و آن ورود هیاتی موسوم به «هیات عالی نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی نظام» در روند قانون‌گذاری مجلس است. بعد از آنکه طرح یا لایحه‌ای به تصویب مجلس رسید و به شورای نگهبان رفت، همزمان با بررسی شورای نگهبان از نظر انطباق مصوبه مجلس با شرع اسلام و قانون اساسی، هیات نظارت مذکور مصوبه را از نظر انطباق با سیاست‌های کلی بررسی می‌کند و نظر خود را به شورای نگهبان می‌فرستد. بدین ترتیب، هم دو مبنای انطباق به سه مبنا افزایش یافته و هم یک شورای نگهبان دیگر اضافه شده و ما دو شورای نگهبان پیدا کرده‌ایم.»

مطهری مجلس شورای اسلامی را با  «شیر بی‌یال و دم و اشکم» مقایسه کرده و گفته که فقط «دکوری از آن باقی مانده» که «به دنیا بگوییم ما هم مجلس و پارلمان و دموکراسی داریم.»

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در انتقاد از محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت گفته است:

«ایشان به اقتضای طبیعت نظامی‌گری یعنی کشورگشایی و گسترش دادن قلمرو، در حال افزایش اختیارات مجمع و ورود به حوزه قانون‌گذاری است و البته فرصت غیبت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را نیز مغتنم شمرده‌اند.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.