ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دولت سازمان تامین اجتماعی را ورشکست می‌کند

بدهی دولت به صندوق تامین اجتماعی تا پایان سال از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان عبور می‌کند.سازمان برای پرداخت مستمری بازنشستگان از بانک استقراض کرده است.

دولت جمهوری اسلامی ۱۸۰ هزار میلیارد تومان به صندوق بیمه سازمان تامین اجتماعی  بدهکار است. بخشی از این بدهی قرار است با دارایی‌های دولت تهاتر شود. یک عضو کارگری هیئت امناء تامین اجتماعی گفته که دولت صدای زنگ خطر را نشنیده است.

بحران صندوق‌های بازنشستگی قابل کتمان نیست. برخی از صندوق‌های بازنشستگی امکان پرداخت به موقع مستمری بازنشستگان را ندارند. صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی نیز برای پرداخت مطالبات بیمه‌شدگان از بانک رفاه کارگران استقراض کرده است.

در چنین وضعیتی بدهی دولت به صندوق بیمه تامین اجتماعی از مرز ۱۸۰ هزار میلیارد تومان عبور کرده است. اکبر شوکت عضو هیئت امناء این سازمان گفته که بدهی دولت تا پایان سالجاری به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

در چنین شرایطی دولت در قانون بودجه پیش‌بینی کرده بخشی از مطالبات سازمان تامین اجتماعی را با واگذاری اموال و یا فروش اوراق قرضه و مشارکت پرداخت کند.

دولت تعهد کرده است که سالانه ۱۰ درصد از بدهی به سازمان تامین اجتماعی را پرداخت کند. اما آنگونه که رسول خضری عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفته دولت حاضر به پذیرش جریمه دیرکرد و سود مطالبات سازمان نیست.

مجلس شورای اسلامی بدهی اصل مبلغ بدهی دولت به تامین اجتماعی در سال ۱۳۹۶ را ۶۰ هزار میلیارد تومان و سود و جریمه دیرکرد این میزان را حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان برآورد کرده است.

دولت صندوق تامین اجتماعی را به ورشکستگی کشاند

عدم پرداخت مطالبات تامین اجتماعی از سوی دولت این سازمان را با بحران بزرگی روبرو کرده است. آنگونه که مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نسبت به «ورشکستگی» سازمان تامین اجتماعی هشدار داده است.

به گفته شوکت سازمان تامین اجتماعی در صورتی که دولت پرداخت سود مطالبات را نپذیرد، به دیوان عدالت اداری شکایت خواهد کرد.

علی‌اصغر بیات رئیس کانون عالی بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی ۵ مهر امسال گفت که دولت حتی تا به حال اصل بدهی را نیز پرداخت نکرده و سازمان برای پرداخت مستمری بازنشستگان با مشکل روبرو است.

سازمان تامین اجتماعی تابستان امسال برای پرداخت مستمری بازنشستگان از بانک رفاه کارگران وام دریافت کرد.

این وضعیت افزایش دریافتی بازنشستگان را هم به تاخیر انداخته است. آنگونه که رئیس سازمان تامین اجتماعی افزایش ۱۹,۵ درصدی مستمری بازنشستگان را به تامین اعتبار مشروط کرده است.

ابر بحران در راه است

اکبر شوکت تاخیر در پرداخت مستمری بازنشستگان را تائید کرده و گفته است: نگرانیم که سازمان تامین اجتماعی در‌ آینده نه چندان دور توان پرداخت مطالباتِ روز خود را هم نداشته باشد.

او این شرایط را «بسیار خطرناک» دانسته که می‌تواند به بروز نارضایتی‌های گسترده بیانجامد.

این عضو هیئت امناء سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه ۴۰ میلیون تن از جمعیت ایران تحت پوشش این سازمان قرار دارند، گفته که اگر سازمان در پرداخت مستمری‌ها با مشکل روبرو شود، ابر بحران رخ می‌دهد و ضربات جبران ناپذیری به جامعه وارد خواهد کرد. «اما مسئولان دولتی صدای زنگ خطر را نمی‌شنوند».

شوکت سیاست‌های دولت و مجلس برای حل مسئله سازمان تامین اجتماعی و صندوق‌های بازنشستگی را «سیاست‌بازی» و «مُسکن موقتی» نامیده که کمکی به حل بحران نمی‌کند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.