ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نخستین روز «داوس صحرا»: قراردادهایی به ارزش ۵۰ میلیارد دلار

در اجلاس ریاض، شرکت‌های چینی و روسی جای خالی برخی از شرکت‌های بزرگ غربی را پر کردند. عربستان می‌تواند بگوید «طرح سرمایه‌گذاری برای آینده» موفق بوده است.

در ریاض، کنفرانس «داوس صحرا» که با هدف جذب سرمایه‌‌های خارجی به اقتصاد عربستان برگزار می‌شود، علیرغم بایکوت گسترده چهره‌های سیاسی غربی، بانک‌های بزرگ بین‌المللی و مدیران شرکت‌ها آغاز به کار کرد. عربستان سعودی در حالی‌ این کنفرانس را میزبانی می‌کند که با موج جهانی اعتراض به قتل جمال خاشقجی روبه‌روست. با این حال در روز نخست کنفرانس، قراردادهایی به ارزش ۵۰ میلیارد دلار به امضا رسید.

هتل ریتز کارلتون ریاض، محل برگزاری کنفرانس «طرح سرمایه‌گذاری برای آینده»

به گزارش خبرگزاری رویترز، سه‌شنبه ۲۳ اکتبر/ ۱ آبان صدها تن از بانکداران و مدیران شرکت‌ها در هتل ریتز کارلتون ریاض به مقامات عربستان پیوستند تا در گردهمایی سالیانه «طرح سرمایه‌گذاری برای آینده» حضور پیدا کنند. این گردهمایی به حکومت عربستان این امکان را می‌دهد که میلیاردها دلار از سرمایه‌گذاری خارجی را جذب کند: سیاستی که بخشی از اصلاحات محمد بن سلمان برای پایان‌ دادن به وابستگی عربستان به صادرات نفت است. در نخستین روز برگزاری این کنفرانس قراردادهایی به ارزش ۵۰ میلیارد دلار منعقد شد.

ساعاتی قبل از آغاز به کار کنفرانس «طرح سرمایه‌گذاری برای آینده» که به «داوس صحرا» شهرت دارد، آرامکو شرکت غول‌پیکر سعودی اعلام کرد که ۱۵ توافق غیر رسمی به ارزش ۳۴ میلیارد دلار امضا کرده است.

پاتریک پوینه رئیس شرکت نفتی توتال نیز در سخنرانی خود از توافق با آرامکو خبر داد.

عربستان سعودی به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت در جهان امیدوار است بتواند با شرکت‌هایی چون توتال، هیوندای، شرکت چینی نورینکو و ترافیگورا (شرکت سنگاپوری فولاد و انرژی) که در این کنفرانس حضور دارند، قراردادهای میلیارد دلاری در بخش‌های نفت، گاز، ‌صنایع و زیرساخت ببند.

«صندوق دارایی مستقل پادشاهی» که یکی از بزرگ‌ترین صندوق‌های دولتی پول در عربستان و اصلی‌ترین حامی این کنفرانس است تعهدات مهمی به شرکت‌های فن‌آوری یا سرمایه‌گذار دارد.

همین کنفرانس سال گذشته در اولین سال خود بزرگان تجارت جهانی را جذب کرد اما کنفرانس امسال تحت تاثیر کنار کشیدن بیش از ۲۰ سخنران طراز اول به دنبال اعتراضات بین‌المللی به قتل خاشقجی برگزار می‌ش. د. استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا و وزیران ارشد بریتانیا و فرانسه همراه با مدیران ارشد و رئیسان نزدیک به ۲۰ شرکت بزرگ تجاری مانند بانک اچ اس بی سی (HSBC)، شرکت آمریکایی جی پی مورگان چیس (JPMorgan Chase) و کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین‌المللی پول از این گردهمایی کنار کشیده‌اند. بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی گمان می‌کنند مسئله قتل خاشقجی ممکن است خطری برای روابط عربستان با دولت‌های غربی باشد و به سرمایه‌های آن‌ها آسیب بزند.

درست در روز شروع‌به‌کار کنفرانس، بازار بورس عربستان سعودی در نخستین ساعات کارخود، با افت ۱.۳ درصدی روبه‌رو شد اما این افت در ساعات بعد به طور قابل توجهی جبران شد.

بسیاری از بانک‌های غربی و شرکت‌ها که بیم آن داشتند که رابطه تجاری با عربستان سعودی و شانس سرمایه‌گذاری در صندوق دارایی‌ مستقل عربستان را از دست بدهند،‌ مدیران رده‌پایین خود را به این کنفرانس فرستاده‌اند. با این حال کشورهایی نیز همچنان با نمایندگان رده‌بالای خود در این کنفرانس شرکت کرده‌اند.

روسیه هیأتی بلندپایه به رهبری کیریل دیمیتریف «رئیس صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم» فرستاده است. دیمیتریف می‌گوید تنوع اقتصادی عربستان سعودی «برای جهان مهم است» و شرکت‌های روسی، به ویژه شرکت‌های نفت و پتروشیمی، می‌خواهند وارد بازار عربستان سعودی شوند.

مدیران ارشد شرکت های آسیایی در کنار کشیدن از این کنفرانس تردید داشتند. بنابراین مشارکت موسسات چینی و ژاپن این امکان را به ریاض می‌دهد تا «داوس صحرا» را کنفرانسی موفق اعلام کند. به همین دلایل، تحریم شرکت‌ها و مقامات غربی ممکن است تاثیر درازمدت چندانی بر چشم‌انداز اقتصادی عربستان نداشته باشد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.