ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روحانی در جلسه رأی اعتماد به وزرایش: آنها که می‌گویند ابرتورم داریم دروغ می‌گویند

روحانی جلسه دفاع از وزرا را به جلسه دفاع از کارنامه دولت تبدیل کرد. گمان می‌رود در جلسه مجلس، محمد شریعتمداری کار سختی‌تری برای اخذ رأی اعتماد نمایندگان داشته باشد.

حسن روحانی، رئیس جمهوری در جلسه دفاع از چهار وزیر پیشنهادی خود در مجلس گفت «نان که به مردم القاء می‌کنند ما در کشور ابرتورم داریم یا دروغ می‌گویند و یا از اقتصاد هیچ نمی‌دانند. ما با چنین پدیده‌ای مواجه نیستیم و این حرف به لحاظ اقتصادی و همچنین تحلیل سیاسی هم نادرست است». او بار دیگر عدم تبعیت اروپا از تحریم‌های آمریکا و حمایت این کشور از «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) را نیز «پیروزی بزرگ و کم نظیر» لقب داد.

حسن روحانی در جلسه دفاع از چهار وزیر پیشنهادی‌اش در مجلس، عکس از تسنیم

نمایندگان مجلس مجلس شورای اسلامی شنبه پنجم آبان ماه قرار است صلاحیت چهار وزیر کابینه را بررسی کنند:  محمد شریعتمداری برای تصدی وزارتخانه کار، فرهاد دژپسند برای ریاست بر وزارت اقتصاد، محمد اسلامی برای تصدی بر وزارتخانه راه و شهرسازی و رضا رحمانی برای ریاست بر وزارت صنایع و معادن و تعاون (صمت).

اکنون حسن روحانی در دفاع از وزاری پیشنهادی‌اش در مجلس وعده داده که دولت تورم را کنترل خواهد کرد و افزود: «البته در شرایط کنونی از تورم تک رقمی عبور کرده‌ایم ولی حتما قادر به مهار تورم خواهیم بود».

اگرچه هیچ اقتصاددانی نگفته‌است ایران در شرایط فعلی در وضعیت ابرتورمی به سر می‌برد، شماری از آنها هشدار داده اند که در صورت ادامه این روند،‌ امکان بروز ابرتورم وجود دارد.

روحانی با اشاره به مسئله تورم گفت:

«امروز وزرای پیشنهادی صنعت و اقتصاد یکی از وظایف سنگین‌شان همین مسئله مهار تورم است. ما در مقطعی به دلیل شرایط خاص کشور دچار افزایش نرخ تورم شدیم و رشد اقتصادی ما با کاهش مواجه شد. در این شرایط سرمایه‌گذاری در کشور نیز دچار مشکل شد و کاهش پیدا کرد».

حسن روحانی درباره شرایط کشور هم اظهار داشت «ایران با حل معضل مسکن جزو ارزان‌ترین کشورهای دنیا می‌شود». به گفته رئیس دولت گفت که ایران از لحاظ آموزش، بهداشت و درمان، قیمت سوخت و حمل و نقل و بهای آب و برق به طور نسبی ارزان‌ترین خدمات را در دنیا ارائه می‌کند.

او گفت «اکنون اگر معضل مسکن را حل کنیم که یکی از وظایف سنگین وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی است ایران جزو کشورهایی خواهد بود که نیازمندی‌ به کالاهای اساسی به ارزان‌ترین وجه ممکن در اختیار مردم می‌گذارد.» دخالت دولت در ساخت و تهیه مسکن یکی از موارد اختلاف روحانی با عباس آخوندی، وزیر پیشین راه و شهرسازی بود. آخوندی معتقد بود دولت مسئله مسکن را باید به بخش خصوصی واگذار کند.

به گفته روحانی، ذخایر کالاهای اساسی  هیچ‌گاه به اندازه امروز بالا نبوده است. او گفت ذخایر ارزی کشور نیز در قیاس با ۵ سال گذشته بسیار بالاتر است.

او همچنین اخذ مالیات و گمرگ را از مأموریت‌های اصلی وزیر اقتصاد دانست. روحانی گفت «در شرایط کنونی کشور نمی‌توانیم رقم مالیاتی را افزایش دهیم اما می‌توانیم آنها که فرار مالیاتی دارند را به مسیر درستی بازگردانیم». او تأیید کرد که در این مورد نظر علی خامنه‌ای، رهبر ایران را هم اخذ کرده است.

عدم پرداخت مالیات از سوی نهادهای زیر نظر رهبر ایران همواره یکی از موارد اختلاف برانگیز میان دولت و این نهادها بوده.

روحانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به وضعیت اشتغال در ایران گفت: «اشتغال مسئله اصلی امروز ما است. در طول ۵ سال اخیر شاغلان کشور از ۲۰ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر به ۲۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر افزایش پیدا کرده‌اند».

به گزارش رسانه‌های داخلی در ایران، این بخش از سخنان رئیس جمهوری با انتقاد شماری از نمایندگان مواجه شد و آنان با اعلام شماره ۲ مخالفت خود را اعلام کردند.

محمد شریعتمداری که اکنون به عنوان وزیر پیشنهادی کار معرفی شده، به تازگی از وزارت صمت استعفا داده بود. او بارها از سوی نمایندگان مجلس و منتقدان به سوء مدیریت در توزیع ارز دولتی و فساد در واردات خودرو متهم شده بود. گمان می‌رود رأی اعتماد نمایندگان مجلس به شریعتمداری به عنوان وزیر کار، جدی‌ترین چالش امروز دولت در مجلس باشد.

با شروع تازه‌ترین بحران اقتصادی در ایران و رشد نرخ ارزهای خارجی، مجلس ایران برای تغییر وزرا دولت حسن روحانی را تحت فشار قرار داده بود.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.