ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بیانیه نشست سوریه در استانبول: کمیته تهیه پیش‌نویس قانون اساسی جدید تا پایان سال مشخص شود

آنگلا مرکل در استانبول گفت که باید به دنبال برگزاری انتخابات آزاد در سوریه بود؛ انتخاباتی که همه شهروندان، از جمله سوری‌های ساکن خارج از این کشور توان مشارکت در آن را داشته باشند.

رهبران آلمان، فرانسه، روسیه و ترکیه در استانبول گرد آمدند تا درباره صلح در سوریه به گفت‌و‌گو بنشینند. آنها اعلام کردند که از فرآیند صلح تحت نظارت سازمان ملل و نیز از تلاش‌ها برای نوشتن یک قانون اساسی جدید دفاع می‌کنند.

نشست صلح سوریه در استانبول،‌شنبه ۲۷ اکتبر / پنجم آبان

آنگلا مرکل،‌ صدراعظم آلمان، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، و امانوئل مکرون، همتای فرانسوی او شنبه ۲۷ اکتبر / پنجم آبان در بیانیه پایانی نشست استانبول به میزبانی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه اعلام کردند که گفتگوهای صلح ژنو سوریه تحت نظارت سازمان ملل باید ادامه یابد و به سرانجام برسد.

مرکل در این باره به ضرورت تعیین زمانی برای انتخابات آزاد اشاره کرد:

«در پایان فرآیند سیاسی باید انتخابات آزاد در کار باشد و همه سوری‌ها،‌ از جمله آنهایی که در خارج این کشور زندگی می‌کنند، توان شرکت در آن را داشته باشند.»

بشار اسد، رئیس دولت دمشق برای توجیه ماندن در قدرت ژوئن ۲۰۱۴ دست به برگزاری انتخابات در شرایط جنگ داخلی زد اما ناظران بین‌المللی آن را انتخاباتی نمایشی دانستند و بسیاری از سوری‌های مخالف اسد و پناهجویان سوری در کشورهای خارجی امکان رأی‌دادن در این انتخابات را نداشتند.

با این حال، به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، اختلاف‌های زیادی در میان رهبران حاضر در نشست استانبول بر سر سوریه وجود داشت، از جمله درباره سرنوشت اسد. درحالی‌که مرکل، مکرون و اردوغان منتقد اسد و خواهان واگذاری قدرت به شخص دیگری هستند، روسیه یکی از بزرگترین متحدان اوست.

بیانیه پایانی همچنین «راهکارهای جدایی‌طلبانه با هدف تخریب یکپارچگی ملی و تجزیه سوریه و نیز تهدید امنیت ملی همسایگان این کشور» را رد کردند.

ترکیه با تشکیل حکومت خودمختار کرد در شمال سوریه مخالف است و آن را تهدیدی برای امنیت ملی خود می‌داند. کردهای شمال سوریه می‌گویند به دنبال جدایی از سوریه نیستند بلکه خواهان خودمختاری در اداره مناطق کردنشین تحت یک قانون اساسی مشترک جدید هستند.

آتش‌بس ادلب

بخش مهمی از این اجلاس حمایت از آتش‌بس در استان ادلب، آخرین استان تحت کنترل شورشیان در سوریه بود. حمله به ادلب می‌توانست بار دیگر هزاران پناهجو را راهی ترکیه و نهایتاً اروپا بکند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه دوشنبه ۱۷ سپتامبر/ ۲۶ در شهر سوچی اعلام کردند که سربازان روسی و ترکیه‌ای منطقه‌ای غیرنظامی در ادلب ایجاد خواهند کرد تا شورشیان تندرو تا اواسط سپتامبر سلاح‌های سنگین خود را تحویل دهند و از آنجا خارج شوند.

هرچند گزارش‌ها از تکمیل‌نشدن منطقه حائل خبر می‌دهند،‌ ولادیمیر پوتین در این نشست اعلام کرد که ترکیه به تعهداتش در ادلب عمل کرده است. به این ترتیب انتظار می‌رود که آتش‌بس پایدار بماند.

سه میلیون غیرنظامی در ادلب زندگی می‌کنند. توافق آنکارا و مسکو باعث توقف جنگی شد که پیش از آغاز با واکنش‌های تند قدرت‌های غربی و نگرانی‌های سازمان‌های حقوق بشری،‌ از جمله نسبت به استفاده دوباره از تسلیحات شیمیایی همراه شده بود.

ادلب یکی از مناطق کاهش تنش طبق توافق‌های آستانه است و تهران، مسکو و آنکارا کشورهای «ضامن آتش‌بس» شناخته می‌شوند. اما ایران هم در نشست سوچی غایب بود و هم در نشست شنبه در استانبول.

قانون اساسی جدید برای سوریه

مرکل، اردوغان، پوتین و مکرون در بیانیه مشترکشان همچنین اعلام کردند که خواهان تسهیل امکان بازگشت «امن و داوطلبانه» پناهجویان سوری به کشورشان و خواهان تشکیل کمیته‌ای برای تهیه پیش‌نویس قانون اساسی جدید سوریه تا پایان سال هستند.

استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه جمعه گفت که دمشق در برابر پیشرفت روند صلح مانع ایجاد می‌کند و فهرست پیشنهادی سازمان ملل برای تشکیل کمیته تهیه پیش‌نویس قانون اساسی را نپذیرفته. به گفته او،‌ ولید معلم، وزیر خارجه سوریه اعلام کرده که فهرست کمیته تهیه پیش‌نویس قانون اساسی باید از سوی کشورهای ضامن آتش‌بس آستانه معرفی شوند.

مأموریت دی میستورا آخر نوامبر پایان می‌یابد. او گفته به دلایل خانوادگی به کار خود در سوریه پایان خواهد داد.

پیش از این ایران و روسیه و ترکیه اعلام کرده‌بودند که قانون اساسی جدید سوریه و انتقال قدرت در این کشور تا دو سال دیگر انجام خواهد گرفت.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.