ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پلنگ ایرانی برای سومین بار در ارتفاعات البرز رویت شد

پلنگ ایرانی، یکی از گونه‌های در معرض خطر برای بار سوم در ارتفاعات طالقان رویت شد.

پلنگ ایرانی، یکی از گونه‌های در معرض خطر برای بار سوم در ارتفاعات البرز رویت شد. فردین حکیمی، مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز یکشنبه ششم آبان گفت که «مأموران یگان حفاظت محیط زیست طالقان در حین گشت و کنترل در ارتفاعات طالقان، موفق به ثبت تصویر از یک قلاده پلنگ شدند.»

تصویر ثبت‌شده تازه از پلنگ ایرانی

به گفته حکیمی،‌ طالقان یکی از زیستگاه‌های مطلوب پلنگ ایرانی است. این سومین باری است که محیط‌بانان و همیاران محیط زیست وجود پلنگ ایرانی در این منطقه را ثبت کرده‌اند.

یک محیط‌بان طالقان ۳۰ بهمن گذشته تصویر ردپای یک پلنگ را ثبت کرد. ۱۲ بهمن ۹۵ نیز ساکنان بومی از یک پلنگ عکس گرفتند.

ثبت تصویر از پلنگ ایرانی با دوربین‌های معمولی کار بسیار دشواری است.

پلنگ ایرانی، پستانداری مخفی‌کار و سریع به شمار می‌آید. به همین خاطر اغلب تصاویر موجود از پلنگ ایرانی که با نام علمی Panthera Pardus Saxicolor شناخته می‌شود، عکاسی‌هایی است که با استفاده از دوربین‌های تله‌ای مجهز به سنسور مادون قرمز ثبت شده است. این دوربین‌های هوشمند قادرند از موجودات زنده‌ای که از مقابل‌شان می‌گذرند عکس‌برداری کنند.

اما حتی با وجود دوربین‌های هوشمند، همچنان امکان سرشماری دقیق پلنگ‌ ایرانی به عنوان بزرگ‌ترین زیرگونه‌های پلنگ وجود ندارد. برآوردها نشان می‌دهد جمعیت این گونه پلنگ که بومی غرب آسیا است، در بزرگترین زیستگاهش یعنی ایران، به کمتر از ۵۰۰ قلاده می‌رسد. قفقاز، شرق ترکیه و ترکمنستان از دیگر زیستگاه‌های این حیوانات به شمار می‌آید.

بزرگترین عامل کشتار پلنگ‌ها در ایران تصادفات جاده‌ای، حمله دامداران و البته شکارچیان و نابودی زیستگاه‌ها و از بین رفتن حیواناتی است که خوراک این حیوان به شمار می‌آیند. خرید و فروش پلنگ ایرانی  نیز از دیگر تهدیداتی است که این گونه در معرض خطر انقراض با آن مواجه است.

به گواهی مقامات ارشد سازمان محیط زیست تنها ظرف ۹ سال گذشته ۱۶۶ پلنگ در ایران کشته شدند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.