ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان بهداشت جهانی: سالانه ۶۰۰ هزار کودک بر اثر آلودگی هوا جان می‌دهند

۹۳ درصد کل کودکان جهان، یعنی ۱,۸ میلیارد کودک در کشورهای فقیر و غنی در حال استنشاق هوای مسموم هستند و در معرض صدمات هوشی، عفونت‌ تنفسی و بیماری‌ قلبی قرار دارند.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، بیش از ۹۰ درصد از کودکان جهان در حال تنفس هوای مسموم و آلوده هستند. صدها هزارتن از آنها به این دلیل جان‌شان را بر اثر بیماری‌های تنفسی از دست می‌دهند.

کودکان بیش از همه در معرض خطرات ناشی از آلودگی هوا قرار دارند

یافته‌های گزارش سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد که هوای مسموم تأثیرات ویرانگری بر میلیاردها کودک در سرتاسر جهان برجای می‌گذارد. این تأثیرات به بحران بهداشت و سلامت عمومی گسترده در بین نسل آینده خواهد انجامید.

بر این اساس، ۱,۸ میلیارد کودک در سرتاسر سیاره،‌ در کشورهای فقیر و غنی، در حال استنشاق هوای مسموم هستند که ۶۳۰ میلیون نفرشان زیر پنج سال سن دارند.

به گفته سازمان بهداشت جهانی، متخصصان اثرات جانبی این پدیده را در تقریباً تمام حیطه‌های بهداشت و سلامت کودکان،‌ از جمله زایمان زودرس، رشد ضعیف یا ناقص، آسم، نارسایی قلبی، صدمات هوشی و غیره مشاهده کرده‌اند.

پژوهش سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد که سالانه ۶۰۰ هزار کودک بر اثر عفونت‌های حاد دستگاه تنفسی که بر اثر هوای کثیف روی می‌دهد،‌ جان‌شان را از دست می‌دهند. این آمار مربوط به ۲۰۱۶ است و پس از آن تخفیف نیافته.

در آن سال ۲۰ هزار تن در ایران جان‌شان را بر اثر آلودگی هوا از دست دادند. بانک جهانی اعلام کرده است که در ۲۵ سال گذشته، مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا و پیامدهای آن در ایران حدود ۱۲۰ درصد افزایش یافته است.

    کودکان بیش از همه در معرض خطرات آلودگی هوا هستند

    بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی ، ۹۳ درصد کل کودکان جهان در معرض خطرناک‌ترین و آسیب‌زاترین عنصر آلاینده در هوا قرار دارند: PM2.5. و ۹۸ درصد کودکان زیر پنج سال در کشورهای فقیر در حال استنشاق هوایی با درصد آلاینده PM2.5 بیش از حد مجاز هستند.

    PM2.5 یعنی ریزگردهای دارای شعاع کمتر از ۲,۵ میکرومتر که حدود سه درصد شعاع یک تار موی انسان است. این ذرات را تنها می‌توان با میکروسکوپ الکترونی مشاهده کرد. منبع اصلی این آلاینده بسیار خطرناک نیروگاه‌های حرارتی، خودروهای موتوری،‌ هواپیماها،‌ سوزاندن چوب در شومینه خانه،‌ سوزاندن پس‌ماندهای کشاورزی، فوران آتش‌فشانی و طوفان‌های گردوغبار است.

    ماریا نیرا،‌ مدیر سلامت عمومی و محیط زیست سازمان بهداشت جهانی می‌گوید که «آلودگی هوا جلوی رشد مغز کودکان ما را می‌گیرند و سلامت آنها را به شیوه‌هایی بسیار بیشتر از آنچه ما تصور می‌کردیم، تحت تأثیر قرار می‌دهد.»

    کودکان اهوازی روزهای پرشماری در سال با آلودگی هوا سر می‌کنند

    بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، کودکان با قد عموماً کوتاه‌ترشان نسبت به بزرگسالان به طور خاص نسبت به آلودگی هوا آسیب‌پذیرند، زیرا ذرات آلاینده در ارتفاع پایین جمع می‌شوند. همچنین اندام‌های تنفسی و سیستم عصبی آنها رو به تکامل است و تأثیر سموم آلاینده هوا بر آنها بیشتر.

    اما زنان حامله نیز آسیب‌پذیری زیادی در برابر هوای آلوده دارند و جنین داخل رحم‌شان به شدت در معرض خطر رشد ناقص و زایمان زودرس است.

    گزارش سازمان بهداشت جهانی هشدار می‌دهد که هم آلودگی هوا در بیرون خانه و هم در داخل آن بر سلامت کودکان تأثیر سوء دارد. اما مهم‌ترین منبع آلاینده هوا سوزاندن سوخت‌های فسیلی و چوب است.

    انتشار این یافته‌ها همزمان است با آغاز نخستین کنفرانس جهانی درباره آلودگی هوا و سلامت در ژنو. قرار است ملت‌ها و شهرهای مختلف جهان در این کنفرانس تعهدات جدیدی برای کاهش آلودگی هوا بپذیرند.

    در همین زمینه

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.