ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پرونده خاشقجی – خدیجه چنگیز: دادخواهی تحت تأثیر منافع اقتصادی قرار نگیرد

هنوز اثری از جنازه نویسنده منتقد به دست نیامده. نامزد خاشقجی در سخنانی در لندن از آمریکا خواست که مانع از لاپوشانی حقایق شود.

هیچ اثری از جنازه جمال خاشقجی به دست نیامده، دادستان کل استانبول از همکاری با دادستان کل عربستان رضایت ندارد و کاخ سفید اعلام کرده که رئیس جمهوری آمریکا گزینه‌های مختلف برای نشان دادن یک واکنش احتمالی به پرونده قتل و شکنجه روزنامه‌نگار منتقد سعودی را بررسی می‌کند. در پیش‌زمینه این تحولات، خدیجه چنگیز، نامزد خاشقجی در سخنانی در لندن از کاخ سفید خواست، دادخواهی در این پرونده را تحت تأثیر منافع اقتصادی واشنگتن قرار ندهد.

خدیجه چنگیز: نامزد جمال خاشقجی

سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید دوشنبه ۲۹ اکتبر/ ۷ آبان در جمع خبرنگاران گفت:

«دولت در حال ارزیابی گزینه‌های مختلف است و ما اعلام خواهیم کرد که چه تصمیمی در این زمینه گرفته شده است.»

بحث بر سر واکنش کاخ سفید به قتل و شکنجه جمال خاشقجی در کنسولگری آمریکاست. رئیس جمهوری آمریکا تاکنون چندین بار اعلام کرده که مایل نیست معامله تسلیحاتی به ارزش ۱۱۰ میلیارد دلار با سعودی‌ها تحت تأثیر این پرونده قرار گیرد. اما ترامپ به این نکته هم اشاره کرده که ولیعهد عربستان مسئول نهایی عملیاتی است که به قتل خاشقجی انجامید.

خدیجه چنگیز، نامزد جمال خاشقجی در سخنانی در لندن گفت:

«از رویکرد سران بسیاری از کشورها از جمله ایالات متحده در این پرونده مأیوس شده‌ام. رئیس جمهوری آمریکا می‌بایست به کشف حقیقت در این پرونده کمک کند و کاری کند که عدالت برقرار شود. از رئیس جمهوری انتظار می‌رود که راه لاپوشانی حقیقت در پرونده قتل نامزد مرا هموار نکند. اجازه ندهیم که پول وجدان ما را آلوده کند و ارزش‌هایی را که به آن باور داریم به خطر بیندازد.»

خدیچه چنگیز در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز عربستان سعودی را مسئول قتل جمال خاشقجی دانسته است:

«این قتل در ساختمان دیپلماتیک عربستان سعودی اتفاق افتاده و به همین سبب دولت عربستان هم می‌بایست پاسخگو باشد. احتمالاً مقامات سعودی می‌دانند که این جنایت چگونه اتفاق افتاده است.»

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی سه‌شنبه ۲ اکتبر / ۱۰ مهر به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول مراجعه کرده بود که گواهی تجرد بگیرد اما دیگر بازنگشت. یک تیم ۱۵ نفره از عربستان او را در کنسولگری به قتل رساندند. دادستانی سعودی پنجشنبه هفته گذشته با انتشار بیانیه‌ای رسماً اعلام کرد که روزنامه‌نگار منتقد با طرح قبلی به قتل رسیده است. به گزارش خبرگزاری آنادلو، دوشنبه ۲۹ اکتبر/ ۷ آبان سعود المعجب، دادستان عمومی عربستان سعودی با عرفان فیدان، دادستان کل استانبول دیدار و گفت‌وگو کرد. شبکه الجزیره به نقل از منابعی که در دادستانی استانبول در اختیار دارد گزارش داده که عرفان فیدان، دادستان کل استانبول از همتای سعودی خود خواسته است که مأموران تحقیق برای دومین بار کنسولگری عربستان در استانبول را تفتیش کنند. اما دیدار و گفت‌وگوی دو دادستان کل به نتیجه مطلوب نرسید.

خدیچه چنگیز در سخنرانی‌اش در لندن گفت این حق او و سایر بستگان جمال خاشقجی است که از محل اختفای جنازه او مطلع شوند و بتوانند بقایای او را به خاک بسپرند و برای او عزاداری کنند.

خدیجه چنگیز و جمال خاشقجی در مه/ اردیبهشت سال جاری در کنفرانسی در استانبول با هم آشنا شدند. خاشقجی اصرار داشت که مراسم عقد آن‌ها در مسجدی در این شهر که برای او یادآور مدینه بود برگزار شود. سفر به استانبول و تدارک این مراسم اما زمینه‌ساز شکنجه و قتل او شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • nader

    «ایران خبر» سرای قلم در بیانیه‌ای نوشته است: «فرشید هکى ناپدید شده و جنازه‌اى در شعله‌هاى آتش، نزدیک منزلش با اشیاء مرتبط با او مى‌یابند! بدیهى است که مقتول دکتر فرشید هکى باشد، هر چند پزشکى قانونى سکوت کرده باشد! امروز هفتمین روز قتل فرشید هکى است! و پزشکى قانونى بلاتکلیف است! پزشکى قانونى که گلوله پیشانى مصطفى کریم‌بیگى را «اصابت شیئى تیز به قفسه صدرى» می‌نویسد، هنوز گزارش قتل قاتل کاظم سامى را منتشر نکرده، در مورد سید احمد نیز سکوت کرده و زهرا بنی یعقوب را رها مى‌کند! قابل اعتماد است؟! حالا مى‌فهمیم چرا هاشمى رفسنجانى کالبد شکافى نشد.»

  • Neda

    پروانه سلحشوری، نماینده از تهران، روز دوشنبه در حساب کاربری توییتر خود از تهدید خود به مرگ پرده برداشت و نوشت: «تا دیروز فحاشی بود. از دیشب تهدید به مرگ از سوی مخالفان تصویب لایحه مبارزه با پولشویی و تروریسم. نزدیکان می‌دانند سی سال عمر اضافی از خدا گرفتم و از تهدیدها هراسی ندارم. با افتخار می‌گویم که رأی دادم بر علیه حامیان ترور در ایران و جهان. ضمنا استخر هم نمی‌روم!!. به فکر راه دیگری باشید.»

  • Faryad

    جاوید رحمان گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق‌بشر ایران در یک کنفرانس خبری به‌دنبال جلسه کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل ‌متحد گفت: «وضعیت بازداشت‌ شدگان در اعتراضهای سراسر ایران در ماه‌های گذشته، هم‌چنان مایه نگرانی است. گروه‌هایی هستند که من نگران وضعیت آنها هستم و یکی از این گروه‌ها، فعالان محیط‌زیست‌اند». از دیماه که اعتراضات در ایران آغاز شد ما اوضاع را زیر نظر داریم و مواردی که موجب مرگ بعضی افراد شد، موجب نگرانی ما شده است». گزارشگر ویژه سازمان ملل افزود: هر نوع اجبار روی زنان، از جمله اجرای حجاب اجباری، نقض حقوق‌بشر و قوانین بین‌المللی خواهد بود. جاوید رحمان همچنین نسبت به اعدام زینب سکانوند در۹مهر ماه گذشته ابراز نگرانی کرد و خاطرنشان نمود: "او پنجمین نوجوان ست که در سال جاری به‌دنبال محاکمه‌ای که نگرانی زیادی در مورد روند آن ایجاد شده اعدام شده است.“ وی همچنین یادآور شد تعداد زیادی از مجرمان نوجوان در حال حاضر در ایران در صف اعدام به‌سر !می‌برند، از جمله محمد کلهری، مهدی خزاعیان، محمد حدادی، پوریا طبایی و صالح شریعتی. گزارشگر ویژه خواست تا محکومیت کودکان به مرگ را منسوخ کنند و همه احکام اعدام که علیه کودکان صادر می‌شود را به همسویی با قوانین بین الملی تبدیل کنند..