ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سهمیه زنان در جشنواره فیلم مستند لایپزیگ: یک تجربه موفق

جشنواره فیلم مستند لایپزیگ در آلمان، امسال برای زنان سهمیه ویژه تعیین کرد و به هدف خود دست یافت: دست‌کم ۴۰ درصد فیلم‌های این جشنواره را فیلمسازان زن کارگردانی کرده‌اند.

در شصت‌ویکمین دوره جشنواره فیلم مستند و انیمیشن لایپزیگ آلمان سهمیه ویژه زنان تعیین شد و به هدف حضور بیشتر زنان فیلمساز در جشنواره رسید. در این دوره از جشنواره دست‌کم ۴۰ درصد فیلم‌ها را فیلمسازان زن کارگردانی کرده‌اند.

ورنر هرتسوگ، فیلمساز نامدار آلمانی و لئنا پازانن، مدیر جشنواره فیلم مستند لایپزیگ (DOK)

لئنا پازانن، مدیر جشنواره فیلم مستند لایپزیگ (DOK) شامگاه دوشنبه ۲۹ اکتبر / ۷ آبان در مراسم گشایش شصت‌ویکمین دوره این جشنواره اعلام کرد که تعیین سهمیه زنان در جشنواره با موفقیت همراه بوده است.

پازانن گفت هدف دستیابی به دست‌کم ۴۰ درصد از فیلم‌ها با کارگردانی زنان حتا بیش از حد مورد انتظار بود.

جشنواره فیلم مستند لایپزیگ بزرگترین جشنواره فیلم مستند آلمان و از مهم‌ترین جشنواره‌های بین‌المللی فیلم‌های مستند هنری و فیلم‌های انیمیشن به شمار می‌رود. این جشنواره به‌دلیل توجه ویژه به کیفیت هنری آثار از اهمیت برخوردار است.

جشنواره امسال به‌منظور توجه بیشتر به زنان فیلمساز برای زنان سهمیه ویژه تعیین کرد. لئنا پازانن در این‌باره گفت: «زمان آن فرارسیده که خود را به‌عنوان یک نهاد فرهنگی برای عدالت جنسیتی قوی کنیم.»

فیلم «میتینگ گورباچف» ساخته ورنر هرتسوگ، فیلمساز نامدار آلمانی و آندره سینگر، مستندساز بریتانیایی شصت‌ویکمین دوره جشنواره فیلم مستند و انیمیشن لایپزیگ را افتتاح کرد.

میخاییل گورباچف، آخرین رهبر اتحاد شوروی سابق (راست) و ورنر هرتسوگ (چپ) پشت صحنه فیلم مستند «میتینگ گورباچف»

در این فیلم برای نخستین بار ورنر هرتسوگ به‌طور مستقیم با یک سیاستمدار قدیمی به‌گفت‌وگو می‌نشیند و میخاییل گورباچف، آخرین رهبر اتحاد شوروی سابق نیز برای اولین بار با یک هنرمند فیلمساز درباره زندگی خود صحبت می‌کند. «میتینگ گورباچف» پرتره‌ای از میخاییل گورباچف است.

شعار اصلی این دوره از جشنواره فیلم مستند لایپزیگ «غیرممکن را بطلب» است این موضوع به فیلم‌های ویژه‌ای اشاره دارد که به تحولات و آرزوهای گذشته و حال مربوط می‌شوند.

این جشنواره تا ۴ نوامبر / ۱۳ آبان ادامه دارد و در مجموع ۳۰۶ فیلم از ۵۰ کشور جهان به نمایش در خواهند آمد.

از ایران فیلم‌های «محکوم به اعدام» ساخته احمد جلیلی جهرمی، «تن» ساخته الیکا هدایت، محصول ایران و فرانسه، و «بچه‌های رنگین‌کمان ـ پرتره الیکا» ساخته مریم بیانی تولید ایران و بلژیک، در این جشنواره حضور دارند. فیلم «میترا» ساخته خورخه لئون، محصول فرانسه و بلژیک نیز درباره میترا کدیور، روان‌شناس ایرانی است که در کشور خود برخلاف میل‌اش او را در یک بیمارستان روانی نگه‌داری می‌کردند.

جایزه اصلی امسال معادل ۷۸ هزار یورو خواهد بود. سال گذشته جایزه اصلی ۷۳ هزار و ۵۰۰ یورو بود.

در جشنواره فیلم مستند لایپزیگ ۲۲ جایزه اهدا خواهد شد که نسبت به سال گذشته یک جایزه به آن افزوده شده است.

«بچه‌های رنگین‌کمان ـ پرتره الیکا» ساخته مریم بیانی:



بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • maedeh poortorogh

    دکتر میترا کدیور روانشناس نیستند.ایشون تنها روانکاو ایرانی عضو انجمن بین المللی روانکاوی هستند.ژک الن میلر درباره ی دکتر کدیور مینویسد :تو مرا یاد خود خود لکان می اندازی.و میگوید دکتر کدیور اعتبار ایران است.

  • زویا

    درود بر شما دکتر میترا کدیور "روانشناس" نیستند. دکتر میترا کدیور پزشک و یک روانکاو فرویدی ـ لکانی است. او پس از اتمام دانشکده پزشکی در سال ۱۳۵۸ برای ادامه تحصیل رهسپار دیار غرب شده و در شهریور ۱۳۷۲ پس از سال‌ها اقامت در پاریس و نیویورک به وطن بازگشت. در پاریس او توسط یک روانکاو ارشد عضو اکول فرویدی فرانسه (École de la cause freudienne (ECF و عضو انجمن جهانی روانکاوی (World Association of Psychoanalysis (WAP به مدت ۱۰ سال و به صورت ۴ جلسه در هفته ـ مطابق ضوابط شناخته شده جهانی ـ روانکاوی شد. آنالیست دکتر کدیور خود توسط شخص ژک لکان روانکاوی شده بود. روانکاوی شخصی دکتر کدیور توسط بلندپایه‌ترین کمیسیون‌های داوری اکول فرویدی فرانسه (ECF) و انجمن جهانی روانکاوی (WAP) مورد بررسی و سپس مورد تأیید قرار گرفته و پس از آن خود ایشان به عضویت این دو نهاد گران‌سنگ پذیرفته شد. پس از تأسیس فدراسیون اروپایی روانکاوی (Eurofederation of Psychoanalysis (EFP دکتر کدیور افتخار عضویت در این نهاد بین المللی را نیز بدست آورد. دکتر میترا کدیور تنها عضو انجمن جهانی روانکاوی در ایران است. انجمن جهانی روانکاوی (WAP) دارای مقام «مشاور ویژه» Special consultant در سازمان ملل متحد است و اکول فرویدی فرانسه (ECF) عالی‌ترین مرجع روانکاوی لکانی در جهان بوده و توسط شخص ژک لکان بنیان‌گذاری شده است. در نوامبر ۲۰۰۹ در پاریس ژک الن میلر در سخنرانی افتتاحیه دانشگاه مردمی ژک لکان (Universite populaire Jacques Lacan (UPJL از تلاش‌های ۱۶ ساله دکتر کدیور برای ارتقا جایگاه روانکاوی در ایران تجلیل کرد و در ژوئیه ۲۰۱۳ در کنگره بین المللی فدراسیون اروپایی روانکاوی (PIPOL 6) در بروکسل به منظور بزرگداشت او یک بخش از کنگره به نام «میترا» نامگذاری شد. دکتر میترا کدیور بارها میهمان افتخاری و سخنران ویژه کنگره‌های بین المللی بوده است که از آن جمله می‌توان کنگره بین المللی انجمن جهانی روانکاوی (WAP) در آوریل ۲۰۱۰ در پاریس و کنگره بین قاره‌ای اکول لکانی بین ­المللی (NLS) در ژوئن ۲۰۱۳ در ژنو را نام برد. او هم اکنون در تهران به کار روانکاوی و تربیت روانکاو اشتغال داشته و ریاست انجمن فرویدی را نیز عهده دار است.